آغاز کارزار «نسل‌کشی و قتلعام کافیست، زمان خودمدیریتی ایزدیان است» در شنگال

خلق شنگال و شخصیت‌های آن با اشاره به فتنه‌های چرکین علیه شنگال کارزاری را به عنوان «نسل‌کشی و قتلعام کافیست، زمان خودمدیریتی ایزدیان است» آغاز کردند.

شورای خودگردانی دمکراتیک شنگال (م.خ.د.ش) تحولات اخیر در شنگال و عراق را در نشستی مورد ارزیابی قرار داد. نشست با صدور بیانیه‌ای به پایان رسید.

در بخشی از بیانیه آمده است:"قرار است در ماه‌های آتی انتخاباتی در عراق برگزار شود، در این مرحله ما با بسیاری از طیف‌ها ملاقات و گفتگو کرده‌ایم و دیدگاه‌های خویش را در مورد شنگال و منطقه با آنان در میان گذاشته‌ایم. اما در صورتیکه این حکومت به خواسته‌ها و اراده خلق‌ها توجه نکند نخواهد توانست راه چاره‌ای برای مسائل بیابد. حکومت عراق باید نیک بداند که بجز به رسمیت شناختن حقوق خلق‌ها هیچ راه دیگری را برای حل مسائل وجود ندارد."

بیانیه با اشاره به دسیسه‌های منطقه‌ای علیه ایزدی‌ها و نقش پ.د.ک در این فتنه‌ها اشاره کرده و می‌افزاید:"... قبل از هر چیز سیاست پ.د.ک که سه بار شنگال را تنها گذاشته و جامعه ما را به دشمنان واگذار کرده است صحیح نمی‌دانیم. به عنوان جامعه ایزدی و اراده خلق خویش اعلام می‌کنیم پ.د.ک در مورد شنگال صلاحیت اظهار نظر ندارد و حق ندارد در مورد شنگال و ایزدی‌ها به سوداگری دست زند."

شورای خودگردانی دمکراتیک شنگال می‌افزاید: "ما بخشی از خاک عراق هستیم و در این راه خون زیادی داده‌ایم. ما به قانون اساسی عراق احترام می‌گذاریم، خواسته و مطالبات ما با قانون اساسی منطبق است. ما هیچ زمانی خود را از عراق جدا ندیده‌ایم. همچون جامعه ایزدی با توجه به قانون اساسی خواستار حقوق مشروع خود هستیم و از اینرو خودمدیریتی شنگال را در چارچوب ماده ١٢۵ قانون اساسی عراق حق مشروع خود می‌دانیم. ما بر این مبنا عمل کرده و با توجه به مبانی 'مناطق غیرمرکزی' خواستار مدیریت امور خویش هستیم و اکنون آنرا به اجرا گذاشته‌ایم."

در پایان بیانیه شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال آمده است؛ "به عنوان خلق شنگال و شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال ما در کنار نیروهای دفاعی خود ی.ب.ش/ی.ژ.ش و نیروهای آسایش ایزیدخان قرار داریم. ما ایستادگی می‌کنیم، از خود دفاع نموده و سازماندهی را گسترش می‌دهیم."