زیاد جیلان: کوردها باید خود را سازماندهی کرده و متحد شوند

زیاد جیلان رئیس مشترک شاخه حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) شهر آمد دلیل اصلی حملات نژادپرستانه علیه کوردها را سیاست‌های موجود اعلام کرد و گفت: کوردها باید خود را در برابر حملات سازماندهی کرده و در کنار هم قرار بگیرند.

گروه‌های نژادپرست ترکیه طی ایام عید قربان در شهرهای افیون، آنکارا و قونیه به کوردها حمله کردند. در این حملات ده‌ها تن زخمی شدند و یک شهروند کورد نیز به قتل رسید. این گروه‌های نژادپرست همچنین خسارات زیادی به منازل کوردها وارد کردند. لازم به ذکر است، در حمله افیون هفت نفر و در حمله آنکارا چهار نفر کورد زخمی شدند. حکیم دال ۴۳ ساله از اهالی شهر آمد در حمله نزادپرست‌ها در قونیه جان باخت. اعتراضات و نارضایتی مردم نسبت به این حملات وحشیانه همچنان ادامه دارد.

سیاستهای موجود زمینه این حملات را ایجاد کرده‌اند

زیاد جیلان رئیس مشترک شاخه ه.د.پ شهر آمد ضمن محکومیت شدید حملات نژادپرستانه به شهروندان کورد اظهار داشت که حملات نژادپرستانه به کوردها به دلیل سیاست‌های موجود است و افزود: "عدم حل مسئله کورد می‌تواند منجر به چنین حملاتی شود." جیلان گفت که این حملات هنوز آغاز نشده است و آنچه زمینه را برای آنها آماده می‌کند، سیاست‌های فعلی دولت است و ادامه داد: "ما در دهه ۱۹۹۰ حملات مشابهی را به كوردها دیدیم. در آن سال‌ها افرادی در قدرت بودند كه درباره كوردها صحبت می‌كردند و آنها را هدف قرار می‌دادند. سپس حملات نژادپرستانه به کوردها انجام می‌شد. در نقاطی که کوردها در اقلیت بوده و یا تعدادشان کم بود، کوردها را هدف حمله قرار می‌دادند. کارگران فصلی بیشترین قربانیان این حملات بودند. روزنامه‌نگاران هدف قرار می‌گرفتند. هنگامی که کوردها در غرب ترکیه می‌خواستند خانه یا کارگاه اجاره کنند، هدف حملات نژادپرستان قرار می‌گرفتند. ما دلیل این حملات را در سیاستهای حکومت و خود دولت می‌بینیم. هرجا حمله‌ای علیه کوردها انجام می‌شود، حکومت خود مشارکت دارد، اگر غیر این بود، دولت این حملات را محکوم کرده و سیاستهایی برای مقابله با آن ارائه می‌کرد.

زمانی که دنیز پویراز ترور شد، تسلیت نگفتند، روز دوم به عنوان تروریست از آن نام برده و از فرد جانی حمایت کردند. زمانی که مقامات دولتی و حکومتی همواره کوردها را متهم می‌کنند، بدون شک شوونیسم و نژادپرستی نیز گسترش می‌یابد. پس باید این موضوع را به طور کامل درک کرد که مسئول اصلی این اقدامات خود حکومت است.

کوردها باید از خود در برابر حملات محافظت کنند

جیلان در ادامه افزود که وقتی یک کورد توسط نژادپرستان در شهرهای ترکیه کشته می‌شود، دولت آنها را مست، دیوانه و یا بیمار معرفی می‌کند، ولی ما این سیاست دولت ترک را خوب درک کرده‌ایم، وقتی ۶۰ نفر به شخصی حمله می‌کنند و سپس می‌گویند نژادپرستی نبوده و نزاعی عادی بوده است. سپس از پشت پرده خارج شده و به دفاع از مجرمان می‌پردازند. وخامت ماجرا زمانی تشدید می‌شود که وقتی سازمان‌های جامعه مدنی و کانون‌های وکلا وارد عمل شده و این اقدامات را محکوم می‌کنند، این سازمان‌ها نیز هدف حملات فاشیست‌ها واقع می‌شوند. ما این اقدامات و عاملان آن را خوب می‌شناسیم، لذا مهم است که سازمان‌های جامعه مدنی به شدت در برابر این حملات واکنش نشان دهند. شاید افرادی برای منافع شخصی اقدام به این اعمال غیرانسانی کنند. این کار خطرات عمده‌ای را به دنبال خواهد داشت و ممکن است عوارض بسیار بزرگ اجتماعی ایجاد کند. این اقدامات همیشه این شکلی و کنترل شده انجام نخواهند گرفت. از طرف دیگر، کوردها باید از خود دفاع کنند و همه جا خود را سازمان دهند. کوردها نباید یکدیگر را در هیچ کجا تنها بگذارند. ما هرگز شوونیسم و نژادپرستی را تحمل نخواهیم کرد زیرا فلسفه و باور ما آن را رد می‌کند. اما در برابر شوونیسم، فاشیسم، نژادپرستی و حملات وحشیانه از خود دفاع خواهیم کرد و خود را سازماندهی خواهیم کرد.

عدم حل مسئله کورد راه تداوم حملات فاشیستی را باز کرده است

جیلان در پایان سخنان خود اظهار داشت که حل نکردن مسئله کورد، سیاست‌های امنیتی و مصونیت از مجازات جانیان و خاطیان منجر به تداوم حملات نژادپرستانه می‌شود و ادامه داد: "از آنجا که دولت فعلی نمی‌خواهد مسئله کورد در باکور کوردستان را از طریق مسالمت‌آمیز حل کند، و حملات خود را علیه کوردها شدت بخشیده است. با تداوم این وضعیت و کشتار کوردها، بدون شک وضعیت بسیار بغرنجتری شکل خواهد گرفت. مگر رئیس این باندهای جنایتکار نگفته بود، که به کوردها حمله می‌کند. مگر نه این است که ترور دنیز پویراز بعد این سخنان اتفاق افتاد؟ او گفت، کوردها مورد حملات مداوم و زنجیره‌ای قرار خواهند گرفت.