آخرین وضعیت فعالان فرهنگی و مدنی کورد در بازداشتگاه‌های امنیتی سنه

١۵ فعال فرهنگی و مدنی روژهلات کوردستان برای گرفتن اعتراف اجباری و مصاحبه تلویزیونی تحت فشار اطلاعات سپاه و اطلاعات سنه قرار دارند

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان گزارشی در مورد وضعیت ۱۵ فعال مدنی و فرهنگی کورد در بازداشتگاههای امنیتی سنه تهیه کرده است که در زیر به آن می‌پردازیم.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ۱۵ فعال کورد در بازداشتگاههای شهرام‌فر اطلاعات سپاه سنه و بازداشتگاه اطلاعات سنه تحت بازجویی می‌باشند. این فعالین برای گرفتن اعتراف اجباری و مصاحبه‌ی تلویزیونی تحت فشار می‌باشند.

«لیلا تیراندری» فعال کورد در ۲٩مین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد. وی روز ۷ دیماه با احضار به ستاد خبری سنه بازداشت شد. خانم تیراندری که پرستار و مسئول سابق کمیته‌ی زنان شاخه‌ی کوردستان حزب وحدت ملی می‌باشد با درخواست آزادی خود و همسرش و پایان دادن به فشارها بر آنها از یک‌ماه پیش دست به اعتصاب غذا زده است. خانواده‌ی وی در این مدت تنها یک ملاقات کوتاه چند دقیقه‌ای با وی داشته‌ و اعلام کرده‌اند وضعیت جسمانی وی بسیار وخیم است به گونه‌ای که در این چند دقیقه قادر به سخن گفتن نبوده است. زخم‌های بسیاری روی بدن وی وجود داشته وسطح دهان وی نیز زخم بوده است. خانم تیراندری روزها برای بازجویی به اطلاعات سنه منتقل شده و شبها به کانون اصلاح و تربیت بازگردانده می‌شود.

«آرمان وفایی» همسر لیلا تیراندری نیز همچنان در بازداشت می‌باشد. قرار بازداشت این فعال کورد پس از دو ماه برای یک ماه دیگر نیز تمدید شد. این زوج کورد جهت اعترافات و مصاحبه ی تلویزیونی تحت فشار می‌باشند.

سه فعال محیط زیست دیولان با نامهای «فریده ویسی» ، «سیروس عباسی» و «آزاد عباسی» نیز به اداره‌ی اطلاعات سنه منتقل شده‌اند. این سه فعال محیط زیست که عضو انجمن «شیدای سبز» لیلاخ می‌باشند در ۲۵ دی بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی خانم «فریده ویسی» و همسرش «سیروس عباسی» را در محل کارشان در آموزشگاه «زانست» بازداشت نمودند. «آزاد عباسی» برادر سیروس عباسی نیز که برای پیگیری وضعیت آنها مراجعه کرده بود نیز بازداشت شد. این سه فعال کورد از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماس تلفنی یا ملاقات حضوری با خانواده‌ی خود نداشته‌اند.

همچنین «پریسا سیفی» دانشجو و فعال فرهنگی و هنری کورد از ۲۱ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بازداشتگاه شهرام‌فر اطلاعات سپاه تحت بازجویی می‌باشد. این فعال فرهنگی جهت گرفتن اعترافات اجباری تحت فشار می‌باشد.

همچنین «فردین مرادی»، «هیرش خسروی»، «گوران یوسفی» که در هفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه تحت بازجویی قرار دارند.

«اکبر گویلی» دیگر فعال مدنی نیز که در تاریخ ۱۷ آذرماه پس از حضور در دادگاه سنه بازداشت شده بود در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

سه دانشجوی دانشگاه کوردستان نیز که پس از اعتراضات به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه، به طور جداگانه بازداشت شده بودند همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

بی‌اطلاعی از وضعیت، محل نگهداری و سرنوشت این سه دانشجو سبب نگرانی خانواده و نزدیکان آنها شده است. البته گفته می‌شود این سه تن به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده اند.

اسامی این سه تن «زانیار احمدپور»، «ارشد اتابک»، دبیر کانون «اهورا»ی دانشگاه و «مسلم سلیمانی»، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه کوردستان می‌باشد که همگی از ۲۵ دیماه در بازداشت به سر می‌برند.

همچنین از سرنوشت «مادح احمدی»، شهروند اهل روستای «سرهویه» از توابع سنه که روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، پس از یورش نیروهای امنیتی و شکستن درب منزل خانوادگی وی در این روستا بازداشت شده، اطلاعی بدست نیامده است. وی پس از بازداشت به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنه منتقل و تاکنون هیچ تماس و ملاقاتی با خانواده‌اش نداشته است.

گفته میشود «کامبیز اسدی»، هنرمند و مدیر آموزشگاه موسیقی «ده‌نگی چیا» نیز که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کامیاران بازداشت شده بود، به یکی از بازداشتگاههای امنیتی سنه منتقل شده است.

با وجود پیگیری‌های مداوم خانواده و اطرافیان کامبیز اسدی و مراجعه‌ی آنها به نهادهای امنیتی اما تاکنون نهاد بازداشت کننده‌ی وی و محل نگهداری او مشخص نشده است.