آمد شاهو: "شرکت کردن مردم در انتخابات، بله گفتن به فتح مجلس از سوی سپاه است"

"برای مردم آزادی و برابری مهم است. مجلس ایران خانه ملت نیست، خانه قدرت و دربار قدرت است. در این دورە از انتخابات هرکسی به آنجا برود، پیش‌خدمتی حاکمیت را می‌کند"

آمد شاهو، عضو مجلس حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در برنامه خط‌ سوم آرین تی‌وی در مورد انتخابات پیش رو و راه‌کارهای رژیم برای نمایش مشارکت خلق‌ها، عواقب شرکت در انتخابات و همچنین بایکوت کردن آن از سوی پژاک گفت‌وگو کرد.

آمد شاهو در ابتدا با اشاره به دوره‌های گذشته انتخابات در چهل‌ویک سال اخیر گفت: در مرحله اول باید گفت انتخابات یک معیار دمکراتیک بودن کشورهاست. اما در تاریخ رژیم استعمارگر ایران، کاملاً برعکس این اصل عمل شده است. دلیل آن‌هم نگرش ارتجاعی و واپسگرای رژیمی با نام ولایت‌فقیه است. ۳۶ نمایشی که به‌نام انتخابات تاکنون در ایران برگزار گردیده تنها برای فریب خلق‌ها و هژمونی هرچه بیشتر رژیم بوده است.

وی در ادامه گفت: یعنی تمامی انتخابات، از نمایشی خیابانی فراتر نرفته است. نتوانسته راه‌حلی برای خلق‌ها و دمکراسی بە ارمغان بیاورد. در اساس تنها برای تداوم رژیم استعمارگر بوده. برای تک تیپی کردن جامعه و حاکمیت یک ذهنیت اقتدارطلب بوده و به همین دلیل مشروعیت آن زیر سؤال می‌رود. حال سؤالاتی مطرح است که لازم است با دقت هرچه تمام به آن‌ها پاسخ داده شود. چرا در روند تمامی این انتخابات معیارهای دمکراسی حق زنان، جوانان و خلق‌ها دیده نمی‌شود؟ چرا مشارکت دمکراتیک پیش نمی‌رود؟

شاهو در پاسخ به سئوال 'چرا در ایران انتخابات به‌جای مشکل‌گشا بودن، بر عمق مشکلات افزوده است؟' گفت: ذهنیت یکدست رژیم یعنی یک دولت، یک پرچم و یک ملت وضعیت را به اینجا رسانده است. چند جناحی شدن اصولگرا‌ها شکلی و برای فریب دادن اذهان عمومی است تا خود را چندرنگی نشان داده باشند؛ اما در جوهر همان تک‌قطبی بودن را اساس می‌گیرند. وضعیت بحرانی رژیم به دلیل تحریم‌ها و فشار خلق‌ها در منطقه و داخل کشور، وجود بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر سیاست یکدست‌سازی حاکمیت در این انتخابات تأثیرگذار بوده‌اند. امروزه می‌بینیم جزیره ثبات ایران به جزیرەی محشری تبدیل گشته و همین موضوع سبب شده تا حاکمیت در انزوا قرار گیرد.

وی تأکید نمود: رژیم غاصب ایران در این انتخابات خود را برای یک جنگ طولانی‌مدت و سرکوب مخالفین آماده می‌کند. شعار‌های گام دوم انقلاب و قانون مداری، بی‌طرف بودن و انسجام ملی در این انتخابات نشانه این است. ما دیدیم در گام اول انقلاب رژیم دستاوردهای خلق‌های ایران را دزدید و قتل‌عام مخالفین را به راه انداخت. امروزه می‌بینیم در آغاز این اقدام حتی به‌ظاهر اصلاح‌طلب‌ها را رد صلاحیت می‌کند.

