احزاب و سازمان‌های کوردستانی غصب شهرداری‌های ه.د.پ را محکوم کردند

احزاب و سازمان‌های کوردستانی در اروپا در مقابل غصب شهرداری‌های ه.د.پ ایستادند و درخواست نمودند، علیه تصاحب اراده‌ی خلق مقاومت و مبارزات گسترش یابد.

۴۸ حزب و سازمان کوردستانی در اروپا بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و تصاحب ۵ شهرداری دیگر حزب دمکراتیک خلق‌ها از سوی رژیم ترکیه را محکوم کردند.

در بیانیه‌ی مشترک این ۴۸ حزب و سازمان کوردستانی آمده است؛"دولت فاشیست و اشغالگر و سرکوبگر ترکیه که دشمن کوردهاست، به حملات نظامی خود در هر چهار بخش کوردستان ادامه می‌دهد. باکور، باشور و روژاوا را بمباران می‌کند و هر روزه زنان و کودکان و سالمندان و غیرنظامیان را قتل عام می‌کند و طبیعت کوردستان را تخریب و نابود می‌کند".

این ۴۸ حزب و سازمان کوردستانی به افزایش اعمال فاشیستی در زمان شیوع کرونا اشاره کردند و گفتند، رژیم فاشیست ترکیه با این حملات و با این اعمال ترکیه را به زندان و کوردستان را به دوزخ تبدیل کرده است.

در این بیانیه‌ی مشترک همچنین آمده است، خلق کورد در انتخابات شهرداری‌ها در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ یک بار دیگر درس لازم را به دولت فاشیست ترک داد و اعلام کرد؛"علی رغم تهدیدهای ادوغان که می‌گفت، «ما قیمها را می‌گماریم» و علی رغم آنکه خلقمان را به شدت تحت فشار قرار داده بود، اما خلق ما ۶۴ شهرداری را بدست آورد. اما دولت ترکیه در مدت زمان کوتاهی پس از انتخابات یک بار دیگر شهرداری‌های ه.د.پ را اشغال کرد. یکی یکی به آنها حمله کرد و روئسای مشترک شهرداری‌ها را که منتخب مردم بودند، دستگیر و زندانی نمود، بیشتر آن شهرهایی که در انتخابات ۳۱ مارس ه.د.پ در آنها پیروز شده بود را تصاحب نمود. تبهکاران آ.ک.پ/م.ه.پ که پیشاهنگان دولت فاشیستی ترکیه هستند، در آخرین جنایت خود شهرداری‌های ه.د.پ در ایغدیر، سیرت، مسریج، هاویل و فارقین را تصاحب کردند".

در این بیانیه همچنین آمده است، "روئسای شهرداری‌هایی که دستگیر و زندانی شده‌اند، قیمها را به جایشان قرار داده‌اند. وزارت امور داخلی رژیم فاشیست ترکیه در زمان شیوع ویروس کرونا بدون وقفه در حال گماشتن قیمها است. تعداد شهرداری‌هایی که در طول یک سال قیمها بر آنها گماشته شده‌اند به ۵۳ شهرداری رسیده است. از ۶۵ شهرداری فقط ۱۲ شهرداری باقی مانده است که هنوز تصاحب نشده‌اند."

"تنها شهرداریی که قیم بر آن تحمیل نشده است شهرداری قارص می‌باشد"

شهرداریهایی که در دست خلقمان باقی مانده‌اند عبارتند از: در استان سمسور شهرداری کومور، در آگری شهرداری بازید و گیادین، در آمد شهرداری چنار و پیران، در خارپیت شهرداری ساریجان، در ارزروم شهرداری قره‌چوبان، همچنین شهرداری‌های قارص، شرنخ، سلوپی و بالفرن. تنها شهرداری ه.د.پ که هنوز قیم بر آن تحمیل نشده است، شهرداری قارص است."

در این بیانیه همچنین به سکوت احزاب اپوزسیون اشاره شده است و آمده است؛ "تنها چیزی که حملات دشمن را شکست خواهد داد، بدون شک مقاومت و پیگیری خلقمان است. به همین دلیل خلق ترک و سایر خلق‌هایی که خواهان دمکراسی هستند باید علیه رژیم فاشیست و اشغالگر که به کوردستان حمله می‌کند، از خلقمان پشتیبانی کند، با هم هم‌پیمانی درست کنند و علیه تصاحب اراده‌ی خلقمان صدای خود را بلند کنند و به مقابله بپردازند.

