زیلان وژین: ساختاری که نظام ایران ایجاد کرده پوشالی است

زیلان وژین رئیس مشترک پژاک در رابطه با تشدید جنگ در کوردستان گفت: جنگ جاری نزاع میان دو مدرنیتەی سرمایه‌داری و مدرنیتەی دمکراتیك است

رئیس مشترک حزب حیات آزاد کوردستان با شرکت در یک ویژه‌برنامه آرین تی‌وی از نبردهای کنونی در کوردستان به عنوان نزاع میان دو مدرنیتەی دمکراتیك و سرمایه‌داری نام برد. زیلان وژین به شهدای این نبرد ادای احترام کرد و گفت احزابی که در کوردستان هدف حملات قرار ندارند خطری برای دول متخاصم به حساب نمی‌آیند.

زیلان وژین در پاسخ به این سئوال که سرنوشت کوردها در منازعات بین‌المللی کنونی را چطور می‌بیند، گفت: "در مقطع کنونی خلق کورد و گریلاهای کوردستان در حال مقاومت و مبارزه‌اند و برای آزادی و برقراری صلح می‌کوشند. در این جنگ جانشان را فدا می‌کنند. از جمله جوانان شرق کوردستان در تمامی جبهەهای جنگ حضور دارند. بنام فرماندار مزگین روناهی و سمکو بانه که در این جنگ هستی و نیستی شهید شدند، تمامی شهدای این مبارزات را به یاد می‌آوریم، به خانواده آنها تسلیت می‌گوییم و اعلام می‌کنیم که راه آنها راه ما خواهد بود و تا پیروزی پرچم‌شان بر زمین نمی‌افتد."

او با بیان آنکه منازعات کنونی سمت و سوی تحولات را تحت تأثیر قرار خواهد داد گفت مرکز منازعات قدرت‌های جهانی و منطقه ای، جغرافیای کوردستان است که مقاومتی بزرگ و جدی از خود نشان می‌دهد.

رئیس مشترک پژاک گفت: "در حالی که تمام جهان جنگ‌ در کوردستان را با سکوت به نظاره نشسته است، اجتماعی که دنبال حقوق بشر و آزادی و صلح می‌گردد از مبارزات خود پاسداری می‌کند. این جنگی میان جامعه و حاکمان است. جنگی میان دو مدرنیتە، میان نیروهای اجتماعی و نیروهای دولتی. همانطور که رهبر آپو گفته بود، هدف این جنگ یک چیدمان جدید سیاسی در  دنیا و خاورمیانه است. هر بار به شكلی صحنه را اشغال می‌كنند. سه سال با ویروس کرونا جوامع و روند زندگی اجتماعی را فلج کردند و حالا که آن تمام شد، جنگ را گسترش داده و بیماری‌های دیگری مطرحند. اینها بیماری و جنگ‌افروزی مدرنیەی سرمایه‌داری است."

او گفت رهبر آپو با فلسفه و سرمشق‌های "جامعه زیست‌محیطی، دمکراتیك و آزادی زن"، مبنای مدرنیتەی دمکراتیك را برای جوامع انسانی ترسیم کرد. نزاع کنونی میان دو خط مدرنیتە است. نیروهای مدرنیتەی دمکراتیک، اجتماعی و غیر دولتی هستند؛ نیروهایی که آزادی، استقلال، رهایی، برابری و صلح می‌خواهند. نیروهای مدرنیتەی سرمایه‌داری ولی آنها هستند که به کشورها و اجتماعات حمله می‌کنند و دست به غارت و اشغالگری می‌زنند. حکومت ترکیه یک نمونه منطقه‌ای است و پ.‌د‌.ک که نوکری آنرا انجام می‌دهد."

