"آلمان و کانادا در قتل‌عامی که دولت ترک با پهبادها انجام می‌دهد، شریک جرم هستند"

مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک در مورد پشتیبانی‌های آلمان و کانادا در درست کردن پهبادهای جنگی ترکیه صحبت کرد و گفت، این دو کشور در قتل‌عام‌هایی که دولت ترکیه با این پهبادها انجام می‌دهد، شریک هستند.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) با شرکت در برنامه ویژه رادیو دنگی ولات به ارزیابی رخدادهای کنونی کوردستان و خاورمیانه پرداخت.

رژیم آ.ک.پ به بن‌بست رسیده است

کاراییلان در ابتدا به سیاستهای دولت ترکیه در لیبی، سوریه، عراق، دریای سفید و کوردستان اشاره کرد و اعلام نمود، ترکیه فکر می‌کند اینگونه می‌تواند خود را سر پا نگه دارد.

کاراییلان اعلام کرد، جنگ و بحران برای دولت ترکیه به یک راه سیاست تبدیل شده است و گفت؛" اما ما می‌بینیم که سیاستهایشان در لیبی به بن‌بست رسیده است. در سوریه چون راه حلی در پیش نیست، وضعیت نامشخص است. همچنین در دریای سفید و یونان نیز به بن‌بست رسیده است. چون همه‌ی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در مقابلش ایستاده‌اند. در حقیقت به بن‌بست رسیده است. یعنی تلاش‌های دولت ترک نمی‌تواند رژیم آ.ک.پ -م.ه.پ را از فروپاشی نجات دهد."

در جغرافیای کوردستان بازی بزرگی در حال انجام است

کاراییلان در مورد اشغالگری دولت ترکیه در باشور کوردستان و همکاریهای حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) برای این اشغالگری‌های دولت ترکیه به بیانیه‌ی ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک اشاره کرد و گفت؛"در این بیانیه نکات مهمی وجود دارد. هم هشدار و هم فراخوان برای چاره‌یابی وجود دارد. یعنی شرایط کنونی تشریح شده است و برای آن راه حل ارائه شده است، اما رهبران پ.د.ک تاکنون پاسخی به آن نداده‌اند. ما منتظر پاسخ هستیم."

مراد کاراییلان اعلام کرد که مسائل مهم و جدی هستند و گفت؛"در جغرافیای کوردستان بازی بزرگی در جریان است. یعنی این مسئله امری ساده و عادی نیست. آیا آنهایی که مسائل میان کوردها را عمیقتر می‌کنند و مانع چاره‌یابی مسائل مابین بغداد و هولیر هستند، بخشی از این سیاست نیستند. یعنی باید به طور عمیقتر تفسیر شود. نباید به طور تاکتیکی برخورد کرد. نیاز به برخورد استراتژیک است."

با تداوم چنین وضعیتی هیچ کس نمی‌تواند از زیر بار گناه آن شانه خالی کند

باید رهبران پ.د.ک در این زمینه فکر کنند. در این برهه‌ی تاریخی مهم که کورد با ادعاهای بزرگ به روی صحنه رفته و خاورمیانه از نو طراحی می‌شود، اگر پ.د.ک به شریک نقشه‌های ترکیه برای پاکسازی پ.ک.ک تبدیل شود عواقب بسیار جدی به دنبال خواهد داشت. همانطور که خواجه نصرالدین می‌گوید؛ سر شاخه نشسته و بیخش را می‌برد، به همین دلیل چنین سیاستی نادرست است. این سیاست اشتباه پ.د.ک چیزهای خطرناکی به دنبال دارد. این سیاست مانند سیاست برافروختن جنگ داخلی است که نه ما و نه خلقمان خواهان آن نیستیم. یعنی شرایط را برای جنگ داخلی فراهم می‌کند که بسیار خطرناک است. این سیاست چه چیزی به دنبال دارد؟ همان طور که خلقمان قرن ۲۰ را از دست داد و شکست خورد، این سیاست پ.د.ک سبب می‌شود که خلقمان قرن ۲۱ را هم از دست بدهد و به طور استراتژیک شکست خورد. به همین دلیل باید همه در این رابطه مسئولانه عمل کنند. اگر به اشتباه خود ادامه دهند، بدون شک هیچ کس نمی‌تواند از زیر بار گناهش شانه خالی کند. به همین دلیل باید مانع آن شد. چون این شرایط هم نتایج بدی به دنبال خواهد داشت و هم همه‌ی کوردها شکست خواهند خورد. یعنی مسئله فقط میان دو حزب نیست بلکه مسئله‌ای است که با همه‌ی کوردستان و با آینده و سرنوشت خلق کورد مرتبط است. اگر کوردی کورد دیگری بکشد این بسیار بد و اشتباه بزرگی است، اما اگر کوردی جاسوس دشمن کورد گردد و برای منافع دشمن یک کورد را بکشد، این بسیار بدتر است و مردانه نیست. به همین دلیل باید مانع آن شد و آنرا متوقف کرد".

موضع‌گیری خلق باشور موضع‌گیری آگاهانه است

کاراییلان در مورد موضع‌گیری خلق باشور کوردستان گفت؛"خلق باشور کوردستان و همه‌ی خلق کورد در موضوع‌های ملی اینگونه بسیار حساس هستند. به ویژه خلقمان در باشور کوردستان بهای سنگینی پرداخته و رنج جنگ داخلی را متحمل شده است. یعنی خلقی فداکار است و به دنبال چاره‌یابی است. به خلقمان در باشور کوردستان درود می‌فرستیم. در حقیقت موضع‌گیری خود را در سطح عشیره‌ها و در سطح پیشاهنگان اجتماعی و شخصیتها آشکار می‌کنند و آن هم موضع‌گیری آگاهانه‌ای است."

