اتحاد کورد می‌تواند باعث پیروزی تمامی خلق‌های خاورمیانه شود

حسین کالکان و احمد پلدا در رابطه با لزوم اتحاد نیروهای کوردی اظهار داشتند: اتحاد خلق کورد برای تمامی خلق‌های خاورمیانه مایه پیروزی خواهد شد. در صورتیکه که کوردها متحد شود تمامی خلق‌های خاورمیانه به پیروزی دست می‌یابند.

در مرحله شیوع ویروس کرونا و در حالیکه تمامی جهان برای مقابله با آن بسیج شده‌اند، حملات حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ علیه کورد و سرزمین کوردها ادامه دارد. تا کنون بسیاری از مزارها و آرامستان‌های فرزندان کوردها با حمله مواجه شده‌اند. نیروهای مسلح ترک در ۱۵ آوریل با هوایپماهای بدون سرنشین زینی ورتی و مخمور را بمباران کردند. در مخمور ۳ زن کورد و در زینی ورتی نیز نیز سه گریلای نیروهای مدافع خلق به شهادت رسیدند. حزب دمکرات کوردستان به بهانه مقابله با ویروس کرونا نیروهایش را در این منطقه مستقر کرده است و از آن زمان تا کنون تنشها در منطقه ادامه دارند.
برهم عارف یاسین مسئول عمومی فرماندهی پیشمرگ حزب دمکرات کوردستان عراق در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: ما ۴۵۰ پیشمرگه هستیم که به این منطقه آمده‌ایم. ما در مقابله با پ.ک.ک اینجا هستیم. به فکر عقب‌نشینی هم نیستیم و با این گفته پرده از نیت حزب دمکرات کوردستان برداشت. سخنان این فرمانده باعث شد که تمامی نگاه‌ها به این نکته منتهی شود که حزب دمکرات کوردستان درخواستهای ترکیه راعملی می‌کند. در جریان این فرایند بود که رهبر حزب کارگران کوردستان با گذشت ۲۱ سال از زندانی شدن در امرالی توانست برای نخستین بار با برادرش تماس تلفنی داشته باشد. در این مکالمه تلفنی اوجالان از تمامی نیروهای کوردی خواست که اتحاد خود را تحکیم کنند. در این مکالمه تلفنی، اوجالان با اشاره به پروتکل امضا شده با ادریس بارزانی در سال ۱۹۸۲ اظهار داشت: کوردها دیگر نیازی به این گفته ندارند که اینجا متعلق به من است و آنجا متعلق به شماست. کوردها نیازمند صلح و اتحاد هستند. اوجالان گفت: سیاستهای کورد‌کشی که آنها مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند هیچ دستاورد و نفعی برای کورد در بر ندارد. برای خلق ترکیه نیز هیچ دستاورد و بهره‌ای ندارد. نه پ.ک.ک و نه ی.ن.ک و نه هیچ حرکت سیاسی کوردی دیگری نباید وارد این بازی شده و چنین اقدامی مایه پدیرش نیست. باید اتحاد کورد مبنا قرار گرفته شود. ۴۰ سال قبل می‌بایست این اتحاد شکل می‌گرفت. پیام من برای خانواده بارزانی، طالبانی و قندیل، شخصیتها و تمامی افرادی که در جنوب کوردستان زندگی می‌کنند بر این اساس است. نیازی به خونریزی نیست. کورد نیازمند اتحاد است.

در همین رابطه حسین کالکان و احمد پلدا با اشاره به پیام اوجالان اظهار داشته‌اند: اتحاد خلق کورد برای تمامی خلق‌های خاورمیانه موجب پیروزی می‌شود. اگر کوردها به اتحاد دست یابند، تمامی خلق‌های خاورمیانه به پیروزی دست می‌یابند.

فراخوان اتحاد فقط برای کورد نیست

احمد پلدا که زمان زیادی در منطقه جنوب کوردستان دست به پژوهش زده است با اشاره به پیام عبدالله اوجالان اظهار داشت: اگر این پیام را صرفا متوجه سه حزب پ.ک.ک/ی.ن.ک/ پ.د.ک بدانیم دچار اشتباه می‌شویم. این فراخوان فراخوانی برای اتحاد تمامی حرکت‌های کوردی و تمامی خلق کورد است. برخی آن را در چارچوب ملت-دولت ارزیابی می‌کنند. اما اینگونه نیست. اوجالان خواهان همزیستی خلق‌های منطقه با همدیگر است. برای نمونه اگر برای اتحاد خلق کورد گام‌های خوبی برداشته می‌شد، اگر کنگره ملی برگزار می شد، کورد می‌توانست دیپلماسی مشترکی را توسعه دهند. اگر کنگره ملی برگزار می‌شد بحران در کرکوک پیش نمی‌آمد. راه بر ظهور داعش گرفته می‌شد و در نتیجه شاهد تحولات مملو از چند ساله خونریزی در خاورمیانه نمی‌بودیم و خاورمیانه می‌توانست تجربه دمکراتیزاسیون سریعتری را شاهد باشد. اجماع نظر در میان خلق کورد نیز بیش از پیش قدرتمند و مستحکم می‌شد.

