یوسف گُلو؛ مبارزی که قیام شیخ سعید را به انقلاب روژآوا پیوند داد

یوسف گُلو ۸۵ ساله در جریان حملات ارتش اشغالگر ترک همراه با نوه‌هایش جان خود را از دست داد. برادر وی احمد گُلو در رابطه با برادرش یوسف گُلو گفت: یوسف گُلو در جریان مبارزه خلق کورد تلاش‌های زیادی را انجام داده بود.

در محله هلیلیه شهر قامشلو در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین دولت ترک، یوسف گُلو ۸۵ ساله و نوه‌های وی با نام مظلوم و محمد گُلو جان خود را از دست دادند. از کودکان گرفته تا پیران و جوانان در قامشلو با نام یوسف گُلو اشنا بودند. او شخصیتی شناخته شده بود و ریش سپید خانواده گُلو شناخته می‌شد. خانواده گُلو یکی از خانواده‌هایی است که نام آنها با میهن‌دوستی گره خورده است. داستان خانواده گُلو با مبارزه در سال‌های گذشته پیوند خورده است.

بعد از قیام شیخ سعید عازم روژآوا شدند

خانواده گُلو اصالتا برخاسته از روستای چاله در منطقه نصیبین مردین هستند. بعد از قیام شیخ سعید پیران یکی از خانواده‌هایی هستند که تبعید شدند. خانواده گُلو نخست به روستاهای مرزی قامشلو رفتند و بنابه گفته‌ای، به بن خط- روژآوا تبعید شدند. این خانواده میهن‌دوست هیچگاه دست از هویت و موجودیت و میهن‌دوستی خود برنداشتند. یوسف گُلو یکی از شخصیتهای میهن‌دوست و مبارز روژآوار بود. با نویسنده و ادیب سرشناس کورد، عثمان صبری دوست بود. او همراه با عثمان صبری و دوستان دیگر خود مبارزه را ادامه داده است. یوسف گُلو در سالهای ۱۹۸۰ پ.ک.ک و رهبر خلق خلق کورد، عبدالله اوجالان را می‌شناسد. در این سال‌ها یوسف گُلو به کرات در سوریه و لبنان با رهبر آپو دیدار داشت.

پیوستن به پ.ک.ک

۵ نفر از اعضای خانواده گُلو به صفوف حزب کارگران کوردستان پیوسته و در تاریخهای متفاوت به شهادت می‌رسند. مصطفی و صبری از فرزندان وی، برادرزادگانش با نام‌های سربند، صبریه و باران در صفوف این حزب به شهادت می‌رسند. خانواده گُلو در دوران انقلاب روژآوا در صفوف مقدم این انقلاب حضور داشتند و ۸ نفر از اعضای این خانواده در این دوره جان خود را از دست می‌دهند.

برادر یوسف گُلو با نام احمد گُلو اعلام نمود که بعد از قیام شیخ سعید، خانواده انها به روژآوا تبعید شدند. گُلو در این باره اظهار داشت که برادر بزرگ وی، یوسف از پیشاهنگان سازماندهی احزاب کوردی در روژآوا بوده است. گُلو در در این باره اظهار داشت که خانواده آن‌ها بسیاری از احزاب کوردی را حمایت کرده‌اند و در این باره افزود: نخستین کنگره‌ای را که عثمان صبری و رفقایش در سال ۱۹۶۵ برگزار کردند در خانه آنها برگزار شد. او در سنین پایین به مبارزه پیوسته است. در هر جایی که یک انقلابی کورد در مقابل دشمن سلاح بر دوش گرفته باشد، یوسف گُلو، برادرش و فرزندانش با وی همراه بوده‌اند. بعد از کودتای ۱۹۸۰ در ترکیه، بسیاری از انقلابیون باکور به این منطقه آمدند. یوسف گُلو از آنها استقبال می‌کرد. تا زمان توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو، این مبارزات ادامه پیدا کرد.

یوسف گُلو شخصیتی کوردستانی بود

گُلو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که یوسف گُلو از شخصیتهای پیشاهنگ در جریان انقلاب روژآوا بود و در تاسیس حزب اتحاد دمکراتیک که پیش از انقلاب روژآوا تاسیس شد فعالانه حضور داشت. فرزندان و نوه‌های یوسف هم یک به یک در صفوف آزادی کوردستان شرکت کردند. خانواده ما در این راه هزینه‌های زیادی را داده‌اند. شهدای بسیاری را در این راه تقدیم کرده‌ایم. زیرا یوسف گُلو پیش از این به عنوان شخصیتی کوردستانی شناخته می‌شد.

برادر یوسف گُلو اظهار داشت: یوسف و دو نوه وی در حالیکه از مراسم ترحیمی باز می‌گشتند، از سوی درون‌های ارتش ترک مورد حمله قرار گرفتند. یوسف و دو نوه او به شهادت رسیدند. زمانیکه صدای انفجار را شنیدم تمام مردم قامشلو به محل شهادت یوسف و نوه‌هایش آمدند. خلق قامشلو از ارزش‌های خود حمایت کرد. زمانی که به محل حمله رسیدم، هیچ از آنها قابل شناسایی نبودند. هر یک از آنها را از ساعت و لباسهایشان شناختم.

امروز ترکیه به دلیل شکست خود در مقابل خلق مبارز کورد، غیر نظامیان را مورد حمله قرار می‌دهد. خلق کورد با هزینه‌های سنگین حقوق خود را کسب می‌کند. یکی از این هزینه‌های سنگین یوسف گُلو بود که زحمات بسیاری را در راه آرمان خلق کشیده بود. همیشه می‌گفت: من با اولین سوار اولین ترن مبارزه شده‌ام و در آخرین ایستگاه پیاده می‌شوم. ۸۵ سال سن داشت، اما خود را از روند مبارزه دور نکرد. از خلقمان در روژآوا تشکر می‌کنم. همانگونه که پیشاهنگ ما مظلوم دوغان در زندان آمد گفته بود: غیر از مقاومت راهی نداریم، به همین دلیل می‌گوییم که مقاومت زندگی است.

یوسف گُلو و نوه‌هایش مظلوم و محمد در آرامستان شهدای دلیل ساروخان، در شهر قامشلو با مشارکت ده‌ها هزار نفر به خاک سپرده شدند.