زیلان وژین با تصریح آنکه جنگ میان مدرنیتەها فقط نظامی نیست، به ابعاد گوناگون آن اشاره کرد و افزود: "بیشترین حملات علیه نیروهایی انجام می‌شود که به نفع خلق‌ها مبارزه می‌کنند. در سراسر کوردستان جنبش آپویی هدف حملات قرار دارد. اما چرا به عنوان مثال علیه پایگاههای حزب دمکرات اقلیم کوردستان و انجمن میهنی کوردهای سوریه هیچ حمله‌ای انجام نمی‌شود؟ چون آنها هیچ خطری برای دولت‌ها و سیستم ندارند و بخشی از آن هستند."

ابراز همدردی با خانواده جانباختگان آبادان و حمایت از اعتراضات مردمی

زیلان وژین همچنین از اعتراضات مردمی در آبادان و سایر شهرها اعلام حمایت کرد و دلیل قربانی شدن دهها نفر در سقوط ساختمان متروپل را فساد دولتی و مقامات آن دانست. رئیس مشترک پژاک خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز شد ولی گفت اگر نیروهای حکومتی حمله کنند، دفاع مشروع یک حق مسلم مردم است.

رئیس مشترک پژاک در واکنش به اعتراضات جاری در ایران به فاجعه سقوط ساختمان متروپل در آبادان و قربانی شدن ده‌ها انسان اشاره کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان گفت: "این نیز نوعی قتلعام است. قبلا هم املاکی بنام مسکن مهر ساختند که با یک زلزله در کرماشان فروریختند. وقتی که سیل جاری می‌شود شهرها بکلی بهم می‌خورند. چون ساختاری که نظام ایران ایجاد کرده الکی است. شرایطی برای حفاظت از مردم در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه وجود ندارد. این وضعیت مربوط به فساد دولتی است."

زیلان وژین با یادآوری آنکه مسئولان این فجایع در ایران محاکمه و مجازات نمی‌شوند، به سرکوب مردم معترض اشاره کرد و گفت بسیاری در اعتراضات مناطق مختلف شهید شده‌اند که ما آنها را شهدای راه آزادی و شهدای برابری‌خواهی و اتحاد خلق‌های ایران می‌دانیم.

او حمایت پژاک از اعتراضات مردمی در ایران را تکرار کرد و گفت: "مردم در خیابان حقوق مشروع خود را طلب می‌کنند. این یک اقدام دمکراتیك است. مهمتر از همه اما نحوه دفاع است. ما نمی‌خواهیم اعتراضاتی که قانونی و دمکراتیک هستند خشونت‌آمیز شوند. جوانان و زنان باید در برابر اقدامات تحریک‌آمیز هشیار باشند. اما وقتی که حکومت حمله کند، همه این حق را دارند که از خود دفاع کنند. این حق دفاع مشروع است."

زیلان وژین دیکتاتوری کنونی در ایران را بر خلاف خواست مردمی دانست که سال ١٣۵٧ علیه نظام ستمشاهی دست به انقلاب زدند.

رئیس مشترک پژاک گفت: "ما چارەیابی مسائل ایران را با پروژه تکوین ملت دمکراتیک ممکن می‌دانیم. مدعی نیستیم که تمامی ملزومات این پروژه در شرق کوردستان و ایران فراهم است. مانند روژاوا که همه جریانات امکان سازماندهی دارند ما در روژهلات شاید چنین امکانی نداریم. یا مانند باکور که سیاست دمکراتیك در غالب ده‌ها نماینده به پارلمان ترکیه راه یافته است."

زیلان وژین پروژه‌ای که پژاک و کودار و کژار برای کنفدرالیسم دمکراتیك ارائه داده‌اند را مبتنی بر سازماندهی اجتماعی و یک برنامه بلندمدت توصیف کرد و گفت اگر برای نمونه مسئله خلق‌های عرب و بلوچ حل نشود، ما معتقدیم مسئله خلق کورد نیز بطور اساسی چارەیابی نخواهد شد. این مسائل وصل بهم هستند. اگر سازماندهی میان اقشار اجتماعی بدرستی صورت بگیرد، در صورت اعتصاب عمومی کارگران، معلمان، بازاریان و کارمندان و غیره، این نظام در یک هفته بطور خودکار سقوط خواهد کرد.