آزادی علی بدرخانی زندانی سیاسی کورد با پایان دوران محکومیت

علی بدرخانی زندانی سیاسی کورد با پایان دوران محکومیت سه ساله‌ی خود از زندان اورمیه آزاد شد

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، علی بدرخانی نویسنده‌ی کورد با پایان دوران محکومیت سه ساله خود از زندان مرکزی اورمیه آزاد شد.

وی یک سال گذشته را در بند کارگری زندان اورمیه گذراند که فاقد هرگونه امکانات بهداشتی و رفاهی است.

علی بدرخانی علی رغم آنکه از بیماری کلیوی رنج میبرد اما در این مدت سه سال از حق مرخصی استعلاجی و آزادی مشروط محروم بوده است.

وی در بند کارگری زندان اورمیه با تحریک مهر‌علی فرهنگ مسئول بند کارگری زندان اورمیه که پیشتر مسئول بند سیاسی این زندان بوده و عامل پرونده‌سازی برای بسیای از زندانیان سیاسی میباشد، دو بار توسط سایر زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

علی بدرخانی متخلص به "شوان" عضو خانواده‌ی بدرخانی میباشد که حدود ۳۰ سال پیش به همراه خانواده‌‌ی خود از باشور کوردستان به روژهلات کوردستان مهاجرت کرده و تابعیت دوگانه‌ی عراقی-ایرانی دارد.

وی سال ۹۳ در حالی که دوره‌ی فوق لیسانس خود دردانشگاه تهران را می‌گذراند به دلایل سیاسی از ادامه‌ی تحصیل محروم شد. در دی ماه همان سال در منزل خواهر خود در اورمیه بازداشت شد وی ۲۰ روز  در اداره‌ی اطلاعات اورمیه با اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" مورد بازجویی قرار گرفته و برای گرفتن اعتراف اجباری به شدت تحت فشار بود. این نویسنده‌ی کورد در اعتراض به بازداشت غیرقانونیش مدت ۱۰ روز دست به اعتصاب زد. پس از پایان دوران بازجویی وی را به زندان اورمیه منتقل کرده که پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

وی در شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اورمیه بااتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به ۵ سال حبس محکوم شد که بعد از اعتراض به این حکم در دادگاه تجدید نظر حکم وی به ۳ سال تقلیل یافت.

این نویسنده کورد صاحب تالیفات و آثار متعددی همچون "ترکیه، دموکراسی و کوردها"، "گفت‌وگوی اندیشه"، "پناهنده عشق"، "حکایت و افسانه‌های کوردی" است.