"ائتلاف آ.ک.پ-م.ه.پ ائتلاف کنتراگریلاست/تاریخ وحدت ملی را بر ما واجب کرده است"

بسی هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان اظهار کرد، رژیم آک.پ/م.ه.پ ائتلاف نیروهای کنتراگریلاست. هدف آنان عملی کردن نقشه‌ نابودی کوردهاست و این رژیم به هیچ عنوانی مشروعیت ندارد.

بسی هوزات ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک..جک) به پرسش‌های خبرگزاری فرات نیوز پاسخ داد و تحولات کوردستان و منطقه را مورد ارزیابی قرار داد.

هوزات در آغاز اظهارات خویش با خانواده‌ها و بازماندگان زمین لرزه خارپت اظهار همدردی نمود و برای زخمی‌ها آرزوی شفا کرد.

هوزات در این رابطه به نقش حاکمیت در احداث ساختمان‌های بی‌کیفیت و ویرانی آن‌ها در زلزله اشاره کرده و گفت:"لازم است خلقمان با حمایت و کمک به زلزله‌زدگان به مسئولیت‌های خویش در قبال همنوعان خود عمل کنند. رژیم فاشیست با مالیات مردم کوشک‌های هزار تو برای خود می‌سازد، به ارتش تبهکار و اشغالگر خویش رسیدگی می‌کند و خانه و منزل خلق را به گورستانی برای آنان مبدل می‌کند.سیاست غصب و غارت را ادامه می‌دهد و عامه مردم را به سوی فنا سوق می‌دهد.

١۵ فوریه برای همیشه یک روز سیاه است

بسی هوزات به مناسبت ٢٢مین سالروز توطئه بین‌المللی بر علیه عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد آنرا محکوم کرد و در شخص شهیدانی که با شعار "شما نمی‌توانید روزمان را سیاه کنید" که در مقابل توطئه به عملیات فدایی دست زدند یاد و خاطره شهیدان راه آزادی و انقلاب را گرامی داشت.

هوزات خاطرنشان کرد که این توطئه در ٢٢ سال گذشته ادامه داشته است زیرا توطئه ١۵ فوریه ١٩٩٩ به موفقیت دست نیافت. وی افزود:"١۵ فوریه در تاریخ کوردستان و بشریت روزی سیاسه است و همیشه همچون روزی سیاه باقی در ذهن بشریت خواهد ماند و با خشم از آن یاد می‌کنند.

توطئه ٢٢ ساله اکنون با حصر امرالی ادامه دارد. توطئه‌گران هنوز از اهدافشان دست نشسته‌اند. آنانی که توطئه را مدیریت می‌کنند با حمایت از نقشه‌های دولت قاتل ترکیه ٢٢ سال است که حصر را بر رهبر آپو تحمیل می‌کنند. با حمایت از نقشه قتلعام کوردها از سوی دولت ترکیه در تلاشند تا خلق‌های خاورمیانه را به اسارت خویش درآورند. حصر رهبر آپو با هدف قتلعام خلق کورد به مرحله اجرا گذاشته شده است."

هوزات سپس گفت:"توطئه‌گران در شخص عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد با تمامی ملت کورد و دیگر ملت‌های منطقه اعلام جنگ کرده‌اند."

حصر در چارچوب سیاست نسل‌کشی است

هوزات یادآور شد به دلیل آنکه خواهان نسل‌کشی کوردها هستند حصر را بر اوجالان تحمیل کرده‌اند، وی افزود:"حصر در چارچوب سیاست نسل‌کشی است. حصر تحمیل شده بر رهبر آپو در عمل وجهی قانونی بخشیدن به نسل‌کشی و قتلعام ملت کورد است. ابرقدرت‌ها در خلال جنگ جهانی سوم منطقه را یکبار دیگر تقسیم می‌کند و در این مقطع با حصر رهبر آپو قصد دارند تا تأثیر وی را بر تحولات منطقه از میان بردارند. هدف توطئه‌ و حصر نابودی خط مشی آزادیخواهی است. سیستم حصر امرالی توطئه‌ای بین‌المللی است و دولت ترکیه بخشی از این توطئه است."