پلدا خاطرنشان ساخت که سیاست کلی منطقه فدرال جنوب کوردستان به دلیل تمرکز ظاهری بر استقلال، ذهنیت و نیروی بخش‌های دیگر کوردستان را نیز متوجه خود نموده و مصرف می‌کند. به همین دلیل است که نمی‌تواند آنجا را نیز به تمامی حفظ کند. آخرین بار نیز به دلیل این ذهنیت کرکوک و مناطق دیگری را از دست داد. اگر در این بخش نیز طبق گفته‌های اوجالان جامعه دمکراتیک را مورد توجه قرار داده بود، کرکوک و حتی بغداد نیز می‌توانستند از این مدل استفاده کنند. مدل ملی‌گرایانه نمی‌تواند منطقه را به پیروزی برساند. پلدا در رابطه با تلاش برای دست‌یابی به مرکزیت منطقه‌ای از سوی گوران و یکیتی نیز اظهار داشت: نیروهای منطقه‌ای نیز در میان صفوف خود نتوانستند به اتحاد دست پیدا کنند. فراخوان اوجالان برای اتحاد، شامل اتحاد منطقه‌ای است و هم شامل اتحاد هر چهار بخش کوردستان است.

اگر کوردها به اتحاد دست یابند، در خاورمیانه به پیروزی دست می‌یابند

پلدا با تاکید بر لزوم قرار گرفتن مسعود بارزانی، جمیل باییک، رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در یک قاب، گفت: اگر تمامی این رهبران در یک قاب قرار بگیرند آن زمان است که دولت‌های ایران، ترکیه، عراق و سرویه نیز ناگزیر می‌شوند این تصویر و این قاب را ببینند. چنین تصویری به هیچ کس آسیب نمی‌رساند. آن زمان هیچ کس نمی‌تواند کوردها را به کوردکشی وادارد. اتحاد کورد می‌تواند باعث پیروزی و موفقیت تمامی خلق‌های منطقه شود. راه را برای دمکراسی و گفتوگو هموار نماید. به این دلیل است که اتحاد کورد می‌تواند به موفقیت و پیروزی خاورمیانه منجر شود.

کالکان: اوجالان با این پیمان سیاست در منطقه و جهان را تحلیل می‌کند

حسین کالکان نیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیام اوجالان اظهار داشت: این پیام همزمانی فراخوانی برای منطقه و جهان است. به رغم امکانات بسیار محدود،  هم واقعیات منطقه و هم واقعیات جهان را نیز ملاحظه و تحلیل می‌کند. طبق چنین واقعیتی امکانات سیاست‌ورزی را توسعه می‌بخشد. فراخوان اوجالان صرفا متوجه یک حزب یا یک منطقه نیست. بلکه خطاب به تمامی کوردها در تمامی بخش‌های کوردستان است. در مرحله‌ای که ویروس کرونا در تمامی جهان شیوع پیدا کرده است و نیروهای حاکم و جهانی خواستار افزایش برخوردها و تنش‌ها هستند، اگر کورد واقعیات منطقه‌ای و جهانی را به درستی بازخوانی نکند، سیاست‌ورزی در مسیر درست خود قدم بر نخواهد داشت. در چنین صورتی است که قادر به توسعه اتحاد ملی نخواهند بود. اگر برای اتحاد ملی قدم‌هایی را برندارند، زیر پای نیروهای جهانی و حاکم له خواهند شد. اوجالان این واقعیت را می‌بیند و سیاست‌ورزی می‌کند. وی براین باور است که برای اتحاد ملی باید قدم‌های سریع برداشته شود تا مطامع نیروهای جهانی و حاکم برآورده نشود.

سیاست کوردکشی

کالکان خاطرنشان ساخت که در این مرحله نیروهای منطقه‌ای و نیروهای جهانی به نبرد با یکدیگر مشغول بوده و همزمان می‌خواهند که کوردها را به اختلاف و شکست کشانده و در مقابل یکدیگر قرار دهند. این سیاستها کوردها را رویاروی یکدیگر قرار می‌دهند. این سیاست پیشینه طولانی دارد. ترکیه اکنون با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این بحران روز به روز عمیق‌تر می‌شود. به همین دلیل است که برخی از گروه‌ها و نیروهای سیاسی خود را به خود وابسته کرده و به نبرد با گروه‌های دیگر وا می‌دارد. تنش‌های به وجود آمده در منطقه فدارل جنوب کوردستان نیز این واقعیت را نشان می‌دهد. در این فرایند است که اوجالان دوباره ندای اتحاد ملی کورد را سر می‌دهد، به پیمان سال ۱۹۸۲ بین پ.ک.ک/ پ.د.ک اشاره کرده و برای آن اهمیت قایل می‌شود. توافق بر مبنای اتحاد ملی مسئله‌ای بسیار مهم است.