زینب جلالیان از تماس تلفنی و ملاقات خانواده محروم شده است

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کورد ٢٠ روز پیش به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی از زندان کرماشان به زندان یزد منتقل شد. زینب در قرنطینه این زندان از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شده است.

شبکه حقوق بشر کوردستان در مورد آخرین وضعیت زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد گزارشی را منتشر کرده است. یکی از نزدیکان زینب جلالیان درباره آخرین وضعیت این زندانی سیاسی کورد گفته است:"از زمان انتقال خانم جلالیان به زندان یزد وی تنها یک بار موفق به تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش شده است. او در  این تماس به خانواده‌اش اعلام کرده بود که از طرف حفاظت زندان یزد به وی گفته‌اند موقتا تا زمان اعلام ندامت و همکاری با بازجویان امنیتی از کلیه حقوق یک زندانی محروم خواهد شد."

بازداشت پدر زینب جلالیان از سوی اطلاعات

این منبع در ادامه این گفت‌وگو ضمن اشاره به فشار و تهدید خانواده این زندانی سیاسی از سوی نهادهای امنیتی،‌ از بازداشت ۲۴ ساعت پدر سالخورده وی در ماکو خبر داد:"مدتی پیش پس از چندین مصاحبه علی جلالیان، پدر زینب با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری ماموران اداره اطلاعات ماکو اقدام به بازداشت او کردند. وی که سالخورده و بیمار است یک شب را در اداره اطلاعات تحت بازجویی گذرانده و آنجا مورد تهدید قرار گرفته است و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است."

بازجویان دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، زینب جلالیان را تهدید کرده‌اند

این منبع در ادامه اظهار داشت، تیمی از بازجویان اداره اطلاعات که تحت عنوان «وکلای حقوق بشری» اواخر خرداد امسال در زندان قرچک به ملاقات زینب جلالیان رفته بودند به وی اعلام کرده‌اند تا زمانی که ابراز ندامت نکند و با بازجویان اداره اطلاعات همکاری نکند این تبعید و فشارها ادامه خواهد داشت. یکی از افراد امنیتی که خود را «سیروان رحیمی» از شهر سنه معرفی کرده است شماره‌ای در اختیار زینب قرار داده تا در صورت پشیمانی از روند فعلی که در پیش گرفته و تمایل به همکاری با وی تماس بگیرد.

چهار بار تبعید در شش ماه

زینب جلالیان در ۶ ماه گذشته ۴ بار به زندان‌های مختلف ایران تبعید شده است. انتقال مجدد زینب جلالیان در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت جسمی او به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و عدم رسیدگی‌های پزشکی نامناسب است. این زندانی سیاسی که به دلیل مدت طولانی حبس و شرایط سخت زندان با بیماری‌های مختلفی درگیر است، پس از ابتلای اخیرش در زندان قرچک به کرونا نیز دچار تنگی‌نفس شده است.

زینب جلالیان، متولد سال ۱۳۶۱ در روستای «دیم قشلاق» شهرستان ماکو در استان اورمیه است. او اسفند ماه ۱۳۸۶ در کرماشان بازداشت شد و پس از ماه‌ها نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر و تحمل شکنجه‌های شدید جسمی و روحی، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه» از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد.

این حکم پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر در سال ۱۳۹۰ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد و پس از آن زینب به زندان خوی در استان اورمیه انتقال یافت. وی طی این سال‌ها در زندان به بیماری‌های متعددی از جمله اختلال در بینایی، ناخنک چشم، برفک دهان و آسم مبتلا شده است.

ایران باید فورا زینب را آزاد کند

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در سال ۱۳۹۵ طی درخواستی رسمی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا زینب جلالیان را فورا آزاد کند و تمامی اقدامات لازم برای جبران خسارات تحمیل شده بر او را بدون تاخیر و بر اساس ضوابط ‌بین‌المللی انجام دهد. طی رای صادره از سوی این کارگروه بین‌المللی محروم کردن زینب جلالیان از آزادی، خودسرانه و برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی ـ سیاسی توصیف شده است و ایران موظف است تا مسئولان نقض حقوق این فعال سیاسی کورد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.