اتحادیه‌ی وارد کنندگان و صادر کنندگان: جایگزین همه‌ی کالاهای ترکی وجود دارد

سخنگوی اتحادیه‌ی واردکنندگان و صادر کنندگان اقلیم کوردستان اعلام کرد، شهروندان اقلیم کوردستان می‌توانند با اطمینان محصولات ترکیه را بایکوت کنند. وی همچنین گفت: در مقابل هر کالای ترکی جایگزینی داریم.

پس از حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به روژاوای کوردستان، مردم باشور کوردستان تصمیم به بایکوت کالاهای ترکی گرفتند و دعوت برای بایکوت کالاهای ترکی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و گسترش یافت و در همه‌ی استانها این اقدام انجام شد. اکنون بایکوت کالاهای ترکی، بایکوت سفر به ترکیه و غیره، آغاز شده است. پس از این کارزار این پرسش پیش می‌آید که آیا کالای جایگزین برای کالاهای ترکی وجود دارد؟

ما هم این پرسش را از مسئولین اقلیم کوردستان مطرح کردیم و پیش بختیار ملا احمد سخنگوی اتحادیه وارد کنندگان و صادر کنندگان اقلیم کوردستان رفتیم و این پرسش را مطرح نمودیم، وی نیز هم پیشنهادات مهمی را برای شهروندان مطرح نمود و هم اطلاعاتی در مورد کالاهای جایگزین کالاهای ترکی در سطح اقلیم کوردستان و در سطح جهان نیز ارائه نمود.

"چون ترکیه درآمد بسیاری از صادرات دارد، متحمل زیان هنگفتی می‌شود"

بختیار ملا احمد اشاره نمود که ترکیه بیشترین درآمد خود را از صادرات کسب می‌کند، به همین دلیل بایکوت تاثیر بسیاری خواهد داشت. وی گفت: بایکوت هر کالایی زیانی بزرگ به اقتصاد این کشور وارد می‌کند. زمانی که هر کالای یک کشور بایکوت می‌شود، بدون شک به اقتصاد آن کشور زیان وارد می‌کند، ترکیه نیز چون بیشترین درآمد را از صادرات دارد، با این بایکوت با مشکلات بزرگی مواجه می‌شود. اگر اقلیم کوردستان کالای ترکی را بایکوت کند، ترکیه ناچار می‌شود کالای کمتری به اقلیم صادر کند.

"رئیس جمهوری ترکیه و روسیه برای صادرات گوجه فرنگی بر سر میز مذاکره نشستند"

بختیار در ادامه اظهار داشت، دولت ترکیه بیشترین کالا را به اقلیم کوردستان(عراق)، روسیه و کشورهای اروپایی می‌کند. وی گفت: کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به صورت موقت اقتصاد ترکیه را تحریم کرد، همین تحریم زیان بزرگی به اقتصاد ترکیه وارد کرد و بر اقتصاد، سیاست و حتی ارتش تاثیر زیادی گذاشت. همه دیدیم زمانی که صادرات گوجه فرنگی ترکیه به دلیل مشکلات مابین ترکیه و روسیه متوقف شد، سبب شد تا رئیس جمهور این دو کشور به خاطر گوجه فرنگی سر میز مذاکره بنشینند. اکنون اگر همه‌ی کالاهای ترکی بایکوت شوند، زیان هنگفتی به اقتصاد این کشور وارد می‌شود.

"از خواست خلق حمایت می‌کنیم"

بختیار ملا امین تاکید کرد، به عنوان اتحادیه واردکنندگان و صادر کنندگان اقلیم کوردستان همیشه همراه خواست خلق بوده‌ایم و خلقمان هرچه بخواهد همان را انجام می‌دهیم.

"هموطنان مطمئن باشند بدون جایگزین نیستیم"

بختیار همچنین گفت: هموطنان مطمئن باشند که اگر کالای ترکی نباشد، برای همه چیز جایگزین داریم. اکنون نیز در بازار برای همه‌ی کالاها جایگزین داریم، محصول کشورهای عربی، بریتانیا، کشورهای اروپایی، استرالیا، مالزی، اندونزی، چین، ژاپن، آمریکای لاتین، برزیل و آمریکا وجود دارد. پیش از این نیز چندین معاهده با این کشورها امضا کرده‌ایم و با همه‌ی آنها ارتباط بازرگانی داریم. یک هفته پیش به اندونزی رفتیم و حدود ۱۰.۵ میلیون دلار با این کشور امضا کردیم تا از این کشور کالا به اقلیم وارد کنیم. برای همه چیز می‌توانیم جایگزین پیدا کنیم.

" در زمینه‌ی پوشاک نیز جایگزین خوبی داریم"

بختیار ملا همچنین اعلام کرد، چون بیشتر پوشاک اقلیم از ترکیه وارد می‌شود، ممکن است هموطنان بپرسند آیا جایگزینی وجود دارد؟ وی گفت: برای پوشاک نیز جایگزین داریم، برخی تجار ما از اروپا پوشاک وارد می‌کنند و آنرا کیلویی می‌فروشند. قبل از بایکوت نیز به خوبی از این محصولات استقبال شد، هم کیفیت آنها از لباس ترکی بهتر است و هم ارزانتر هستند.

"زمان رفراندوم درهای بازرگانی را به روی ما بستند"

بختیار به بستن درهای بازرگانی در زمان رفراندوم اشاره کرد و گفت: زمانی که برای استقلال اقلیم رفراندوم انجام شد، ایران چند دروازه‌ی مرزی را به روی ما بست، اما آنکه متضرر شد خود ایران بود. چون کالا به اقلیم صادر نکرد متحمل ضرر بزرگی شد، پنج هزار کارگرش بیکار شدند و این در حالی بود که نفت و گاز هم داشت. اما ترکیه آنقدر نفت و گاز ندارد و بیشترین درآمدش از صادرات است.

"راههای تجارت هوایی هم باز هستند"

بختیار به سایر راههای بازرگانی اشاره کرد و گفت: به دلیل احتمال هر رویدادی ما باید با سایر کشورها هم مراودات اقتصادی داشته باشیم، چون دیدیم در زمان رفراندوم ایران و ترکیه راههای‌ بازرگانی را به روی ما بستند. اما دیگر بستن این دروازه‌ها بر روی ما تاثیر نخواهد گذاشت چون راههای هوایی هم هستند. حتی برای دام نیز راهی پیدا کرده‌ایم و از گرجستان به صورت هوایی دام وارد می‌کنیم.

چندین پیشنهاد و مشاوره برای هموطنان

در پایان بختیار ملا احمد چندین پیشنهاد به شرح زیر ارائه داد: برای صبحانه چندین نوع پنیر داریم، پنیر کشورهای عربی و اروپایی هم هستند. پیشنهاد می‌کنم هموطنان در زمان خرید کالا از فروشنده بپرسند آیا محصول محلی و داخلی موجود است؟ اگر نبود درخواست کالاهای غیر ترکی کنند. اینگونه فروشنده نیز از درخواست خریدار مطلع شده و آنرا به محل مرتبط منتقل می‌کند.

بر اساس اطلاعات اتحادیه وارد کنندگان و صادرکنندگان اقلیم کوردستان، تا پیش از بایکوت، سالیانه ۹ میلیارد دلار کالای ترکی به اقلیم وارد می‌شد، برخی از این کالا متعلق به کشور ترکیه نیستند بلکه از راه ترکیه منتقل می‌شوند.

منبع: روژنیوز