دیکتاتوری آ.ک.پ/م.ه.پ با ذهنیت فاشیستی و غارتگرشان، رژیمی کودتا کننده علیه دمکراسی را ایجاد کرده‌اند، به ویژه دشمن اراده‌ی خلق ما در همه‌ی بخش‌های کوردستان هستند. این ویژگی دولت ترکیه با تصمیم اخیرش "عفو باخچلی" بهتر خود را نشان داد. رژیمی که روئسای گروه‌های مافیا و جنایتکاران را از زندان‌ها آزاد کرد، اما زندانیان سیاسی که بیشترشان کورد هستند را در میان بیماری و ظلم نگه داشته‌اند."

این احزاب و سازمان‌های کوردستانی همچنین اعلام کردند، دولت ترکیه باید خوب بداند که سیاست خشونت و فشار در باکور کوردستان بدون نتیجه خواهد بود و گفت؛"اما برای آنکه سقوط خود را متوقف کنند و به حکومتشان ادامه دهند، به خشونت و سیاستهای هجومی و فاشیستی خود ادامه می‌دهند. آنها هرگز نمی‌توانند با حملات فاشیستی خود، با دستگیری و زندانی نمودن، اراده‌ی خلق کورد را بشکنند. خلقمان حملات دولت فاشیستی ترکیه به همه‌ی بخش‌های کوردستان را شکست خواهد داد و اشغالگری جمهوری ترکیه، دیر یا زود پایان خواهد یافت."

در بیانیه همچنین اعلام شده است، حملات دولت ترک نه تنها علیه باکور و روژاوا هستند، بلکه مدتهاست که به باشور هم حمله می‌کند، در باشور هم حملات هوایی و عملیاتهای زمینی انجام می‌دهد. تلاش می‌کند باشور کوردستان را از لحاظ اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک تحت فشار قرار دهد. در آنجا چندین قرارگاه و پایگاه نظامی برای خود تاسیس کرده است. اکنون نیز در تلاش است تا کوردها را در باشور کوردستان در مقابل هم قرار دهد. به ویژه می‌خواهد در زیتی ورتی توطئه‌ی "کوردکشی" را عملی کند.

ما از خلقمان در باشور و همه‌ی احزاب و سازمانها می‌خواهیم، که این توطئه‌ی دولت فاشیستی ترکیه را با هم خنثی کنیم. روز، روز اتحاد است. ما باید با هم در هر چهار بخش اتحاد ملی و پشتیانی ملی ایجاد کنیم. ما منافع اصلی و پایه‌ای خلقمان را فدای منافع کوچک نخواهیم کرد. ما باید منافع ملیمان را بر هر چیزی ترجیح دهیم. تنها با این موضع‌گیری و این روش مبارزه می‌توانیم در هر چهار بخش کوردستان پیروز شویم."

اسامی احزاب سیاسی و سازمان‌های کوردستانی که بیانیه را امضا کرده‌اند:

اتحادیه میهنی کوردستان (ی.ن.ک)

جنبش تغییر (گوران)

کنگره جوامع کوردستانی در اروپا (ک.ج.د.ک- اروپا)

جنبش زنان کوردستانی در اروپا (ت.ژ.ک- اروپا)

حزب کمونیست کوردستان (باشور)

حزب زحمت‌کشان (باشور)

حزب آزادی و دمکراسی ایزدی‌‌ها (پاده- باشور)

جنبش آزادی جامعه کوردستان

حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) (روژاوا)

حزب دمکرات کورد- سوریه (روژاوا)

حزب چپ کورد – سوریه (روژاوا)

جنبش نوین کوردستان- سوریه (روژاوا)

حزب دمکرات کورد سوریه (الپارتی) (روژاوا)

حزب دمکرات پیشرو کورد- سوریه

حزب چپ دمکرات کورد – سوریه

حزب اتحاد دمکرات کورد – سوریه

حزب توافق کورد- سوریه

حزب اصلاح کورد – سوریه

حزب سبز کوردستان – سوریه

حزب دمکرات کوردستان سوریه

حزب کمونیست کوردستان – سوریه

حزب اسلامی کوردستان

حزب کمونیست کوردستان

جنبش کاوه

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)

اتحادیه انقلابیون کوردستان

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)

جامعه زنان روژهلات کوردستان (کژار)

پلتفرم هورام

پلتفرم زاگرس

پلتفرم یارسان

یاری کورد

جمعیت کورد اشتوتگارت

فدراسیون علوی‌های کوردستان

فدراسیون جوامع ایزدی

مرکز کوردی برلین

جامعه اسلامی کوردستان

انستیتوی کوردی – آلمان

انستیتوی کوردی بروکسل

مجلس شنگال در تبعید

اتحادیه معلمین کوردستان

اتحادیه ایزدی‌های سوریه

جمعیت کورد براندنبورگ – برلین

سازمان چتر مجالس زنان ایزدی

فروم دوستی آلمان- کورد در درسدن

کنگره خلق‌های‌ مزوپوتامیا

حزب آزادی مزوپوتامیا

جمعیت حقوق بشر کوردستان