زندانی سابق پ.د.ک: ربودن نمایندگان پ.ی.د و اداره خودگردان اقدامی ضد کوردیست

یک زندانی سابق پ.د.ک اظهار داشت که ربودن هر سه دیپلمات در هولیر فقط به نفع اشغالگری ترکیه است و آن را بازی علیه کوردها توصیف کرد.

٣٩ روز از ربوده شدن نماینده‌های اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و اعضای پ.ی.د در هولیر می‌گذرد و هیچ اطلاعاتی درباره آنها در دست نیست.

در ۱۰ ژوئن سال جاری میلادی، نیروهای پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) جهاد حسن نماینده اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در هولیر و مصطفی خلیل و مصطفی عزیز نمایندگان ارتباطات حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د)، را زمانی که برای استقبال از مهمانان خود به فرودگاه هولیر رفته بودند، ربودند.

از آن زمان سرنوشت نمایندگان ربوده شده مشخص نیست و تماس‌های اداره خودمدیریتی، پ.ی.د و فعالان سیاسی برای اعلام سرنوشت آنها بی‌پاسخ مانده است.

در مورد ربودن هر سه دیپلمات، نایف حسن پدر شهید خابور از دیرک که در ماه مه گذشته به اتهام کار در اداره خودمدیریتی دستگیر شده بود و فرزندش شهید ی.پ.گ است، گفت: "آنچه در جنوب کوردستان اتفاق می‌افتد به ویژه، ربودن نمایندگان اداره خودمدیریتی را نمی‌توان فقط یک دستگیری توصیف کرد. این یک آدم‌ربایی است. اما چرا این آدم‌ربایی اتفاق افتاده و چه کسی در این روند خدمت می‌کند؟ چه کسی از اثرات این آدم‌ربایی‌ها بر کوردها سود می‌برد؟

حسن گفت که ربودن هر سه دیپلمات یک بازی علیه کوردها بود، به ویژه اینکه حملات دولت اشغالگر ترکیه به جنوب کوردستان از ۲۳ آوریل ادامه دارد، افزود: درگیری‌های شدیدی که در مناطق حافظتی میدیا صورت گرفته برای خلق کورد جنگ موجودیت است.

طبق قوانین دیپلماتیک بین‌المللی، سیاستمداران و دیپلمات‌ها نباید بدون دلیل بازداشت شوند، در غیر این صورت باید به عاملان آنها اطلاع داده شود.

حسن در مورد سفر هیئت صلح به جنوب کوردستان گفت: این هیئت با مشارکت بسیاری از کشورها برای حل منازعات و جلوگیری از جنگ داخلی تشکیل شده است. اما پارت دمکرات کوردستان در این جنگ شرکت کرده است. بنابراین ما نمی‌توانیم دولت جنوب کوردستان و احزاب سیاسی دیگر را مقصر بدانیم، اما ما می‌توانیم پ.د.ک و خانواده حاکم را مقصر بدانیم.

در ۱۱ ژوئن، هیئتی از هیئت صلح برای جلوگیری از حملات اشغالگرانه ترکیه و گوش دادن به مشکلات مردم روستاهای تخلیه شده وارد فرودگاه هولیر شدند. این هیئت در فرودگاه توسط نیروهای پ.د.ک دستگیر شدند.

حسن گفت: سردسته‌ی تروریست‌هایی همچون نصر الحریری در فرودگاه به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما نمایندگان اداره خودمدیریتی که به استقبال هیئت صلح رفته بودند، ربوده شدند.

نایف حسن با بیان اینکه این رویکرد منافع اردوغان و حزب وی را تأمین می‌کند اما در خدمت اهداف کورد نیست، افزود: پ.د.ک و حزب حاکم با این اقدامات شرم آور در خدمت آ.ک.پ و اردوغان هستند.

پ.د.ک  به آ.ک.پ تکیه کرده است

در تاریخ ۲ مارس نصر الحریری رئیس سابق ائتلاف سوریه به هولیر سفر کرد و با اعضای ENKS و مسعود بارزانی رهبر پارت دمکرات دیدار کرد.

نایف حسن با بیان اینکه سرنوشت پ.د.ک با سرنوشت حزب عدالت و توسعه مرتبط است، گفت: "حملاتی که توسط فاشیسم ترکیه انجام شده تصادفی نیست و کشورهای سرمایه‌داری و ناتو از آنها حمایت می‌کنند."

حسن ربودن نمایندگان اداره خودمدیریتی را محکوم کرد و خلق کورد را به اتحاد و دست کشیدن از نقشه‌های دشمن و اجرای برنامه‌های ویژه در برابر تحولات در عرصه بین‌المللی دعوت کرد.

نایف حسن به دلیل نیاز پزشکی خود با اسناد رسمی از طریق مرز شمال و شرق سوریه وارد باشور شد، اما ۱۸ روز بعد هنگامی که قصد بازگشت به روژاوا را داشت در مرز پیشخابور بازداشت شد.

حسن در مورد دستگیری گفت: "در ابتدا من دلیل دستگیری خود را نمی‌دانستم، اما تحقیقات نشان داد دلیل دستگیری من همکاری من با اداره خودمدیریتی بوده است. در طول تحقیقات سوالات زیادی از من پرسیده شد از جمله اینکه شغل شما چیست، فرزندانتان در مسئولیت‌های خودمدیریتی چه وظایفی دارند؟ سوالات آنها برای من آزار دهنده بود مانند اینکه چرا پسرت به اداره خودمدیریتی پیوست و چگونه به شهادت رسید؟ چرا دخترت کوردی می‌خواند؟ شرم‌آور است که از زبان کوردی سوال کنید و بپرسید چرا دخترتان کوردی یاد می‌گیرد!

حسن با بیان اینکه دستگیری هر کسی که در اداره خودمدیریتی کار می‌کند در خدمت کوردها نیست و این روش در خدمت منافع کسانی است که سعی می‌کنند وجود کوردها را به هر طریقی نابود کنند. وی در پایان سخنان خود افزود: اختلافات از طریق گفتگو و بحث سیاسی حل می‌شوند،  آدم‌ربایی غیرقانونی و همکاری با دشمن و رفتن به مناطق گریلاها، به خلق کورد خدمت نمی‌کند و مسئله کوردها را حل نمی‌کند.