یاد قربانیان قتل‌عام سیفو گرامی داشته شد

حزب دمکراتیک خلق‌ها در وان یاد ۳۳ روستایی که در رودخانه‌ی سیفو قتل‌عام شدند را گرامی داشت

حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در منطقه سارای وان یاد ۳۳ تن را که به دستور ژنرال مصطفی موغلالی فرمانده ارتش ترکیه در سال ۱۹۴۳ به بهانه آنکه از مرز رد شده‌اند کشته شدند را گرامی داشت.

فکرت دوغان رئیس مشترک ه.د.پ شهر وان، چتین اویار رئیس مشترک د.ب.پ شهر وان و همچنین معزز اورهان جانشین ه.د.پ و چندین طیف دیگر در این مراسم شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم در مقابل ساختمان حکومتی که روستاییان در آنجا دستگیر شده و قتل‌عام شدند یک دقیقه سکوت کرده و و با پیشکش دسته‌گل یاد قربانیان را گرامی داشتند.

معزز اورهان نماینده پارلمان ه.د.پ گفت؛"این قتل‌عام در تاریخ جمهوری ترکیه اولین قتل‌عام نیست. از کوچگیری گرفته تا زیلان و روبوسکی تاریخ جمهوری ترکیه مملو از قتل‌عام است." اورهان همچنین اعلام کرد، با دستور مصطفی موغلالی روستاییان در حالی که دست‌های آنها از پشت بسته شده بود به رودخانه ی سفو برده شده و در آنجا آنها را گلوله‌باران کردند. به گفته‌ی یکی از روستاییان که از این قتل‌عام نجات یافته بود، این قتل‌عام رخ داده است. وی همچنین گفت، تاکنون محل خاکسپاری این افراد مشخص نشده است.

اورهان در ادامه سخنان خود اعلام کرد که دولت ترکیه هنوز سیاست از بین بردن و انکارا را علیه کوردها به کار می‌گیرد و گفت؛"در عصر این حکومت از اوغور کایماز گرفته تا مزگین بینگول، جیلان اونکول، دایه تایبت، ثروت تورگوت، هجیر بیرلیک و صدها کودک و جوان کشته شده‌اند، در حالی که قاتلان آنها مجازات نشده‌اند. هر روز در مرزها مردم توسط سربازها کشته و زخمی می‌شوند."