تجمع خانواده پناهجویان ربوده شده در مقابل سفارت ترکیه در تهران

خانواده ٩ پناهجوی کورد که ترکیه به گروه تبهکار النصره تحویل داد در مقابل سفارت رژیم ترک در تهران تجمع کردند

خانواده‌های ٩ پناهجوی کورد که ماه‌ها پیش توسط ترکیه ربوده و به گروههای تبهکار در شمال سوریه تحویل داده شدند، امروز هم مقابل سفارت ترکیه در تهران برای چندمین روز متوالی تجمع کردند. آدم‌ربایی و مفقود کردن پناهجویان از سوی ترکیه سابقه طولانی دارد اما سکوت دولت ایران و عدم هرگونه اعتراضی در اینباره جلب نظر می‌کند.

روز ٣٠ مرداد/ ٢١ آگوست، دولت ترکیه ٩ پناهجوی کورد روژهلات کوردستان به نام‌های بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، دماوند پاک‌سرشت، افشار رستمی، هدایت رخزادی، آرمان رشیدی، مبین ولدبیگی و فردین درویش‌پور و ۶۶ پناهجوی باشور کوردستان را در اطراف شهر استانبول بازداشت کرد و در روز ٣ شهریور/ ٢۵ آگوست پس از انتقال به شهر اعزاز به گروهک‌های تروریستی خود تحویل داده بود.

ترکیه که رابطه خود با دولت سوریه را قطع کرده است در اقدامی خصمانه کلیه این پناهجویان را به شاخه‌های القاعده در سوریه که متحد آنکارا هستند تحویل داد. گزارش‌ها حاکیست آنها در زندان‌های مخفی مناطق عزاز و باب حبس شده و تحت شکنجه وحشیانه قرار گرفته‌اند.

در روزهای گذشته مباحثی شکل گرفت که طبق آن گمان می‌رود ترکیه و النصره قصد مبادله این پناهجویان با اسرای نظامی خود نزد دولت سوریه را دارند.

نگرانی‌ها از سرنوشت این شهروندان در حالی بوده که خانواده آنها طی روزهای گذشته از شهرهای سردشت و پاوه راهی تهران شده و مقابل سفارت ترکیه تجمع کرده‌اند. تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد امروز گروهی از کوردهای ساکن تهران نیز برای حمایت از تجمع‌کنندگان به آنها پیوسته بودند.

تاکنون مقامات ترک هیچ پاسخ روشنی در مورد پناهجویانی که ربوده شدند نداده‌اند. خانواده این پناهجویان از وزارت خارجه ایران خواسته بودند پیگیر وضعیت عزیزانشان شود اما صدایی از مقامات تهران هم شنیده نمی‌شود. هیچ کشوری در جهان مانند ترکیه پناهجویان را به یک گروه تروریستی تحویل نمی‌دهد و هیچ کشوری در جهان مانند دولت ایران اینچنین نسبت به سرنوشت شهروندانش بی‌اهمیت نیست. 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پیش در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سئوال یک خبرنگار اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع هستند اما تاکنون هیچ اعتراض رسمی به آدم‌ربایی ترکیه صورت نگرفته است.