اکرم حسو: ترکیه در هفتانین با شکست مواجه شد به همین دلیل به تبهکاران خود دستور حمله داده است

اکرم حسو اعلام کرد چون حملات دولت ترک در هفتانین با شکست مواجه شدند، و از طرف دیگر تلاش‌های این کشور برای تغییر بافت دموگرافیک خنثی شده‌اند، به همین دلیل است که تبهکاران احرار الشام و حزب اسلامی ترکستان را به منطقه هفتانین اعزام کرده است.

 

بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا در ۲۰ نوامبر در نتیجه فشارهای ترکیه حزب اسلامی ترکستان را از لیست ترور خارج نمود، دولت اشغالگر ترک تبهکاران هیات التحریر (جبهه النصره سابق) و حزب اسلامی ترکستان را به منطقه حفاظتی مدیا در جنوب کوردستان انتقال داده‌اند.

اکرم حسو عضو کنگره ملی کوردستان در گفتگوی خود به خبرگزاری هاوار گفت انتقال تبهکاران هیات التحریر الشام و حزب اسلامی ترکستان از سوی دولت اشغالگر ترک به مناطق حفاظتی مدیا در هفتانین جنوب کوردستان این نکته را اثبات می‌کند که حملات ارتش ترکیه به منطقه حفاظتی مدیا و تلاش برای استقرار این تبهکاران در منطقه مرزی بین شمال-جنوب کوردستان با شکست مواجه شده است.

اکرم حسو خاطرنشان ساخت که مناطق حفاظتی مدیا مانند مناطق قره باخ، ادلب و لیبی نیستند. همچنین تایید نمود که تمامی تلاش‌های دولت ترک علیه این مناطق با شکست مواجه می‌شوند. حسو در میان سخنان خود اشاره نمود که دولت ترک به منظور محاصره جنوب کوردستان، کوه‌های قندیل و منطقه حفاظتی مدیا، تلاش می‌کند منطقه‌ای وسیع را در اختیار تبهکاران اویغور، چچن، ازبک و تاجیک قرار دهد. دولت ترک پیش از این نیز تبهکاران را در مناطق اشغال شده ادلب، جرابلس، عفرین، گری سیپی و سریکانی در شمال-شرق سوریه مستقر کرده و از آنان بهره‌برداری کرده بودند و در مواردی این افراد را به لیبی و قره‌باخ اعزام کرده‌اند.

دولت ترک کوردها را ناچار به مهاجرت از مناطق خود می‌کند

اکرم حسو در رابطه با تهدید برنامه‌های ترکیه گفت: دولت ترک می‌خواهد دموگرافی منطقه را تغییر داده و آن را به اشغال خود در آورده و کوردها را ناگزیر به مهاجرت از منطقه خود کند. پیش از آن نیز ترکمن‌ها را در کرکوک و خانوداده‌های تبهکاران اویغور و چچن را در عفرین و گری سپی مستقر کرده بود. اکرم حسو همچنین اظهار داشت که در نتیجه ارتباطات گسترده‌ی دولت ترک و آمریکا، حزب اسلامیست ترکستان از لیست گروه‌های تروریستی جهان حذف شده است. دولت ترک تنها از طریق این تبهکاران سیاستهای خود را اجرا می‌کند و تلاش می‌کند کوردها را قتلعام کند.

حسو همچنین تایید نمود که هدف اصلی دولت ترک، تغییر دموگرافی کوردستان بوده و در این باره اظهار داشت:  دولت ترک نمی‌تواند اهداف خود را تحقق بخشد، زیرا خلق کورد از دیرباز در  کوردستان ساکن بوده است. علیرغم تمامی سیاستهایی که علیه خلق کورد به اجرا درآمده است، خلق کورد همچنان بر سرزمین و خاک خود پایبند است. حسو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که برای از میان برداشتن سیاستهای دولت ترک و برای آنکه خلق کورد به سرزمن خود بازگردد، باید تمامی نیروهای و احزاب کوردستانی متحد شوند.

اکرم حسو در ادامه سخنان خود به فرایند کنونی اشاره کرده و اظهار داشت که کورد وجود خود را اثبات کرده است، به همین دلیل دولت‌های کلنیالیست و خصوصا ترکیه، ایران و عراق و حتی سوریه به نوعی خواهان جنگ میان نیروهای کورد برآمده‌اند. درست است که بین نیروهای کورد اختلافات سیاسی وجود دارد، اما ذهنیت کورد مرحله جنگ داخلی را طی کرده است. هر بخش از کوردستان ویژگی‌های خود را دارد، باید این ویژگی به مانعی در مقابل بخش‌های دیگر کوردستان تبدیل نشود.

اکرم حسو در خاتمه سخنان خود از نیروهای کورد و کوردستانی درخواست نمود که با همدیگر تعامل و همکاری داشته و نظرات خود را به همدیگر نزدیک کرده و مرحله کنونی را نیز طی کنند. در خاتمه اکرم حسو از تلاش‌های برخی از گروه‌های کوردی برای تحقق اتحاد ملی تقدیر کرد.