زوزان چولیک فرمانده‌ی یژاستار: مقاومتِ گریلاهای زن مُهر خود را بر سال ۲۰۲۰ زد

زوزان چولیک فرمانده‌ی قرارگاه مرکزی یگان‌های زنان آزاد (YJA STAR) به تشریح رخدادهای سال ۲۰۲۰ پرداخت و اعلام کرد، "مقاومت گریلاهای زن مُهر خود را بر سال ۲۰۲۰ زد".

زوزان چولیک فرماندههی قرارگاه مرکزی یژاستار اعلام کرد، سال ۲۰۲۰ سالی پر از مبارزه بود و گفت، "مقاومت رهبر آپو در امرالی، مقاومت زندانیان علیه سیستم فاشیست و اشغالگر، در همه‌ی بخش‌های کوردستان و اروپا با پیشاهنگی زنان و جوانان انجام شد سال ۲۰۲۰ به سال تلاش‌ها و فعالیتهای گوناگون تبدیل شد. قبل از هر چیز به این مقاومت سلام و درود می‌فرستم. با پیشاهنگی تعداد زیادی از دوستان و فرماندهان قهرمان، مقاومتی عظیم در میان نیروهای گریلا انجام شد".

زوزان چولیک همچنین گفت، سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه چندین مسئله در انتظار چاره‌یابی بودند، اما علی‌رغم آنکه سال رو به پایان است، اما هنوز بخش زیادی از این مسائل حل نشده‌اند و گفت،" زمانی که به شرایط دولت ترکیه، سوریه، عراق و ایران دقت می‌کنیم، میهبینیم که هیچ کدام از این دولت‌ها مسائل را حل نکرده‌اند. این دولت‌ها نیروهایی هستند که سیاست فاشیستی را در بالاترین سطح اجرا می‌کنند و برای منافع خود می‌جنگند. در لیبی تا جنگ میان ارمنستان و آذربایجان، همچنین در سوریه نتوانستند هیچ مسئله‌ای را حل کنند. همچنین در عراق علی‌رغم آنکه دولت جدیدی بر سر کار آمد و علی رغم آنکه حکومتی تحت حمایت آمریکا بود، اما موفق به چاره‌یابی نشدند. سیاست پاکسازی در منطقه مانند سیاست تجاوز، حمله، نژادپرستی و فاشیسم اجرا می‌شود، به همین دلایل هم این منطقه در بحرانی عمیق به سر می‌برد و نیروهای حکومتی به بن بست رسیده‌اند."

"برای خلق‌ها آشکار شد که این سیستم فاشیستی، ملی‌گرا و تصفیه کننده هیچ سودی برای آنها ندارد"

فرمانده زوزان چولیک همچنین گفت، خلق‌ها به خوبی دیدند که این سیستم فاشیست، ملی‌گرا و نابودگر هیچ امید و بهره‌ای به آنها نمی‌دهد. وی گفت، "نیروهای ضد فاشیسم علیه نژادپرستی، گرسنگی، بیکاری، تجاوز و حمله و خشونت علیه زنان در سرتاسر منطقه در حال مقاومت و مبارزه بودند. به همین دلیل سال ۲۰۲۰ به سالی تبدیل شد که امیدی بزرگ ایجاد کرد، مردم علیه این سیستمهای فاشیستی به پا خواستند. این سال به سالی تبدیل شد که با پیشاهنگی زنان، جوانان و زحمت‌کشان علیه این سیستم سرکوبگر مقاومت انجام شد. به طور خلاصه می‌توان گفت، سال ۲۰۲۰ سالی بود که مقاومت مهر خود را بر همه‌ی عرصه‌ها زد".

"ذهنیت رژیم ترک برای اشغالگری به سطحی جدید رسید"

زوزان چولیک فرمانده‌ی قرارگاه مرکزی یژاستار اعلام کرد، دولت اشغالگر ترک دید خود را برای پاکسازی در سال ۲۰۲۰ هم ادامه داد و حملاتش را به سطحی نو رساند و گفت، "طی این سال دید اساسی رژیم فاشیست ترک شدت بخشیدن به حصر رهبر خلق کورد و حمله به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و نیروهای گریلا بود، اینگونه می‌خواست دستاوردهای خلق کورد را از بین ببرد. هدفش این بود در همه جا دستاوردهای کوردها را نابود کند. ابتدا می‌خواستند، رهبری، پ.ک.ک و گریلا را از میان بردارند و اینگونه به نتیجه برسند".

زوزان چولیک همچنین اظهار داشت، گریلاهای یژاستار از این رویکرد رژیم ترک اطلاع دارند، به همین دلیل شکست این نگرش را هدف اصلی خود قرار دادند و گفت،"برای آنکه حصر رهبر آپو پایان یابد، برای آنکه تهدید نابودی خلق کورد باقی نماند، ما هر آنچه که لازم بود انجام داده بودیم".

