تأکید شهروندان وان بر نقش اساسی اوجالان در چاره‌یابی مسئله کورد

شهروندان وان در باکور کوردستان، اظهارات کلیچداراوغلو در رابطه با حل مسئله کورد را ارزیابی کرده و اظهار داشتند که لازم است که حزب خلق جمهوری به جای سخنرانی، عمل کند. شهروندان وان برای حل مسئله کورد به پارلمان اشاره کرده و بر نقش اوجالان تاکید کردند.

کمال کلیچداراوغلو دبیرکل حزب خلق جمهوری چند روز قبل اعلام کرده بود که ما می‌توانیم همراه با حزب دمکراتیک خلق‌ها، مسئله کورد را حل کنیم. بعد از این اظهارات بار دیگر مسئله کورد در کانون مباحث ترکیه قرار گرفته است. شهروندان وان در باکور کوردستان در این باره نگرشهای خود را با خبرگزاری فرات نیوز در میان گذاشته‌اند.

رشاد شاکی از شهروندان وان که با دقت اظهارات دبیر کل حزب جمهوری خلق را پیگیری می‌کند اظهار داشت که هر سه حزب CHP, AKP و MHP همیشه در زمان‌های نزدیک به انتخابات پروژه‌های خود را بر حل مسئله کورد مطرح می‌کنند. وی در ادامه افزود: کورد در طول تاریخ همیشه مورد ظلم و سرکوب قرار گرفته است. آیا می‌توان بر مبنای ظلم و ستم برادری کرد؟ به نظر من تمام سخنانی که اکنون در این باره گفته می‌شود، تبلیغاتی سیاسی بیش نیست. هدف کسب رای در انتخابات است. تا کنون هر کوردی که وارد سیاست شده باشد و در میدان سیاست حضور داشته باشد، را دستگیر کرده‌اند. مگر دمیرتاش و نمایندکان مجلس و شهرداران مرتکب چه جرمی شده بودند که دستگیر شده‌اند؟ چرا شهرداران انتصابی را به جای شهرداران انتخابی قرار دادند؟ تمام شهروندان این کشور باید از حقوق برابر برخوردار باشند. کورد، لاز، چرکس، علوی و ترک باید حقوق برابر برخوردار باشند، اما این سیستم ظالم است.

سخنرانی و اظهارات کافی نیستند

عبالرحمن آکشاک از شهروندان وان علام نمود که سخنان کلیچداراوغلو در ظاهر خوب هستند، اما اظهارات به تنهایی کافی نیست. لازم است که تصریح کنند که چگونه مسئله کورد را حل می‌کنند، برای کورد و حل مسئله کورد دقیقا چکار می‌کنند؟ مسئله این است. باید در مجلس در این باره سخنرانی شود. باید در مجلس این مسئله حل شود. برای حل مسئله کورد، دیدارهایی که با  اوجالان صورت می‌گیرند مسئله دیگری هستند. در واقع زمانی که مسیر راه حل مسئله کورد به سطح مورد نظر برسد، اوجالان هم وارد عمل می‌شود.

من صاحب اراده خودم هستم

عثمان آگرتاش هم که از شهروندان وان است اعلام کرد که اظهارات کلیچداراوغلو بسیار مورد اعتماد نبوده و در این باره افزود: از نظر من حزب خلق جمهوری ذره‌ای از آ.ک.پ بهتر است. همه به خوبی می‌دانند که این مسئله چگونه حل می‌شود. من خودم همواره صاحب اراده و رای خودم بوده‌ام.

بدون اوجالان مسئله کورد حل نمی‌شود

یاشار متین هم اطلاع نمود که به اظهارات دبیر کل حزب خلق جمهوری اعتمادی نداشته و در این رابطه به موضع همین حزب در زمان تاسیس جمهوری اشاره کرد. متین اظهار داشت که حزب خلق جمهوری هم بر اساس همین ریشه روییده است، هم اکنون آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواهند از کورد اثری باقی نباشد. موضع ما در باره حزب خلق جمهوری هم وابسته با اقدامات عملی آنان است. برای ما وعده و تبلیغات آنان نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، به نظر من کلیچداراوغلو این مسئله را برای منافع حزبی خود در انتخابات مطرح کرده است. اردوغان هم پیش از این می‌گفت من مسئله کورد را حل می‌کنم. اما می‌بینیم که به جای حل مسئله، فاجعه آفریده است. با این حال اعتقاد داریم که مسئله کورد همراه با حزبمان، حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌تواند در پارلمان حل شود. اما باید خاطرنشان ساخت که این مسئله بدون اوجالان حل نمی‌شود. اوجالان چهل سال است که برای حل مسئله کورد تلاش می‌کند. به همین دلیل بدون هیج تردیدی اوجالان هم باید در این فرایند حضور داشته باشد. لازم است که اوجالان و مجلس در این فرایند حضور داشته باشد. اما نباید فراموش شود که کورد باید قدرتمندانه و قاطعانه گام بردارد.

 اتحاد کورد

یکی دیگر از شهروندان وانی با نام آدام آراپچو با خاطرنشان ساختن مواضع حزب خلق جمهوری در زمانیکه قدرت را در دست داشت اظهار داشت: با شک و تردید به سخنان کلیچداراوغلو نزدیک می‌شود. آ.ک.پ که اعلام می‌کرد مسئله کورد را حل می‌کند، هم اکنون حملاتی سنگینی را علیه کوردها سازمان داده است. در زمان حاکمیت آ.ک.پ بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای کوردی تعطیل شدند. برای نمونه اکنون در هیچیک از سازمان‌های دولتی نمی‌توانم به زبان کوردی سخن بگویم. در دوره گذشته خلق به سخنان آ.ک.پ مبنی بر به رسمیت شناختن کورد و زبان کوردی اعتماد کردند، اما دیگر کورد به اقدامات آنان اعتمادی ندارد.