آبدانان: ارزشمندترین و مقدس‌ترین فعالیت آزادیخواهانه مقابله با حصر و انزوای امرالی است

ریوار آبدانان: تداوم انزوا و شکنجه‌ علیه رهبر آپو و خطری که متوجه امنیت و سلامتی وی است به معنای انزوا، شکنجه و خطر علیه هستی کوردهاست. تا انزوا هست، تندرستی و امنیت رهبر آپو نیز در خطر است.

خبرگزاری فرات‌نیوز در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌های جزیره امرالی، عواقب آن و موضع ملت کورد با ریوار آبدانان عضو شورای ریاست کل کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

متن مصاحبه به شرح زیر است:

خبرگزاری فرات‌نیوز: خبر آتش‌سوزی در جزیره‌ی امرالی موجب نگرانی عمیق خلق کورد در خصوص وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شده است. ارزیابی شما از این آتش‌سوزی چگونه است؟ آیا رویدادی تصادفی است یا پس آن مسائل دیگر یا پیام‌های دیگری نهفته است؟

ریوار آبدانان: آتش‌سوزی در جزیره‌ی امرالی امری تصادفی نیست. هیچ اتفاقی در امرالی تصادفی نیست. هر رویدادی که در خصوص رهبر آپو، وضعیت وی، تندرستی و امنیت حیات وی رخ دهد به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تصادفی انگاشته شود. زیرا رهبر آپو، رهبر خلق کورد است، با بزرگ‌ترین توطئه‌ی قرن دستگیر و در امرالی زندانی شده و هر نوع رفتار و حادثه‌ای در خصوص ایشان قطعا حساب‌وکتابی در پس خود دارد. هر اتفاقی در امرالی معنایی سیاسی دربر دارد و نمی‌تواند همانند اتفاقی معمولی قلمداد شود. خاصه اینکه این آتش‌سوزی درست در سالگرد نشست دلماباغچه (مقطع تلاش رهبر آپو برای حل دمکراتیک مسئله‌ی کورد از طریق دیالوگ) روی داد. اکنون هیچ کسی نمی‌داند در امرالی چه می‌گذرد. این وضعیت به هیچ وجه قابل تحمل نیست. آتش‌سوزی در امرالی، آتش‌افکندن در جان و زندگی خلق کورد است.

رهبر آپو شخصیتی است که نماینده‌ی هویت سیاسی یک خلق است و هرآنچه که زندگی، تندرستی و امنیت وی مرتبط باشد از طرف خلق کورد و جنبش آزادیخواهی کوردستان با نهایت حساسیت پیگیری می‌شود. دولت ترکیه مسئول هر نوع اتفاقی است که در امرالی روی می‌دهد. وقوع آتش‌سوزی در جایی مانند جزیره‌ی امرالی چیزی سطحی نیست که دولت ترکیه بخواهد با بیانیه‌ای سطحی و فاقد هر نوع جدیت از کنار آن بگذرد و آن را عادی نشان دهد. چنین رفتار و بیانیه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل اعتنا و قابل باور نیست.

۲ـ حال که بیانیه‌ و منابع خبری دولت ترکیه جای اعتماد نیست، برای کسب خبر از وضعیت رهبر خلق کورد چه باید کرد؟

پیوند خلق کورد و خلق‌های آزادیخواه با رهبر آپو یک ارتباط عظیم فکری، معنوی و ارزشی است. به همین دلیل وضعیت سیاسی، اجتماعی، روحی و معنوی خلق کورد عمیقا با وضعیت رهبر آپو گره خورده است. تداوم انزوا و شکنجه‌ علیه رهبر آپو و خطری که متوجه امنیت و سلامتی وی است به معنای انزوا، شکنجه و خطر علیه هستی کوردهاست. تا انزوا هست، تندرستی و امنیت رهبر آپو نیز در خطر است. پیداست در زندانی که علاوه بر شدیدترین انزوای تحمیلی، آتش‌سوزی نیز روی می‌دهد، نگرانی و شک و گمان بسیاری در نزد خلق و جنبش‌مان ایجاد کرده است. به همین دلیل وقوع آتش‌سوزی در جزیره‌ی امرالی آن‌هم درست هنگامی‌که خلق‌مان مبارزاتش را برای شکستن انزوا ارتقا داده، فوق‌العاده خلق ما را دچار نگرانی کرده است.

