یک سیاستمدار شمال کوردستان در زندان پ.د.ک جانباخت

متین داود از ساکنان کمپ پناهندگان مخمور که در زندان پ.د.ک محبوس بود روز گذشته جانباخت.

پارت دمکرات کوردستان از روز ١٧ ژوئیه ٢٠١٩ / ٢۶ تیر ١٣٩٨ کمپ پناهندگان مخمور را تحت محاصره قرار داده است و از این روز به ساکنان این کمپ اجازه ورود و خروج از آن را نداده است. در نتیجه شماری از بیماران به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست دادند و صدها کارگر نیز بیکار شدند. در این مرحله ده‌ها کارگر ساکن کمپ که در شهر هولیر زندگی می‌کردند توسط پ.د.ک دستگیر شده و در زندان مورد تحقیر، تهدید و شکنجه واقع شدند.

متین داود (۴۵ ساله) یکی از کوردستانیان مظلوم روز گذشته در یکی از زندان‌های بارزانی‌ها در هولیر جان خود را از دست داد.

متین داود برای تامین مایحتاج زندگی روزانه خانوده‌اش در هولیر کارگری می‌کرد. او روز ٧ نوامبر در شهر هولیر دستگیر شد و به زندان بارزانی‌ها منتقل شد.

پ.د.ک پس از بازداشت متین داود اجازه ملاقات خانوادگی را نیز به او نداد. علیرغم تمامی تلاش‌ها پ.د.ک نسبت به اطلاع‌رسانی از سرنوشت این شهروند کورد جلوگیری کرد.

روز گذشته وکیل مدافع متین به آسایش هولیر مراجعه کرده و سرنوشت متین داود را جویا شد. اما گماشتگان بارزانی‌ها بر آسایش هولیر به وکیل مدافع متین داود گفتند؛ 'متین به دلیل سکته قلبی جانش را از دست داده است.' گمان می‌رود که متین داود در نتیجه شکنجه بازجویان وابسته به بارزانی‌ به قتل رسیده باشد.

متین داود در فاصله سال‌های ٢٠٠٩-٢٠١٢ رئیس حزب مناطق دمکراتیک بخش ابخ در استان وان بود. پس از آنکه با ظلم و ستم رژیم اشغالگر ترک مواجه شد با خانواده‌اش به جنوب کوردستان پناهنده شد و در کمپ پناهندگان مخمور مستقر شد. متین داود از روزی که در کمپ مخمور اسکان یافته بود هزینه‌های زندگی خانواده‌اش را با کارگری تأمین می‌کرد.

متین پدر ۵ فرزند است و یکی از فرزندانش در جنبش آزادیخواهی ملت کورد به شهادت رسیده است. گفته می‌شود که پیکر متین به شمال کوردستان منتقل شده و در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.