تداوم کشتار کوردستانیان از سوی رژیم ایران در شهریور ١۴٠٠

نقض حقوق اولیه کوردستانیان در ماه شهریور ١۴٠٠ از سوی رژیم اشغالگر ایران همچنان ادامه داشت.

شبکه حقوق بشر کوردستان به عنوان یک سازمان ناظر حقوق بشر روژهلات کوردستان، گزارش ماه شهریور را منتشر کرد. بنابر گزارش در ماه شهریور ۵ کولبر کورد در تیراندازی نظامیان رژیم ایران و ٢ کولبر در حملات هوایی رژیم ترک به قتل رسیده‌اند.

متن کامل گزارش ماهانه نقض حقوق بشر در ماه شهریور به شرح زیر است:

ـ در شهریور ماه ۱۴۰۰ در مناطق مرزی استان‌های سنه، کرماشان و اورمیه ۸ کولبر کورد جان خود را از دست دادند. ۵ نفر از این تعداد به نام‌های سیروان گلزاری، ، رسول کریمی، محمد امین قادری، امید محمد‌زاده و محمد خالد عبدالله‌زاده با تیراندازی نظامیان رژیم ایران و آلیشان حیدری و سوزدار احمدی توسط پهبادهای رژیم ترک به قتل رسیدند و «شوکت قربانی» هنگام تعقیب و گریز توسط نیروهای مرزبانی ایران دچار ایست قلبی شد و جان باخت. همچنین دست‌کم ۵ کولبر به نام‌های برهان یوسفی، بهمن کریم‌پناه، خبات صادقی، صدیق تکابی و آرمان رسولی در نتیجه تیراندازی نظامیان ایران مجروح و حسین سیلکانی در اثر سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شد.

ـ در شهریور ماه ۱۴۰۰ دست‌کم یک شهروند کورد به نام ارشد جودت (۵٢ ساله) در زندا‌ن زنجان به اتهام مربوط به «مواد مخدر» اعدام شد. شبکه حقوق بشر کوردستان احتمال داده است که شمار اعدام شدگان بیشتر از این تعداد باشد.

ـ در شهریور ماه ۱۴۰۰ دست‌کم ۶ کارگر کورد در شهرهای نوسو، بانه، مریوان و همچنین اقلیم کوردستان در حوادث حین کار جان خود را از دست دادند. لازم به توضیح است که به دلیل نرخ بالای بیکاری در شهرهای روژهلات سالانه تعداد زیادی از شهروندان کورد در جستجوی موقعیت‌های شغلی مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر ایران و همچنین شهرهای اقلیم کوردستان می‌شوند.

ـ در شهریور ماه ۱۴۰۰ دست‌کم ۲۵ شهروند و فعال کورد در شهرهای مختلف استان‌های کرماشان، سنه و اورمیه به اتهامات سیاسی توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و یا ماموران انتظامی بازداشت شدند. در بین این افراد چهار کودک نیز وجود داشت که سه نفر از آنها به نام‌های تارا احمدی، سونیا کریمی و پریا فتحی پس از چند ساعت آزاد شدند. اما محمد فردانی که ۱۵ سال دارد همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

ـ در شهریور ماه ۱۴۰۰ دست‌کم برای ۷ شهروند و فعال کورد از سوی دادگاه‌های انقلاب اسلامی و کیفری شهرهای سنه، بوکان و مهاباد به اتهامات سیاسی حکم‌های زندان از ۵ ماه تا ۷ سال صادر شده است.

ـ در تاریخ ۱۵ شهریور یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران احزاب اپوزیسیون کورد در اقلیم کردستان را به حمله نظامی تهدید کرد. در پی این تهدیدات از تاریخ ۱۸ شهریور مناطقی مرزی واقع در خاک اقلیم کردستان عراق از طرف سپاه پاسداران ایران مورد حمله هوایی و توپخانه‌ایی قرار گرفت. هرچند این حملات تاکنون تلفات جانی نداشته است اما سپاه پاسداران ایران از ادامه این حملات خبر داده است.

ـ در پی دو ماه بی‌خبری از سرنوشت یاسر منگوری که خبر بازداشت او در تاریخ ۲۶ تیر ماه منتشر شده بود و انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن این شهروند کورد در بازداشتگاه اداره اطلاعات، روز ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ اداره اطلاعات پیرانشار در تماس تلفنی با خانواده یاسر منگوری، کشته شدن این شهروند کورد در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰ را تایید کرد.

فاطمه کریمی، مدیر شبکه حقوق بشر کوردستان درباره کشته شدن یاسر منگوری می‌گوید: "متاسفانه سابقه کشته شدن شهروندان توسط ماموران امنیتی و نظامی در هنگام بازداشت و یا در بازداشتگاه وجود دارد. موارد متعددی را می‌توان نام برد که پیگیری‌های حقوقی توسط خانواده و وکلا هم هیچ نتیجه‌ایی در بر نداشته و حتی خانوداه‌ها تهدید به سکوت شده‌اند. در مورد یاسر منگوری نیز نهادهای امنیتی و مراجع قضایی بعد از ماه‌ها اعلام بی‌خبری از سرنوشت او و طفره رفتن از پاسخگویی به خانواده، حالا پس از گذشته نزدیک به دو ماه بدون این‌که جسد وی را تحویل دهند و گزارش پزشکی قانونی را به خانواده اعلام کنند، می‌گویند هنگام بازداشت با تیراندازی ماموران کشته شده است."

ـ در تاریخ ۳۰ مرداد ۹ پناهجوی روژهلات کوردستان با نام‌های به نام‌های دماوند پاک سرشت، مبین ولد بیگی، افشار رستمی، بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، فردین درویش پور، هدایت رخزادی و آرمان رشیدی هوسین به همراه ۵۷ پناهجوی دیگر اهل اقلیم کوردستان در اطراف شهر استانبول توسط نیروهای پلیس ترکیه بازداشت و پس از ۳ روز به شهر عزاز در شمال سوریه دیپورت شده‌ و هم‌اکنون در اختیار تبهکاران سوری وابسته به ترکیه قرار دارند. این نیروها برای آزادی این شهروندان کورد درخواست پول کرده‌اند.

ـ در تاریخ ۳۱ شهریور، چهل و سه زندانی سیاسی و مذهبی در بند ۱۰ زندان مرکزی اورمیه در اعتراض به مخالفت شورای طبقه‌بندی زندان با اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان خارج از زندان از تحویل غذای دولتی خودداری کردند و دست به اعتصاب غذای جمعی زدند. از ظهر چهارشنبه ۳۱ شهریور کلیه زندانیان سیاسی و مذهبی بند ۱۰ این زندان از تحویل وعده غذای دولتی خودداری کردند و با تحویل نامه اعتصاب خود از ادامه آن تا رسیدن به خواسته‌های خود خبر داده‌اند.