بدون گرفتن خبر موثق درباره‌ی وضعیت تندرستی رهبر آپو، این نگرانی‌ها به‌هیچ‌وجه برطرف نمی‌شود و ثانیه‌به‌ثانیه بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود. باید فورا انزوای کنونی پایان یابد و قبل از هرچیز وکلای رهبر آپو فورا به دیدار وی بروند. تا وقتی درهای امرالی گشوده نشوند و وکلای رهبر آپو نزد وی نروند و با او دیدار نکنند، هیچ منبع و بیانیه‌ای قابل باور نیست و خلق کورد به‌هیچ‌وجه راضی و قانع نخواهد شد. در خصوص وضعیت کنونی رهبر آپو و دیگر رفقای زندانی که در امرالی هستند، تنها شیوه‌ی قابل اعتماد، دیدار سریع و بلافاصله‌ی وکلا و خانواده‌هایشان با آن‌هاست. هر شیوه‌‌ی دیگری که دولت از طریق آن خبررسانی می‌کند ناموثق بوده و از نظر ما و خلق‌مان هیچ ارزشی ندارد.

٣- بسیار خوب، خلق‌ کورد که همیشه با حساسیت پیگیر وضعیت رهبر آپو است، در این اوضاع حساس که در امرالی وجود دارد باید چگونه ایستاری داشته باشد؟

خلق‌مان بلافاصله با شنیدن خبر آتش‌سوزی در همه‌جا به خیابان‌ها ریخت و دست به اعتراض و راهپیمایی زد. بسیار مهم است که این اعتراضات و راهپیمایی‌ها در همه جا تداوم یافته و گسترش یابند. خلق‌مان در سالگرد توطئه‌ی بین‌الدولتی بازهم کینه و نفرت خود را از توطئه‌گران نشان داد و مدام در حال فعالیت برای شکستن انزوای اعمال‌شده بر رهبر آپو است. قطعا خلق‌مان از این پس با هوشیاری بیشتری و با تمام حساسیت موضع‌گیری خواهد کرد.

واقعا هم وضعیت رهبر آپو جای نگرانی شدید است. وحشیانه‌ترین سیاست منزوی‌سازی و سیستم شکنجه‌ای بیست و یک ساله‌ علیه وی اجرا می‌شود؛ حالا علاوه بر همه‌ی این‌ها آتش‌سوزی با هر علت و با شیوه که رخ داده باشد نشانگر این است که سیستم اجرایی امرالی دیگر باید پایان یابد. البته که مهم‌ترین مورد این است که قبل از هرچیز از وضعیت تندرستی وی اطلاع یابیم. تنهاوتنها چیزی که خلق کورد و تمام افکار دمکراتیک را اقناع می‌کند این است که وکلا مستقیما نزد رهبر آپو رفته و ضمن ملاقات با ایشان واقعیت‌ را به اطلاع عموم برسانند. بنابراین مبارزه و فعالیت عموم خلق‌مان و همه‌ی آزادیخواهان برای تحقق این امر فوق‌العاده مهم و حیاتی است.

وجود رهبر آپو، اندیشه‌های او، مبارزه و مقاومت او باعث شد که مسئله‌ی کورد به سطح کنونی برسد و از حالت منطقه‌ای خارج شود و جهانی گردد. وجود رهبر آپو و مبارزاتش باعث گردید که خلق ستمدیده‌ی کورد در برابر نسل‌کشی و نابودی توان ایستادگی و بقا پیدا کند. بنابراین تندرستی و امنیت و آزادی رهبر آپو برای خلق‌مان فوق‌العاده حیاتی دانسته می‌شود. از منظر کل خلق‌های آزادیخواه و ستمدیده‌ی منطقه و جهان رهبر آپو یک سمبل است، یک ارزش بزرگ است. به همین دلیل همیشه چشم به امرالی و وضعیت رهبر آپو و اخباری که از آنجا می‌رسد دارند. در این مقطع که رژیم فاشیست ترکیه منزوی‌سازی رهبر آپو را به اوج رسانده، این آتش‌سوزی عمق خطری که متوجه رهبر آپوست را نشان می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود حمایت و فعالیت خلق‌های منطقه و آزادیخواهان جهان برای پایان‌دهی به سیستم انزوای تحمیلی در امرالی نیز در سطح جهانی اوج بگیرد.