اشخاص شرافتمند لازم است در برابر توطئه ایستادگی کنند

رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک خاطرنشان کرد که ایستادگی در مقابل توطئه وظیفه‌ای انسانی است و افزود:"آنهایی که خواستار زندگی انسانی، شرافتمند و آزادانه هستند لازم است علیه حصر مبارزه کنند. مبارزه با حصر معیار انسانیت است. انسان با اخذ موضع علیه حصر در واقع از ارزش‌ها، اخلاق و وجدان، آزادی، برابری، قانون، عدالت، صلح و دمکراسی صیانت به عمل می‌آورد."

راه شکست توطئه

هوزات مبارزه علیه حصر را مبارزه در مقابل رژیم قاتل [حاکم بر ترکیه] خواند و افزود:"مبارزه علیه حصر مبارزه در مقابل دیکتاتوری فاشیست است. مبارهز علیه حصر مبارزه علیه قتلعام است. مبارزه علیه حصر مبارزه در مقابل ناحقی، بی‌قانونی، بی عدالتی و تخریب طبیعت و نابودی اقتصاد است. مبارزه عله حصر به معنی مبارزه برای صاحب‌مندی از ارزشهای انسانی است. به همین دلیل لازم است هر فرد، سازمان، موسسه، مدافعان محیط زیست، جوامع و گروه‌ها نیرومندانه علیه حصر به مبارزه برخیزند."

بسی هوزات به مناسبت ٢٢مین سالروز توطئه خلق کورد، دوستان کوردها، زنان و هواداران دمکراسی و آزادی را فراخواند تا با شعار «فروپاشی فاشیسم نابودگر- اشغالگر، آزادی رهبر آپو، مبارزه برای خاورمیانه دمکراتیک» بپا خیزند و از آینده خویش صیانت به عمل آورند.

هوزات افزود، امسال برای خلق کورد و خلق‌های منطقه، زنان و بشریت دارای اهمیت وافر می‌باشد. از اینرو جنگ جهانی سوم با مرکزیت کوردستان برای خلق کورد و خلق‌های دیگر مقطعی سرنوشت‌ساز و تعیین کننده است.

حاکمیت مشروعیت خود را از کف داده است

بسی هوزات یادآور شد که حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ  دیگر به هیچ عنوان دارای مشروعیت نیست و افزود:"حاکمیت در مرحله نابودی است. انتخابات شهرداری‌های در ٣١ مارس و ٢٣ ژوئن به خوبی این واقعیت را نشان دادند. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ برای اینکه به موجودیت خود ادامه دهد به اراده دمکراتیک خلق‌ها حمله‌ور شده است. حمله نابودگرانه را در این راستا ادامه می‌دهند. این حکومت فاشیست تلاش می‌کند تا با تداوم جنگ به حیات خویش ادامه دهد. علیه خلق‌ها در داخل و خارج از کشور اعلان جنگ کرده است. موجودیت این رژیم با تداوم قتلعام، نسل‌کشی و اشغالگری گره خورده است. با این ذهنیت ناجوانمردانه به پیرامون خود حمله می‌کنند. این رژیم قاتل دشمن قسم خورده ملت کورد است."

آ.ک.پ/م.ه.پ ائتلاف کنتراگریلاست

بسی هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان اظهار کرد که حمایت آ.ک.پ/م.ه.پ یک ائتلاف کنتراگریلایی است و افزود:"اینان ائتلاف نیروهای گلادیو هستند. هدف آنان به نتیجه رساندن قتلعام صد ساله علیه کوردهاست. این رژیم جنگ‌طلب که با جنگ داخلی و خارجی و نسل‌کشی خواهان بقای خویش است خطرناکترین حاکمیت فاشیست در تاریخ جمهوری [ترکیه] است. نیروهای خارجی از این حاکمیت برای دستیابی به منافع خویش در خاورمیانه استفاده می‌کنند، به همین دلیل از این رژیم حمایت می‌کند و آنرا سرپا نگه می‌دارند. این حکومت فاشیستی با کمک نیروهای خارجی زنده مانده است. همچنین فقدان اپوزیسیون اجتماعی و سیاسی نیرومند در ترکیه زمینه تداوم حیات این حاکمیت را فراهم کرده است. در حقیقت حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ به تمامی مشروعیت خود را از کف داده است. اگر مبارزه نیرومندی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی صورت گیرد این حکومت درهم شکسته می‌شود.