"در ترکیه و کوردستان در بالاترین سطح حملات علیه زنان انجام شد"

زوزان چولیک در ادامه‌ی سخنانش گفت،"در بالاترین سطح حملات و تجاوزها علیه زنان در این سال انجام شد. باید همه‌ی جامعه و مردان این را بدانند، این خطری بزرگ است. قبل از هر چیزی شرایطی خطرناک برای ارزش‌های جامعه و خلقمان است. اگر زنان علیه این شرایط می‌ایستند باید مردان نیز باید آنرا به عنوان یک مشکل ببینند و در مقابلش بایستند".

زوزان چولیک همچنین گفت، خشونت به طور روزانه در ترکیه رخ می‌دهند. او همچنین گفت، "مردها همسران خود، فرزندانشان و زنان را می‌کشند. این دولت فاشیست مردان را به این سطح رسانده است. به عنوان مثال در کرجوس الیح ۲۶ مرد [نظامی و امنیتی رژیم ترک] به یک دختر ۱۲ ساله کورد تجاوز کرده‌اند، آیا این جوانمردی است؟ هیچ انسانی این کار را نمی‌کند. فاشیسم به معنای دور شدن از ارزش‌های انسانی و اخلاق و وجدان است."

زوزان چولیک به این مسئله نیز اشاره کرد که این نوعی جنگ است و به همان اندازه‌ای که برای زنان خطرناک است برای مردان نیز خطرناک می‌باشد و گفت،"قلدری مرد به سمت فاشیسم می‌رود، این نام آن چیزی است که انجام می‌دهند. ما به عنوان مبارزان یژا ستار این سیستم برده‌داری را رد می‌کنیم و جنگ ما در این راه است."

فرمانده زوزان چولیک همچنین گفت، "برای پشتیبانی از آزادی‌ها باید زنان خود را سازماندهی کنند و اتحاد خود را فراهم آورند. سال ۲۰۲۰ به ما نشان داد که تنها نیرویی که قادر است این رژیم فاشیستی را ساقط کنند، نیروی زنان و جوانان است. مبارزاتی که در این سال انجام شد این را ثابت کرد. به همین دلیل نیروی زنان اثبات شده است".

عملیات‌های نظامی دولت ترکیه

زوزان چولیک اعلام کرد، پاکسازی کوردها، سیاستهای انکار و نابودی برای دولت ترکیه دیدگاه اصلیست و آنها را دنبال می‌کند و گفت،" اما اینها فقط در سال ۲۰۲۰ نبوده است، بلکه این دیدگاه از سال ۲۰۱۵ پدید آمده است. سال ۲۰۱۸ ابتدا عفرین، سپس در سال ۲۰۱۹ گری سپی و سریکانی را اشغال کرد. با پیشاهنگی زنان در روژاوا انقلابی رخ داد و اکنون نیز مقاومت بزرگی در جریان است. مبنای برنامه رژیم ترک اینگونه است؛ در شمال گریلا را پاکسازی کنید، مناطق حفاظت شده‌ی مدیا را اشغال کنید و به شنگال و مخمور و دستاوردهای خلق کورد حمله کنید. در این موضوع هم در داخل و هم در خارج در چهارچوب دیدگاه پاکسازی سیاستههایشان را اجرا کردند."

چولیک اعلام کرد، مقاومت گریلا مانع اشغالگری دولت ترکیه شد و گفت،"به خاطر اینکه نقشه‌هایی که کشیده بودند را نتوانستند عملی کنند. دیدگاه فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ پیروز نشد. ما از طرف نیروهای آزادی کوردستان توانستیم این نقشه‌ها را متوقف کنیم، اما نتوانستیم آنرا به طور کامل از بین ببریم و این برای ما جای خودانتقادی دارد".

نقش زنان در مقاومت جنگ هفتانین

فرمانده زوزان چولیک اعلام کرد، به عنوان گریلاهای یژا ستار با اراده سال نو را آغاز کردند و گفت، "سال ۲۰۲۰ برای گریلا سال مقاومت بود. به ویژه گریلاهای زن مُهر خود را بر این مقاومت زدند، مهر خود را بر جنگ هفتانین زدند. یژا ستار با نقشی مهم و مسئولیت‌پذیری به وظیفه‌ی خود عمل کرد. برای جنگ گریلایی پیشاهنگ بود. بر اساس پرسکتیف‌های سازمانی از نو خود را بنیاد نهاد. نیروی زنان، دوستی زنان، اراده‌ی زنان مبتنی بر خط مشی رهبر آپو برای آزادی علیه دشمن به کار گرفته شدند. مقاومت و زحمات بسیاری در این راه کشیده شد. "

فرمانده چولیک همچنین اعلام کرد، آنهایی که توطئه‌ی دولت ترک در هفتانین را شکست دادند، نیروهای یژا ستار جدید بودند و از این به بعد نیز با قدرت علیه این سیاست فاشیستی می‌ایستند.