۴ـ آقای آبدانان به نظر شما همزمانی آتش‌سوزی در امرالی با تحولات کنونی خاورمیانه و وضعیت رژیم ترکیه در منطقه معنای خاصی دارد؟

رژیم فاشیست ترکیه همیشه در مواقعی که دچار تنگنای شدید گشته و ضربه می‌خورد، با هدف قرار دادن رهبر آپو و خلق کورد و انجام توطئه‌های نوینی سعی در برون‌رفت از تنگناهایش نموده است. در مقطعی حتی رهبر آپو را در زندان امرالی با زهر مسموم نمودند. رژیم اشغالگر و فاشیست ترکیه در این مقطع کنونی به شدت در تنگنا قرار گرفته، در چنان باتلاقی گرفتار شده که نه راه پیش دارد و نه راه پس. به همین دلیل با بازی‌های خطرناک و ایجاد فضایی آشفته سعی در موقعیت‌آفرینی برای نجات خود از بن‌بست کنونی دارد. آتش‌سوزی در امرالی نیز علت و شیوه‌ی وقوعش هرچه که می‌خواهد باشد، مطلقا خلق ما اجازه نخواهد داد که رژیم ترکیه به آسانی از زیر بار مسئولیت و عواقب آن شانه خالی کند. این آتش‌سوزی را باید به‌شکل شعله‌ورتر کردن آتش جنگ و توطئه علیه خلق کورد ارزیابی کرد.

لازم است رژیم ترکیه دست از سیاست‌های ضدانسانی خود علیه رهبر آپو بردارد، چرا که هیچ نتیجه‌ای جز افزایش کینه و نفرت خلق کورد از این رژیم فاشیستی نخواهد داشت.

۵ـ به عنوان سئوال پایانی تداوم سیستم امرالی چه تاثیری بر وضعیت منطقه و مسئله‌ی کورد دارد؟

سیستم شکنجه و ایزولاسیونی که در امرالی هست، تداوم و اوج سیاست نسل‌کشی و قتل‌عام خلق کورد است. بی‌رهبر نمودن، بی‌میهن‌ نمودن، بی‌زبان و فرودست باقی گذاشتنِ خلق کورد هنوز مبنای اصلی تداوم مدل دولت‌ـ ملت دسپوتیک در خاورمیانه است. سیاست هژمونی‌خواهی و اشغالگری در خاورمیانه با لاینحل‌گذاشتن مسئله‌ی کورد عملی می‌شود و نظام جهانی سرمایه‌داری این امر را از طریق تداوم منزوی‌سازی رهبر آپو انجام می‌دهد. با این شیوه می‌خواهند کوردها و تمام خلق‌های خاورمیانه را در محاصره‌ی جنگ جهانی سوم به ایزوله‌شدن، اسارت و سکوت عادت دهند. با سیاست منزوی‌سازی رهبر آپو می‌خواهند جلوی گسترش انقلاب کوردستان و گام‌های بزرگ آزادیخواهانه را در منطقه بگیرند.

وضعیت هیچ زندانی سیاسی‌ای شبیه وضعیتی که رهبر آپو در آن قرار دارد نیست. زیرا هیچ مسئله‌ای مانند مسئله‌ی کورد نیز حاد و پیچیده نیست و هیچ کس مانند رهبر آپو برای حل این مسئله مبارزه نکرده است. جهان کاپیتالیستی جهانی سرد، بیروح و وحشی است که در آن جایی برای کورد و کوردستان نیست. در جهان کاپیتالیستی، کورد آزاد ممنوعه‌ترین هویت است. با هدف قراردادن رهبر آپو، هویت کورد آزاد هدف قرار داده‌شده، قلب کورد و کوردستان هدف قرار داده ‌شد.

اصرارکردن بر منزوی‌سازی رهبر آپو اصرارکردن بر نسل‌کشی کوردها و بی‌حقوق وانهادن خلق کوردستان است. لذا ارزشمندترین و مقدس‌ترین فعالیت آزادیخواهانه برای خلق ما، مقابله با این انزوا و شکستن آن است. بنابراین فوری‌ترین وظیفه برای هر فرد کورد آزادیخواه و همه‌ی افکار دموکراتیک جهانی این است که در خصوص وضعیت امرالی و آتش‌سوزی در آن ایستار رادیکال نشان دهند. تا شکستن انزوای کنونی و دیدار وکلای رهبر آپو با وی، بایستی فعالیت و مبارزه را برای شکستن انزوای وحشیانه‌ی کنونی گسترده‌تر ساخت.