اتفاق و اتحاد بر دیگر بخشهای کوردستان نیز تاثیر می‌گذارد

طیب تمل از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس اعلام نمود که هر چهار بخش کوردستان در معرض تاثیرات جنگ جهانی سوم قرار گرفته‌اند. در این جنگ شکست هر چهار بخش کوردستان، هدف اشغالگران کوردستان است. در مقابله با این هدف کوردها باید متحد شوند.

کارگروه اتحاد ملی، تلاشهای خود را در راستای انسجام صفوف و اتحاد کورد با مشارکت کنگره جامعه دمکراتیک و ۸ حزب دیگر کورد در ۱۸-۱۹ امسال (۲۰۲۰) در آمد برگزار کرد. این نشست روز گذشته با انتشار قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

طیب تمل نماینده شهر وان از حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس در رابطه با اتحاد ملی با خبرگزاری فرات نیوز به گفتگو پرداخت.

آ.ک.پ/ م.ه.پ کانون دشمنی با کورد و کوردستان

طیب تمل در این گفتگو اظهار داشت که بر اساس اهمیت جغرافیای کوردستان، جنگی دشوار در جریان بوده این جنگ از سوی بسیاری به عنوان جنگ جهانی سوم نام گرفته است. تا جاییکه چهار بخش کوردستان در معرض امواج جنگ قرار گرفته‌اند. تمل در اینباره اظهار داشت: در این جنگ دستاوردهای باکور، باشور، روژآوا و روژهلات کوردستان هدف اشغالگران قرار گرفته است. به این منظور و تحت شرایط کنونی، کوردها ناگزیر هستند که به صورتی بسیار شفاف سیاستهای مشترک و واکنش مشترکی را در این باره اتخاذ نمایند. این بدین معنا است که کوردها با حفظ ویژگیها و تمایزات خود، در یک نقطه به اشتراک دست یابند. در سطح قیودات مشترک که اتحاد را توصیه می‌کنند، دستاوردهای کوردستانی را صیانت می‌نمایند، هر شخصیت، هر سیاست و هر نگرش متمایزی می‌تواند به ما بپیوندد. اکنون در شمال کوردستان، تلاشها در راستای اتحاد ملی بر اساس بخشهای دیگر و خصوصا بر اساس روژاوا و جنوب کوردستان شدیدتر بوده و هم در شرایط دشوارتری نیز قرار دارد. زیرا در شمال کوردستان فشار و سرکوب و ستمکاری و اشغالگریهای بزرگ رژیم در جریان است. خصوصا که رژیم آ.ک.پ/ م.ه.پ هر آنچه را که تحت کوردیت وجود داشته باشد هدف خود قرار داده است و ذهنیت خود را در رابطه با ممنوعیتها به روز کرده است. همچنین به نظر می‌رسد برخی از عقلای جنوب و روژآوای کوردستان از سوی آنکارا مدیریت می‌شوند. آنکارا و آ.ک.پ/ م.ه.پ کانون دشمنی با کورد و کوردستان است.

اتفاق و اتحاد ملی بر هر چهار بخش کوردستان تاثیر گذار است

تمل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اگر سازمانهای سیاسی و اجتماعی کورد در شمال کوردستان اتحاد ملی را تحقق بخشند و تحت لوای یک سازمان و نهاد قوانین خود را ساری و جاری نمایند، این عمل بر بخشهای دیگر کوردستان نیز تاثیرگذار خواهد بود. تمل اظهار داشت که به مدت ۲ روز در آمد نشستی بسیار مهم برگزار شد؛  تمامی سازمان‌ها، سیاستهای متمایز و شخصیتهای مختلف گردهم آمدند، و در رابطه با مدل اتحادی برای شمال کوردستان مباحث گسترده‌ای را مطرح نمودند. این کارگروه مانع از بسیاری از تبلیغات تخریبی می‌شود. زمانیکه کوردها بر اساس اتحاد ملی گردهم می‌آیند، نیروهایی که خواهان خیر برای کوردها نیستند دست به تبلیغات تخریبی میزنند تا برخی از کوردها به این تلاشها نپیوندند. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که مهم نیست که چه اتفاقی روی می‌دهد، کسانی که در این مقطع مهم و تاریخی کوردستان رسالت خود را انجام ندهند در مقابل تاریخ و جامعه کورد رسوا و محاکمه خواهند شد.

اشغالگران نمی‌خواهند که کوردها دارای موقعیت سیاسی شوند

تمل در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر کوردها در رابطه با نقاط مهم، به اتحاد و دیدگاه مشترک دست نیابند، اشغالگران و دشمنان کوردستان از این مسئله بهره گرفته و بین کوردها ختلافات را شعله ور می‌سازند. تمل در پایان سخنان خود افزود که: اکنون حملات شدیدی علیه خلقهای کوردستان در جریان بوده و دستاوردهای کوردها مورد حمله قرار گرفته‌اند. زیرا تا کنون کوردها به اتحاد دست نیافته‌اند. دشمنان کوردها از این مسئله برای مطامع خود بهره گرفته و بهانه‌ای را برای حمله به سازمانها و نهادهای کورد یافته‌اند. از سوی دیگر اعلام می‌کنند که ما با کوردها دشمنی نداریم؛ که این گفته نیز دروغی بیش نیست. تاریخ ترکیه مملو از دشمنی با کوردهاست. اشغالگران هر چهار بخش کوردستان نمی‌خواهند که کوردها به موقعیتی سیاسی دست یابند. موقعیت سیاسی کنونی نیز در معرض حملات آنها قرار گرفته است. خارج از اتحاد میان کوردها، راه دیگری برای حراست و حفاظت از ارزشهای ملی مقدور نیست. این قرن، قرنی تاریخی برای کوردهاست. امروزه در خاورمیانه سرنوشت خلق‌ها مشخص می‌گردد و مرزها مجددا ترسیم می‌شوند. همچنین موقعیت سیاسی کوردها دوباره تاسیس می‌شوند. در عصر جدید کوردها بازیگران مهم خاورمیانه محسوب می‌شوند. بدین منظور نباید زمان را از دست داد، باید کوردها اتحاد خود را شکل دهند. این اتحاد نخست در شمال کوردستان باید شکل گیرد و سپس باید در تمامی بخشهای دیگر کوردستان نیز ترویج شود. نباید احزاب و سیاستمداران کورد به ابزار دست دشمنان تبدیل شوند.