آغاز اعتصاب غذای حسن رستگاری‌مجد در زندان اورمیه

حسن رستگاری‌مجد، در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت خود در زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زده است. این شهروند کورد اهل ترکیه که در سال ۷۱ پس از اقامت در ایران موفق به دریافت شناسنامه ایرانی شده بود، طبق حکم دادگاه مجبور به ترک ایران و بازگشت به ترکیه است.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان یک منبع مطلع به پرونده حسن رستگاری‌مجد، زندانی سیاسی کورد ضمن تایید این خبر گفته است: "آقای رستگاری‌مجد که در بند روان درمانی یک زندان اورمیه به‌سر می‌برد روز چهارشنبه ۹ مهر/ ٣٠ سپتامبر با نوشتن نامه‌‌ای به مسئولین زندان مرکزی اورمیه خواستار تعیین وضعیت تابعیت خود شده است."

بر اساس استشهاد محلی که به روئیت شبکه حقوق بشر کوردستان رسیده است، تعدادی از شهروندان اورمیه گواهی داده‌اند که خانواده این زندانی سیاسی قبل از انقلاب از ایران به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و این خانواده کورد روژهلات هستند.

به گفته این منبع، این زندانی سیاسی دارای تابعیت ترکیه نیز است: "وی سال ۱۳۷۱ به همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت اما پس از بازداشت دادگاه اورمیه شناسنامه و اقامت وی در ایران را غیرقانونی اعلام کرده و به همین اتهامات نیز به تحمل ۳ سال حبس تعزیزی، ۳ میلیون ریال جزایی نقدی و اخراج از ایران محکوم شده است."

این منبع در ادامه اظهار داشت، خانواده این زندانی پس از صدور این حکم از حق تحصیل و زندگی در ایران محروم شدند و به همین سبب به ترکیه بازگشتند و در چند ماه گذشته درخواست انتقال وی به زندان ترکیه را داشته‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی در پاسخ به این درخواست به وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده‌اند که این زندانی سیاسی تابعیت ایران را دارد و با توجه به قوانین جمهوری اسلامی  وی به ترکیه تحویل داده نخواهد شد."

به گفته این منبع، اقای رستگاری‌مجد الان در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد و نه به ترکیه تحویل داده می‌شود و نه وضعیت تابعیت ایرانی وی به رسمیت شناخته می‌شود. او در اعتراض به این وضعیت برای سومین بار طی چند سال گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.

حسن رستگاری‌مجد، شهروند کورد ساکن شهر اورمیه در ۵ آبان‌ماه سال ۹۳ به اتهام شرکت در «تجمعات حمایتی از مقاومت کوبانی» در شهر ارومیه  بازداشت شد. وی در شهریورماه سال ۹۴ از سوی دادگاه انقلاب شهر اورمیه به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم عمومی»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «عضویت در حزب کارگران کوردستان» به ۱۵ سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر استان اورمیه عیناً تایید شد. وی همچنین در پرونده‌هایی دیگر به اتهامات «اقامت غیر‌قانونی در کشور» به ۳ سال حبس و «تبلیغ علیه نظام در زندان» به یک سال حبس محکوم شده است.

گفتنی است که حسن رستگاری‌مجد در آذرماه ۹۵ نیز در اعتراض به پرونده‌سازی نهادهای امنیتی و رد اعاده دادرسی به مدت ۳۲ روز دست به اعتصاب غذا زده بود. وی در زمانی که در اعتصاب غذا به سر می‌بُرد از سلول‌های انفرادی زندان اورمیه به شعبه ۱۰۴ دادگاه این شهر منتقل و به اتهام «اخلال در نظم زندان» محاکمه شد. این شعبه دادگاه حکم ۲۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس تعزیری را در دی‌ماه همان سال به او ابلاغ کرد.

این زندانی سیاسی در مجموع به ۱۹ سال و سه ماه حبس محکوم شده است که  با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (قانون تجمیع احکام) ۱۵ سال حبس از این محکومیت قابل اجرا است.