مشکل اصلی ترکیه فقدان مبارزه اجتماعی متحد و اپوزیسیون دمکرات است. نیروهای فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ از این خلا استفاده می‌کنند و به حیات خویش ادامه می‌دهند. حیات این فاشیست‌ها منوط به دشمنی با کوردها و تشدید و تداوم نژادپرستی است.

هوزات گفت:"نخست خلق ترک و سپس تمامی خلق‌ها لازم است علیه این رژیم فاشیست کنتراگریلا به شیوه‌ای متحد مبارزه کنند" و افزود:"مبارزه علیه حاکمیت کنتراها [به گفته‌ی دیگر تبهکاران] تنها وظیفه‌ی کوردها و نیروهای دمکراتیک نیست. این مسئله‌ی تمامی خلق‌های ترکیه است. هر کسی که از میهن‌دوستی سخن می‌گوید باید در این مبارزه جای گیرد."

حاکمیت از تأثیر نقش زنان در هراس است

بسی هوزات به حملات حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ علیه زنان و کودکان اشاره کرده و گفت:"در کوردستان و ترکیه مبارزه آزادیخواهی زنان به سطح مهمی رسیده است. مواضع مبارزه‌‌جویی زنان به پیشرفت جامعه انجامیده است. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/ م.ه.پ از تأثیر مثبت نقش زنان بر سیاسی و جامعه می‌ترسند. سبب افزایش خشونت علیه زنان را می‌توان ناشی از ارتقای مبارزه زنان هم به حساب آورد. مبارزه ذهنی بزرگی در جریان است. زنان دارای ذهنیت و اراده مستقل هرگز خشونت‌ دولت و رژیم مردسالار را قبول نمی‌کنند. زن دانا و با اراده سر تسلیم خم نمی‌کند. رژیمی که پیشرفت زنان را خطری برای اهداف خود می‌پندارد برای درهم شکستن اراده و مبارزه زنان حملاتش را افزایش می‌دهد و مردها را به هم خشونت ترغیب می‌کند.

هوزات یادآور شد که حاکمیت با قتلعام کودکان خواستار دستیابی به اهداف خود می‌باشد. تجاوز به کودکان و قتلعام آنان در این چارچوب انجام می‌شود. کودکان امروز سازندگان دانای فردای جامعه‌اند. با خشونت جنسی خواهان درهم شکستن اراده کودکان هستند. هدف آنان بنیان گذاشتن جامعه است که از لحاظ روانی درهم شکسته و ویران شده باشد. با این حربه می‌توانند انسان‌ها را به قاتل، تبهکار، متجاوز تبدیل کنند. فرهنگ تجاوز از اینجا نشأت می‌گیرد. اینگونه جامعه را به ورطه نابودی و بی‌تفاوتی سوق می‌دهند. دولت از تجاوز به عنوان حربه استفاده می‌کند. همچنان که در نمونه زن اینگونه عمل می‌شود با استفاده از این حربه جامعه را به نابودی کشانده و اسیر می‌کند.

مبارزه متحد و سازماندهی زنان واجد اهمیت است

مبارزات متحد و سازماندهی شده زنان علیه این سیاست واجد اهمیت است. فعالیت‌های منفک از همدیگر و غیرسازماندهی شده تأثیر کمی دارد. زنان به هر اندازه که در میان خویش سازماندهی شده باشند و از یکدیگر حمایت کده و مبارزه‌ای متحد را در پیش گیرند به همان اندازه نتیجه بزرگتری کسب خواهند کرد.

هوزات می‌افزاید آنچه که زنان در این مرحله باید انجام دهند ارتقای مبارزه علیه حاکمیت فاشیست و زن‌ستیز آ.ک.پ/م.ه.پ است.

