تولای حاتم اوغلولاری: با حملاتشان، زبان کوردی را هدف قرار داده‌اند

تولای حاتم اوغلولاری نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در خصوص حملات نژادپرستانه به کورد در شمال کوردستان و ترکیه اظهار داشت: حملات اخیر علیه خلق کورد که بر استفاده از زبان کوردی اصرار دارد، روی داده است.

در ۱۹ ژوئیه در شهرک درچین از توابع افیون، کارگران فصلی کشاورزی به دلیل سخن گفتن به زبان کوردی با حمله نژادپرستان ترک روبرو شده و در نتیجه این حمله دو زن و در مجموع ۷ نفر مجروح شدند. در محله کاواکلی آنکارا نیز در ۲۰ ژوئیه به خانواده‌ای مردینی حمله شد و در مجموع ۴ نفر زخمی شدند که جراحت‌های ۲ نفر سنگین اعلام شده است. آخرین رویداد مشابه در منطقه مرام از توابع قونیه در محله چاریکلاری روی داد که جمعی ۶۰ نفره به یک خانواده‌ی آمدی حمله کرده و در نتیجه این حمله نژادپرستانه شخصی با نام حکیم دال به قتل رسید. واکنش‌ها در مقابل این حملات نژادپرستانه روز بروز افزایش می‌یابد.

تولای حاتم اوغلولاری نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان، از حوزه انتخابیه آدانا نیز به این حملات نژادپرستانه واکنش نشان داد.

در این باره تولای اعلام نمود که رسانه‌های طرفدار این رویدادهای نژادپرستانه، حملات صورت گرفته علیه کورد را وارونه جلوه داده و در رسانه‌های اجتماعی این حملات را رویدادی معمولی و فردی معرفی می‌کنند، وی در ادامه افزود: رسانه‌های طرفدار می‌خواهند که این رویدادها را به عنوان رویدادی معمولی معرفی کنند. به همین دلیل است که این رویداد در شهر آفیون به عنوان حادثه‌ای در آرایشگاه، در آنکارا به عنوان مسئله قربانیان و در قونیه به عنوان برخوردی صورت گرفته به دلیل اختلاف در مسئله چرای احشام نشان داده می‌شود.

موضع این رسانه‌ها از سر تیتر روزنامه ینی شفق قابل پیگیری است. یعنی رسانه‌ها ترک تلاش می‌کنند تا این رویدادها را به عنوان رویدادهایی عادی بازتاب دهند وحزب دمکراتیک خلق‌ها و نیروهای دمکراسی‌خواه را که در مقابل این حملات موضعگیری می‌کنند، مورد انتقاد قرار می‌دهند. نخست اشاره می‌کنم که اخبار منتشر شده از سوی این رسانه‌ها دروغپردازی بیش نبوده و در ترکیه چون کورد به زبان خود حرف می‌زند، موزیک خود را می‌شنود، در برخی از شهرها به آنها حمله می‌شود. هم اکنون نیز با وقوع این رویدادهای ناگوار، تلاش می‌کنند با عادی جلوه دادن این حملات، حملات نژادپرستانه خود را افزایش می‌دهند.

حملات به هم مرتبط هستند

تولای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حملات صورت گرفته از یکدیگر جدا نبوده و در ادامه افزود: ما می‌دانیم که این رویداد رویدادی معمولی نیست، زیرا کسانی که با هم اجماع نکرده باشند نمی‌‌توانند دست به چنین اقداماتی بزنند. مدتی است که رویدادهایی از این دست را شاهد هستیم و تصور می‌کنیم که افرادی پشت این صحنه‌ها هستند. وی در این بار افزود: در ترکیه مدت زیادی است که رژیم یک نفره استبداد، دیکتاتوری را به پیش می‌برد. هدف حاکمیت پیرزوی در انتخابات ۲۰۲۳ و کسب مجدد ریاست جمهوری است. اما این حزب دمکراتیک خلق‌هاست که در مقابل این اقدام ایستاده است. به همین دلیل هم بود که در ازمیر دست به حمله زدند و دنیز پویراز را به قتل رساندند.

با این حمله تلاش کردند تا در مقابل حزب دمکراتیک خلق‌ها دست به اقدامات تحریک کننده بزنند. اما در مقابل قتل دنیز پویراز تمام نیروهای دمکراسی‌خواه و اپوزیسیون واکنش مشترک از خود نشان دادند. اما چون ملاحظه کردند که از دست زدن به این حملات هیچ دستاوردی ندارند، دست به اقدامات دیگر زده‌اند. این بار با حملات نژادپرستانه در مقابل کورد تلاش می‌کنند تا این اقدامات را رویدادهای عادی جلوه دهند و بار دیگر با این کار تلاش می‌کنند دست به تحریک بزنند. یعنی می‌خواهم اشاره کنم که این رویدادها به هم ارتباط دارند.

اقدامات تحریک کننده خنثی خواهند شد

تولای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که با دست زدن به چنین حملاتی، سازماندهی و تشکل کورد را مورد هدف قرار داده‌اند و هدف از این حملات این است که دشمنی با خلق کورد است که در مکالمات خود از زبان کوردی استفاده می‌کند و بر استفاده از ان نیز اصرار دارد. این حملات در اصل برای سرکوب کورد و حزب دمکراتیک خلق‌ها هستند که در سیاستهای ترکیه نقش مهمی را ایفا می‌کند. چرا این حزب توانسته است نقش مهمی را در سیاستهای سراسری ترکیه ایفا کند؟ زیرا امروزه در انتخابات ترکیه حزب دمکراتیک خلق‌ها در مبارزه برای دمکراسی نقش مهمی دارد. مبارزه در مقابل دیکتاتوری و علیه دست نشاندگان حاکمیت در شهرداری‌ها ادامه دارد. به همین دلیل است که با دست زدن به چنین حملاتی، تلاش می‌شود حزب دمکراتیک خلق‌ها را تضعیف کنند و از طرف دیگر پیوندهای خود را با متحدین حزب حاکم تقویت کنند. تلاش می‌کنند که آرا و حمایتهای حزب دمکراتیک خلق‌ها را که با اپوزیسیون در حال تحکیم ارتباطات خود برآمده است کم کنند و پیوند آن را با متن جامعه قطع کنند. ما در مقابل این اقدامات تحریک کننده ایستاده و مبارزه خود را ادامه می‌دهیم.

به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم

تولای حاتم اغلولاری در خاتمه سخنان خود اقدامات تحریک کننده و حمله به کورد در ترکیه در سال‌های قبل را خاطرنشان کرده و اظهار داشت: تلاش داشتند با این اقدامات علویان را نیز قتل‌عام کنند، اما این توطئه کشف شده و اکنون متوجه حزب دمکراتیک خلق‌ها در ازمیر شده و این روند را ادامه می‌دهند. ما دوره‌های تاریک فراوانی را در ترکیه مشاهده کرده‌ایم. ما به عنوان یک شهروند از رویدادی مانند رویداد سورسولوک اطلاع داریم و می‌دانیم که این رویداد نیز بخشی از طرح‌های آنها برای به تسلیم وداشتن ما بود. ما با هم هزینه‌های سنگینی را در این باره داده‌ایم اما سر تسلیم فرود نیاوردیم. زیرا ما تلاش می‌کنیم این ذهنیت فاشیستی را از میان برداشته و برابری خلق‌ها را ایجاد و مبارزه خود را در این زمینه گسترش دهیم.