تحصن در سمالکا ٣ ماه را تمام کرد

اعضای دفتر جنبش جامعه دمکراتیک دربیسی ظهر امروز در ٩٠مین روز تحصن انجمن خانواده شهدای جزیر که برای تحویل گرفتن پیکر شهیدان خلیفان در دروازه مرزی سمالکا جریان دارد به این تحصن پیوستند.

سه ماه از تحصن سمالکا سپری شد. تجمع اعتراضی که در مرز میان روژاوا و باشور کوردستان از سوی مجلس خانواده شهدای جزیر با هدف تحویل گرفتن پیکر دو شهید که از سوی نظامیان بارزانی در ٢٨ آگوست در منطقه خلیفان به شیوه‌ای ناجوانمرادنه به شهادت رسیدند. این تحصن از روز ۵ اکتبر آغاز شده است.

ظهر امروز اعضای شعبه دربیسی جنبش جامعه دمکراتیک (TEV-DEM) با حضور در سمالکا به تحصن خانواده شهدای خلیفان پیوستند.

خالد شیخو به نمایندگی از شعبه دربیسی جنبش جامعه دمکراتیک سخنانی را ایراد کرد.

خالد شیخو در آغاز همکاری پ.د.ک با رژیم ترک و عدم تحویل پیکر شهیدان از سوی حزب بارزانی را بشدت تقبیح کرد و خاطرنشان کرد که رژیم ترک با همدستی پ.د.ک به جرایم جداگانه علیه گریلا و غیرنظامیان باشور کوردستان دست می‌زند.

خالد شیخو از پ.د.ک دعوت کرد که دست از همکاری با رژیم ترک بردارد زیرا رژیم اشغالگر ترک هیچ زمانی به دوست کوردها مبدل نمی‌شود. وی به واکنش رژیم ترکیه در زمان برگزاری همه‌پرسی باشور کوردستان اشاره کرد.

شیخو در ادامه اظهارات خود بر حمایت از تحصن مجلس خانواده شهدای جزیر در مرز سمالکا تأکید کرده و از سازمان‌های مدافع حقوق بشر بین‌المللی و احزاب خواست تا با تشکیل کمیته‌ای به تحقیق و تفحص در مورد سرنوشت پیکر شهدای خلیفان بپردازند.

شایان ذکر است که نظامیان مسعود بارزانی، شامگاه ٢٨ آگوست ٢٠٢١ با کمین‌گذاری در مسیر عبور گریلاهای ه.پ.گ در منطقه خلیفان ٧ گریلا را به رگبار بستند که در نتیجه آن ۵ گریلا به شهادت رسیدند، یک گریلا زخمی شد و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست و گریلای دیگر نیز از جان سالم بدر برد و پس از چندین روز با رسیدن به کمپ نیروهای گریلا جزئیات کوردکشی نظامیان بارزانی را برای رسانه‌ها و افکار عمومی افشا کرد.