فعالیت برای ترویج زبان بسیار اهمیت دارد

بسی هوزات رئیس مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک در رابطه با فعالیت زبان و فرهنگ کورد گفت:"این فعالیت بسیار ارزشمند، مهم و بامعناست. از صمیم قلب به تمامی افرادی که در این فعالیت جای دارند تبریک می‌گویم و امیدوارم که به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. تلاشهای بزرگی برای نابودی فرهنگ و زبان کوردی در جریان است. صد سال است که در کوردستان نسل‌کشی فرهنگی به عمل گذاشته شده و نسل‌کسی اصلی در کوردستان نسل‌کشی فرهنگی است. وقتی یک خلق را از لحاظ فرهنگی نابود کرده و موفقیت کسب کرد این خلق نابود خواهد شد. آنچه در کوردستان روی داد همین مورد بود. به همین دلیل فعالیت در حیطه زبان و فرهنگ بسیار مهم و ارزشمند است.

انسان‌ها باید به شیو‌‌ی بسیج عمومی این مبارزه را به پیش برند. خلقمان لازم است که در هر جایی با زبان مادری خود سخن بگویند، به کودکانشان زبان مادری بیاموزند. خلقمان در کوردستان و کلانشهرهای ترکیه در شرایط اتوآسیمیلاسیون قرار گرفته است. لازم است در برابر این سیاست مبارزه‌ای نیرومند را به راه انداخت."

هر مادری موظف است زبان خویش را به کودکانش یاد دهد

هوزات خاطرنشان کرد، لازم است زنان فعالانه برای محافظت از فرهنگ و زبان کوردی به وظایف خویش عمل کنند. زن فرهنگ و زبان را ایجاد کرده و آنرا گسترش داده است. به همین دلیل از عنوان زبان مادری سخن گفته می‌شود. باید به کودکانشان زبان مادری را بیاموزانند. بدون شک زنان در گسترش و پیشرفت زبان و فرهنگ جایگاهی ویژه دارند.

هوزات به مسئولیت‌های جوانان نیز اشاره کرده و افزود:"لازم است جوانان با زبان مادری خود سخن بگویند و در زندگی روزانه خویش از آن استفاده کنند."

اتحاد ملی کار استراژیک و فوری این مقطع است

بسی هوزات در ادامه سخنان خویش به مبحث وحدت ملی کوردها پرداخت و افزود:"وقتی انسان در مورد آینده آزاد خلق خود به تفکر می‌پردازد آنزمان شاهد اهمیت فعالیت اتحاد ملی و فوریت آن خواهد بود. در این راستا طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های ارزشمند و بزرگی در باکور کوردستان به انجام رسیدند. باکور مرکز مبارزه دمکراسی و آزادیخواهی است. رژیم ترکیه دشمن سرسخت کوردهاست. پیشرفت در وحدت ملی کوردها در باکور کوردستان بسیار ارزشمند است."

هوزات با خاطرنشان کردن اینکه فعالیت‌های مشابهی نیز در روژاوای کوردستان در جریان است از جریان‌ها و معدود افرادی که به فعالیت اتحاد ملی نمی‌پیوندند و برای منافع چرکین خویش به دشمنان و اشغالگران خدمت می‌کنند انتقاد کرد و تأکید کرد که عدم شرکت چنین افرادی نباید مانع وحدت کوردها گردد.

هوزات همچنین به فعالیت‌ هنرمندان و روشنفکران کورد در همین رابطه اشاره نموده و خواهان گسترش فعالیت‌های در این حیطه شد.

تاریخ وحدت ملی را بر ما واجب کرده است

بسی هوزات ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در ادامه اظهار کرد:"در خصوص اتحاد ملی ما در هر زمینه‌ای آمادگی داریم. ما به اهمیت اتحاد ملی برای آینده آزاد خلقمان واقفیم. در حقیقت تاریخ وحدت ملی را بر ما واجب کرده است. در این مقطع اتحاد ملی یک وظیفه است. دستوری از سوی خلقمان و تاریخ است و ما مجبوریم به آن عمل کنیم. خلقمان باید با مبارزات خویش نیروهایی را که آماده شرکت در فعالیت ملی نیستند مجبور به مشارکت کند. متأسفانه در این رابطه برخی احزاب با بی‌مسئولیتی رفتار می‌کنند. برای آنکه آن نیروها به ایمان دست یابند به مبارزه خلقمان و فشار دمکراتیک نیاز داریم."