"تاریخ، فرهنگ و طبیعت ما را نابود می‌کنند"

در اعتراض به نابودی طبیعت مناطق شرنخ، سازمان‌های جامعه مدنی بیانیه مشترکی را منتشر و اعلام کردند که: با نابودی طبیعت، تاریخ، فرهنگ و ارزش‌ها و سلامتی ما را نیز به نابودی می‌کشانند.

با ابتکار عمل پلتفرم کنفدراسیون سندیکاهای کارگران KESK منطقه شرنخ در رابطه با نابودی طبیعت، سازمان‌های جامعه مدنی شرنخ، بیانیه‌ای را مقابل دفتر کنفدراسیون سندیکاهای کارگری منتشر و قرائت کردند. حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه شرنخ، فعالان جنبش زنان، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و سندیکاها در این گردهمایی شرکت کردند. نه به نابودی طبیعت، دفاع از طبیعت از جمله پلاکاردهایی بودند که در این در این گردهمایی خواسته‌های اعتراض کنندگان را بازتاب می‌داد. بیانیه این گردهمایی از سوی سراب اوک دبیرکل زنان Egitim-Sen، شعبه شرنخ قرائت شد.

طبیعت ما را نابود می‌کنند

سراب اوک در این باره اعلام کرد که  صیانت و دفاع از طبیعت، وظیفه همه بوده و در این باره اظهار داشت: ما بخشی از اکو-سیستم هستیم. در درون اکو سیستم هر موجود زنده‌ای از مسئولیت و وظایف ویژه خود برخوردار است. زیرا انسان به عنوان اشرف مخلوقات از وظیفه و مسئولیت خود برخوردار بوده و لازم است که اکو سیستم را حفظ کند. شرنخ که با مجموعه فرهنگی و اجتماعی خود در منطقه شناخته می‌شود، با حملات سیستماتیک روبرو شده است. همراه با قتل‌عام طبیعت، تاریخ ما، فرهنگ ما و سلامتی و ارزشهای تاریخی ما نیز نابود می‌شوند. همزمان با آن، با این حملات آینده ما نیز تهدید می‌شود.

احداث ۱۱ سد

سراپ اوک با اشاره به احداث سدهای بسیاری در منطقه شرنخ اظهار داشت: از دره‌هایی که از شرنخ تا جولمرگ امتداد پیدا می‌کنند، ۱۱ سد را احداث کرده‌اند و تمامی رودخانه‌های منطقه را از حرکت بازداشته‌اند، و در منطقه جودی، نزدیک به ۵۰۰ منطقه وسیع و روستا را از میان برداشته و نابود کرده‌اند.

مبارزه برای حفظ طبیعت

سراب اوک در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که در مقابله با هر گونه حمله‌ای علیه طبیعت سازمان‌های جامعه مدنی مبارزه خود را ادامه داده و افزود: ما برای آینده خلقمان در منطقه شرنخ مبارزه می‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم که با تاراج طبیعت، خلق در شرنخ را نابود کنند. ما بار دیگر اعلام می‌‌کنیم که در تمامی مناطق کوردستان و ترکیه، از جنگل‌ها، سلامت و طبیعت نگهداری کرده و برای حفظ طبیعت مبارزه می‌کنیم.