سینان چیفت‌یورک: در صورتیکه کوردها از یک استراتژی واحد برخوردار نباشند، محاصره می‌شوند

سینان چیفت‌یورک دبیر کل حزب کمونیست کوردستان خاطرنشان ساخت در صورتیکه کوردها از یک استراتژی واحد برخوردار نباشند، محاصره می‌شوند. در غیر اینصورت به قلعه اجساد تبدیل می‌شوند.

سینان چیفت یورک دبیر کل حزب کمونیست کوردستان KKP در رابطه با ویدادهای اخیر در شنگال، روژآوا و کوردستان فدرال و دیدار کاظمی از ترکیه با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرد.

دیدار کاظمی از ترکیه گامی در راستای اشغالگری هر چه بیشتر بود

چیفت‌یورک در گفتگوی خود با مزوپوتامیا اظهار داشت که پشت پرده دیدار نخست‌وزیر عراق از میان برداشتن موقعیت سیاسی شنگال، اقلیم جنوب کوردستان و روژآوا بوده است. چیفت‌یورک در این رابطه اظهار داشت که ۱۳ سال بود که پرچم کوردستان در شنگال در اهتزاز بود، اما بعد از پیمان شنگال این پرچم پایین آورده شده است و به جای آن پرچم عراق را به اهتزاز درآورده‌اند و سربازان ارتش عراق در انجا مستقر شده‌اند.

چیفت‌یورک در گفتگوی خود همچنین خاطرنشان ساخت که این مسئله بخشی از سیاست اشغالگری است. هدف از دیدار از ترکیه نیز فقط شنگال نبود. از جنوب کوردستان گرفته تا روژآوا مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. البته در این میان مسئله عجیبی نیز وجود دارد؛ بعد از عزیمت کاظمی به آنکارا، بسیاری از روشنفکران، نهادها و سفارت عراق در انگلستان نیز بیانیه‌ای صادر کرده‌اند. در این بیانیه خواستند که پ.ک.ک از منطقه اقلیم کوردستان خارج شود و در این بیانیه همچنین آمده است که پ.ک.ک سازمانی تروریستی است. این رویدادها عجیب به نظر می‌رسند. تلاش می‌شود در میان کوردها اختلاف ایجاد کرده و از این طریق کوردها را در مقابل یکدیگر قرار دهند.

چیفت یورک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نیروهای کورد باید از استراتژی مشترکی برخوردار بوده و در این چارچوب مسائل و مشکلات را بین خودشان حل نمایند. چیفت‌یورک همچنین افزود که اگر کورد بر اساس یک استراتژی و متفق عمل نکنند به قلعه اجساد دولتهای اشغالگر تبدیل می‌شوند و اشغالگران آنها را بیش از پیش تقسیم می‌کنند. لازم بود که تا الان نیروهای کورد مسئله شنگال را بین خود حل می‌کردند، زیرا دولت‌های اشغالگر کوردستان به شنگال چشم دوخته‌اند. خواسته و هدف های عراق، ترکیه، سوریه و دولتهای اشغالگر ترکیه نابودی و از میان برداشتن موقعیت جنوب کوردستان و روژاوا است. به همین علت، در این باره سیاست کوردها و احزاب کورد در این باره بسیار مهم هستند. در این باره لازم بود که کورد از یک استراتژی مشترک برخوردار می‌بود. زیرا استراتژی دولت‌های اشغالگر در رابطه با کوردستان کاملا مشخص است. اشغالگران نخست عزاز، باب و سپس عفرین را اشغالگران کردند و با همکاری آمریکا، گری سپی و سریکانی را اشغال کردند. این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. اگر کورد در مقابل این روند مقاومتی نکرده و مانع از آن نشود، فقط صحراهای عرب در دست کورد باقی می‌ماند. اگر کوردها همچنان با هم مشغول جنگ باشند، هیچیک از گروه‌های کوردی به پیروزی نمی‌رسند. و در این راستا است که نیروهای اشغالگر تلاش می‌کنند تا مانع از اتحاد کوردها شوند. به همین علت است که امروز دولت عراق می‌تواند وارد شنگال شود. علت کلی این مسئله را نیز باید ممانعت از نزدیک شدن و یکپارچگی جنوب کوردستان با روژآوا دانست.

دست‌یابی به موقعیت سیاسی راه را بروی کورد می‌گشاید

چیفت یورک در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که از آنجا که کوردها با هم متحد نیستند، بسیاری از دستاوردهای آنها از دست رفته یا در حال از دست رفتن هستند. اکر احزاب و نهادهای کورد مانند دستاورد خود به دستاوردهای خلق در روژآوا و جنوب کوردستان می‌نگریستند، می‌توانستند در مقابل این حملات ممانعت ایجاد کنند. هم در جنوب کوردستان و هم در روژآوای کوردستان، شهرهای بسیاری را از دست داده‌ایم. اکنون استراتژی و حملات دشمن با هم گره خورده‌اند. کورد ناگزیر است که از این حملات ممانعت به عمل اورد، و در صورتیکه کورد نتواند اتحاد خود را ایجاد کند و بر اساس استراتژی کلی عمل کند، نمی‌تواند سیاست را  به نحو کنونی ادامه بدهد. اگر کورد از دستاوردهای خود در روژآوا حمایت کند و موقعیت روژآوا تثبیت گردد، این برآیند در نهایت به نفع تمامی کوردها تمام می‌شود. به همین دلیل لازم است که از اتحاد در روژآوا حمایت کنیم. اگر در روژآوا اتحادی ایجاد شود، در جنوب کوردستان نیز تنش و برخوردی ایجاد نمی‌شود.