کاراییلان در چهارچوب موضع‌گیری میهن‌دوستانه و ملی، موضع گیری ماموستا خالد عبدالرحمن معلم روستای کانی مزن را به عنوان مثال ذکر کرد.

دولتهای غربی تکنولوژی پهبادهای جنگی را به ترکیه می‌دهند

کاراییلان در مورد پشتیبانی دولتهای غربی از دولت اشغالگر ترکیه گفت؛"از ابتدای مبارزاتمان، جنبشمان فقط در مقابل دولت ترکیه نجنگیده است، چون همیشه ناتو پشتیبان ترکیه بوده است و اکنون هم هست. اکنون ناتو بیشتر از راه گلادیوهایش از دولت ترک پشتیبانی می‌کند. یعنی ترکیه علیه ما همیشه از کمک و پشتیبانی خارجی بهره‌مند بوده است. اکنون نیز مدارکی در رسانه‌ها منتشر شده‌اند و چند موضوعی نیز در پارلمان آلمان مورد بحث قرار گرفته‌اند که دیگر دولت ترک قادر به پنهانکاری نیست، دولت ترکیه بر اساس تکنولوژی دولتهای آلمان و کانادا و تعدادی شرکت بریتانیایی و آمریکایی، پهبادهای جنگی تولید کرده است، چون دولت ترکیه تاکنون حتی قادر به تولید یک مولد نبوده است".

آلمان و کانادا در این قتل‌عام‌ها مسئول هستند

کاراییلان در ادامه اظهار داشت، دولت آلمان در قتل‌عام‌هایی که با تانک لیوپارد و پهبادهای تهاجمی در کوردستان توسط ترکیه انجام شده است، مسئول می‌باشد و گفت؛"کانادا هم دست به کار شده است. کانادا هم در این قتل‌عام‌ها مسئول است. یعنی این دولتها در قتل‌عام‌هایی که ترکیه با این سلاحها در کوردستان انجام می‌دهد، مسئول هستند. ما می‌خواهیم به طور ویژه به آلمان بگوییم، دیگر دشمنی مقابل کوردها بس است! دیگر با کوردها دشمنی نکنید. در هلبجه هزاران کورد قتل‌عام شدند، بعدها مشخص شد که صدام تکنولوژی و گاز شیمیایی را از آلمان گرفته بود. صدام این دوره اردوغان است. اکنون هم اسلحه به اردوغان می‌دهند. آلمان چرا و به چه حقی در قتل‌عام کوردها توسط فاشیستها همکاری می‌کند؟ آنچه آلمان انجام می‌دهد ناحقی بزرگی در برابر کورد است. این ظلم است. برای پول و منافع امپریالیستها، همان طور که به صدام اجازه دادید، همان طور به رژیم اردوغان هم اجازه می‌دهید تا خلقمان را قتل‌عام کند. آنچه امروز انجام می‌شود اینگونه است. به همین دلیل مقاومت خلق و جنبشمان بسیار با معنی است چون علیه خلقمان سیاست خودتحمیلی بالادست و هژمونگرایی بین‌المللی انجام می‌شود ما هم مقابل آن می‌ایستیم."

در مقابل کرونا اقدامات لازم را انجام دهید

کاراییلان در پایان سخنانش به شیوع کرونا در کوردستان اشاره کرد و گفت؛"اشغالگران ترک می‌خواهند توسط کرونا خلق را بترسانند و در خانه‌هایشان نگه دارند. به همین دلیل مانع انجام فعالیتها می‌شود، مانع تجمعات می‌شود، مانع برگزاری میتینگ و اعتراضات می‌شود، چون می‌خواهند به اعمال ضد حقوق بشریشان ادامه دهند. یعنی رژیم آ.ک.پ-م.ه.پ از کرونا به نفع خود استفاده می‌کند. نباید به آنها این اجازه را داد. نباید هیچ کس در مقابل آنها سکوت کند. باید فعالیتها انجام شوند و ممانعتها پذیرفته نشوند و دشمن را در فشار گذاشت. باید همه در این رابطه مسئولانه برخورد کنند."

کاراییلان خاطرنشان کرد که همه افراد جامعه باید تدابیر لازم در مورد بیماری کرونا را رعایت کنند و افزود:"همچنانکه می‌بینیم خلقمان نسبت به این بیماری سهل‌انگاری می‌کند، وضعیت ناگوار خقلمان در باکور و روژهلات کورستان قابل مشاهده است و این رژیم‌ها هیچ اهمیتی به آن نمی‌دهند. از اینرو خلقمان باید از خویش محافظت کنند. در روژاوا و باشور کوردستان هم باید خلقمان با توجه به امکانات و توان خویش و بر مبنای خودمدیریتی تدابیر لازم را اخذ کنند. واضح است که در باکور و روژهلات رژیم‌های حاکم اهمیتی به زندگی خلقمان نمی‌دهند. بیماری گسترش یافته است. خلقمان باید در برابر این بیماری هشیارانه عمل کرده و از خویش محافظت کند. ما باید از خود محافظت کنیم."

کاراییلان در ادامه افزود:"خلقمان برای تداوم مبارزه علیه اشغالگری و همچنین برای اداره امور خویش لازم است به سلامتی خود اهمیت دهد. همچنین باید نسبت به سیاست‌های دشمن ساکت ننشیند و فعالیت‌های خود را ارتقا بخشد."