یگان‌های مدافع زنان به دیدار وفا رفتند

یک دختر ایزدی ربوده شده پس از سال‌ها در اردوگاه الهول پیدا شد

گروهی از مبارزان یگان‌های مدافع زنان به دیدار یک دختر ایزدی رفتند که از اردوگاه نگهداری زندانیان داعش نجات یافته بود. او وقتی ٩ ساله بود توسط داعش ربوده و بارها توسط عناصر این سازمان تبه‌کار فروخته شد. روایت زندگی "وفا"، حکایت شرم جامعه بشری از نظاه‌گر بودن یک فاجعه تمام عیار انسانی است.

سوم آگوست ٢٠١۴ داعش با یک حمله وحشیانه به شنگال سکونتگاه اصلی ایزدیان، چند هزار زن و کودک ایزدی را ربود. ماجرای نسل‌کشی کوردهای ایزدی، یک تراژدی قرن است. 

چند روز پیش بود که نیروهای امنیت داخلی شمال و شرق سوریه و قسد با کمک یگان‌های مدافع زنان از آغاز یک عملیات تجسسی در بزرگترین اردوگاه نگهداری زندانیان داعش در حومه شرقی حسکەی روژاوا خبر دادند. ده‌ها هزار داعشی و خانواده‌های آنان در این اردوگاه نگهداری می‌شوند.

در جریان کنترل مدارک شناسایی ساکنین کمپ، یک زن جوان ایزدی پس از سال‌ها پیدا شد. او پیشتر از سوی تبه‌کاران داعش تهدید شده بود اگر هویت واقعی خود را بیان کند کشته خواهد شد. داعش در این اردوگاه تاکنون ۴۴ نفر از جمله زنان را مخفیانه اعدام کرده است.

نام زن ایزدی نجات یافته، وفا عباس است. گروهی از زنان مبارز بهمراه اویندار دِرِک از فرماندهان ی‌.پ.‌ژ به دیدار او رفتند.

اویندار دِرِک در اینباره اعلام کرد: "این اولین دختری نیست که از چنگ تبه‌کاران داعش نجات پیدا می‌کند. از ابتدای انقلاب شمال و شرق سوریه ما برای آزادسازی زنان ایزدی تلاش زیادی از رقا تا شنگال انجام دادیم که منجر به آزادی ده‌ها دختر شد. داعش با ربودن زنان ایزدی می‌خواست که آنها را از هویت و تاریخ خود دور کند."

وفا عباس نیز از رهایی از چنگ داعش ابراز خوشحالی کرد و گفت: از مبارزان ی.‌پ.‌ژ ممنونم که نجاتم دادند. به خودم قول داده‌ام تا زمانی که به خانواده‌ام در شنگال نرسم، لباسم را عوض نکنم."

این دختر ایزدی که اکنون ١٨ ساله است وقتی که کودکی ٩ ساله بود بهمراه خواهر ١٣ ساله نابیبا و ناشنوای خود در روستای کوچوی شنگال ربوده شدند. وفا پس از سال‌ها در اردوگاه الهول پیدا شد، اما معلوم نیست چه بر سر خواهرش آمد.