آمد شاهو آشکار نمود: حضور تعداد زیادی نامزد برای تعداد کمی از صندلی در مجلس در روژهلات کردستان اتفاقی نیست. ترفندهای رژیم برای پرشور نشان دادن انتخابات زیاد است. برای مثال در استان لرستان تقریبا برای ۹ صندلی در مجلس ۲۱۸ نفر، در استان سنە برای ۵ صندلی در مجلس ١٢۶ نفر، در اورمیە برای ١٢ صندلی ١٩٧ کاندید، در ایلام برای ٣ صندلی، ۶١ کاندید و در کرماشان برای ٨ صندلی، ١۵١ کاندید به اصطلاح رقابت می‌کنند، رژیم می‌داند در روژهلات کوردستان مشارکت بسیار پایین است، این سیاست را در پیش‌گرفته است. اما موفق نمی‌شوند. چرا؟ چون مردم از اعمال رژیم داغدیدە هستند و رژیم مشروعیتی در جامعه کوردستان ندارد. روزانه کولبران هدف نیروهای اشغالگر رژیم ایران قرار می‌گیرند. فرهاد و آزاد از سرما یخ زدنند. سالگرد شهادت «رفیق درسیم تولهلدان» رژیم برای آنکه در منزل آنها مراسمی برگزار نشود، به آنجا حمله کرد و عکس شهید را نیز پاره کردند. آنهایی که در تظاهرات شرکت کرده‌اند وضعیت تعدادی از آن‌ها معلوم نیست و جنازه‌ی تعدادی از آنان در رودخانه‌ها و سدها پیدا می‌شود.

 شاهو گفت: برای مردم آزادی و برابری مهم است. درواقع پارلمان در ایران جایی شبیه کشتارگاه است و صندوق رأی به‌مثابه قصاب‌خانه است، قصاب‌خانه اراده، شناسنامه، زبان و باورمندی‌ها و فروش همه آن‌ها به دولت. رژیم از اهرم فشار برای آوردن مردم به‌پای صندوق‌های انتخابات استفاده می‌کند.

آمد شاهو افزود: خامنه‌ای در نماز جمعه تهران گفت:«اگر مردم از من ناراحت هستند مسئله‌ای نیست ولی به خاطر ایران عزیز، امنیت وطن و آبروی میهن». مردم را وادار به شرکت در انتخابات می‌کنند. چه کسانی امنیت مملکت را به خطر انداخته‌اند؟ همین حکومت، خواب و خوراک را به مردم حرام کرده‌اند. تنها جایی که مانده است سپاه به‌ طور کامل فتح نماید مجلس است.

آمد شاهو، عضو مجلس پژاک گفت: مردم در این انتخابات خط سوم را برمی‌گزینند. بی‌طرف می‌مانند و پای صندوق‌های رأی نمی‌روند. بی‌طرفی همان بایکوت است. نه با غرب است و نه با رژیم. این اراده را دارد که پای صندوق رأی نرود. این بار مردم به رژیم برای رسیدن به قدرت بلی نمی‌گویند. مردم این‌طور تصمیم گرفته‌اند، آن‌وقت رژیم در مورد آبروی مملکت صحبت می‌کند. مردم گرسنه و تشنه‌اند، انسان‌ها را به قتل می‌رسانند، آیا این آبروریزی نیست اما اگر مردم به‌پای صندوق‌های رأی نیایند، چطور آبروریزی است؟

شاهو در ادامه افزود: برای چه رژیم چنین می‌گوید؟ رژیم همچون بادکنکی است، نرفتن مردم به سر صندوق و بایکوت انتخابات یعنی سوزن زدن به این بادکنک. انتخابات روز دادگاهی کردن قدرت است و نرفتن مردم سر صندوق‌های رأی بزرگ‌ترین جزایی است که به رژیم داده می‌شود. نگاه کنید روزانه انسان‌های سیاسی را اعدام می‌کنند و کسانی را دنبال یک‌لقمه‌نان حلال هستند را با گلوله جواب می‌دهند. ما به‌مثابه یک جریان سیاسی، اصرار داریم که مردم حضوری حداقلی در انتخابات داشته باشند. کسانی که خود را در این انتخابات نامزد کرده‌اند، بااطلاع یا بدون اطلاع خود را قربانی این رژیم کرده‌اند. برای همین حال که نزدیک موعد انتخابات هستیم و هنوز فرصتی باقی است، آنها وقت دارند انصراف بدهند.

آمد شاهو، عضو مجلس پژاک گفت: ما در اعلامیه‌ای مطرح کرده‌ایم که امروزه رژیمی که می‌خواهد سرکار بیاید، رژیمی هموژن است. مردم هم این را به یاد داشته باشند که چه سر صندوق‌های رأی بروند یا نروند مهم نیست. چون آنها با کسانی سروکار دارند که قدرت را قبظه کرده و خود را قادر به انجام هرکاری می‌دانند. ما به‌مثابه یک انقلابی که پایبند به دمکراسی در جغرافیای ایران هستیم، نباید رأی بدهیم و پای صندوق‌های رأی برویم.