احمد ترک: همه ما باید حول ارزشهای ملی سیاست‌ورزی کنیم

احمد ترک سیاستمدار کورد طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات نیوز گفت: که دیر زمانی است که برای اتحاد ملی در میان کوردها فعالیت می‌شود؛ ما احزاب کورد اکنون ناگزیر هستیم که با یکدیگر اقدام مشترکی را انجام دهیم. همه ما باید حول ارزشهای ملی سیاست‌ورزی کنیم.

روز گذشته کارگروه اتحاد ملی مبارزه متحد کوردستانی که با مشارکت کنگره جامعه دمکراتیک (ک.ج.د) و هشت حزب کوردی دیگر روز گذشته برگزار شد. این کارگروه امروز نیز نشست‌های خود را ادامه داده و نقشه راه اتحاد ملی کوردها را مجددا مود بررسی قرار می‌دهد. در این کارگروه، لیلا گوون ریاست کنگره جامعه دمکراتیک، صالحه آیدنیز و کسکین بایندر روسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ)، فعالان جنبش زنان آزاد (ت.ژ.آ)، احمد ترک سیاستمدار کورد، نمایندگان جمعیت انقلابیون دمکرات کورد (د.د.ک.د)، حزب انسان و آزادی (پ.ی.آ)، حزب کمونیست کوردستان (ک.ک.پ)، پلاتفرم دمکراتیک کورد- باکور (پد.ک- باکور)، حزب دمکرات کوردستان- ترکیه (پ.د.ک- ت)، جنبش آزادی، حزب آزادی و رئیس حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌ها، سزایی تمللی نیز حضور داشتند.

احمد ترک سیاستمدار کورد در رابطه با اتحاد ملی کورد با خبرگزاری فرات به گفتگو پرداخت. در این سخنرانی احمد ترک گفت: سالهای مدیدی است، ۱۱ سال است که برای اتفاق و اتحاد ملی در میان در کوردها تلاشها و فعالیتهایی انجام می‌‌شود. در مراحلی ما با احزاب سیاسی در باشور کوردستان نشستهایی برگزار می‌کردیم. ما در این رابطه همواره اعلام می‌کردیم که نشست صرف این احزاب با یکدیگر و مبارزه‌ای مشترک یک ضرورت است. ما می‌بینیم که برخی از احزاب حتی به یکدیگر سلام نیز نمی‌کردند. اما امروزه ما بر بنای تفکر مشغول مذاکره هستیم، به مبارزه و تلاشهای گروهی دست می‌زنیم. چنین وضعیتی به ما نیرو می‌بخشد و ما براین باوریم که این مبارزه مشترک برای آینده‌ای سرشار از همکاری لازم است.

اتحاد می‌تواند تمامی کوردها را به هم نزدیک نماید

احمد ترک در بخش دیگری از سخنان خود افزود که اتحاد ملی مسئله بسیار متمایزی بوده و نمی‌توان اتحاد ملی را حول یک اندیشه تحقق بخشید. اگر تلاش شود که اتحاد ملی حول یک اندیشه و تفکر انجام شود، صد در صد با مخالفان و شخصیتهایی که به شیوه مخالفی فکر می‌کنند، مواجه می‌شود. امروز ما با نگاهی به کشورهای خاورمیانه، خصوصا ایران، سوریه و لیبی مشاهده می‌کنیم که به دلیل مذهب گرایی و تفکرات موجود، تفرقه وجود دارد. به همین  دلیل برای از میان برداشتن این تفرقه، فرایند منتهی به اتحاد ملی، باید به کنگره ملی ختم شود، همه و البته میهن‌دوستان با در پیش گرفتن منطقی که تمامی کوردها را گردهم آورد، باید عمل نمایند. همچنین ایجاد چنین زمینه‌ای نیز لازم است. پیش از این نیز من با استفاده از یکی از امثال چینی به نمونه‌ای اشاره کردم. گربه سفید یا سیاه فرقی ندارد، مهم گربه‌ای است که موش بگیرد. این تلاشهای مبتنی بر اتحاد ملی در که روژآوا آغاز شده‌اند؛ باید در سطح اجتماعی نیز توسعه بیاید. این تلاشها باید به خلق رسیده و خلق را به بسیج و تحرک وادارد. در غیر اینصورت برگزاری کارگروه‌های مشترک و تصمیم‌گیری بر روی کاغذ مفید و راهگشا نیستند. زیرا ما در مقطعی هستیم که باید دستاوردهای بسیار مهمی را در این عرصه کسب و زمینه‌ساز دستاوردهای دیگری نیز باشیم. در غیر اینصورت جنبشی که بتواند از خلق صیانت نماید، شانسی برای پیروزی ندارد. در این مقطع مهم لازم است که ما با تلاشی پیگیر و جدی یکی شده و مشترکا دست به عمل بزنیم.

لازم است تلاشهایمان را در این رابطه شدت ببخشیم. باید واقع گرا باشیم؛ خلقمان در این اواخر مجبور به سکوت شده است. برای نمونه در جایی مانند  قوسر که ما ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادیم، ما مجبور می‌شویم بیانیه‌ای را با حصور ۲۰۰-۳۰۰ نفر قرائت کنیم. بدون تردید خلق هیچ مشکلی ندارد، اما پیامی حاکی از اتحاد به خلق جسارت بخشیده و خلق را به حرکت‌های لازم وا می‌دارد. مبارزه و انتشار بیانیه‌ای که حاکی از اهمیت این اتحاد در میان کوردها باشد، لازم و مهم است. خلق نیز لازم است از این سیاست حراست نماید، خلقی شدن مبارزه را توسعه بخشیده و آن را تحقق بخشد. یعنی لازم است که سیاست را از اندیشه صرف بدر آورد، باید سیاست را به دستور کار روز و مطالبات خلق گره زده و در این رابطه تصمیم اتخاذ نماید.خلق کورد در مقابل تمامی این حملات شدیدا دچار خشم شده است، اما باید سیاستمداران کورد خلق را سازماندهی نموده و مبارزه مشترکی را در این میان به پیش ببرند.

باید حول ارزشهای ملی سیاست ورزی کرد

احمد ترک در ادامه سخنانش با خبرگزاری فرات نیوز اظهار داشت که برخی از احزاب سیاسی که از موقعیتی برخوردار هستند، تا اندازه‌ای بر مبنای موزانه قوا در خاورمیانه سیاست‌ورزی می‌کنند یا از نظر خودشان بر مبنای منافع خویش از این موازنه فاصله گرفته و در لاک دفاعی فرو می‌روند. آنچه که در این رابطه نظر ماست حاکی از این نکته است که: در رابطه با آینده این شیوه از سیاست‌ورزی هیچ فایده‌ای ندارد. به همین دلیل لازم است که شما از طریق حمایت از خلق، بر مبنای حمایت از خلق متحد شوید. در مناطق دیگر، در بخشهای دیگر، خلق کورد در معرض تهاجم واقع شده است، این حملات به گونه‌ای است که از میان برداشتن دستاوردها کوردها را هدف خود قرار داده است. در اینصورت باید به خلق خودمان اتکا داشته باشیم. باید با درکی برآمده از استقبال از ارزشهای ملی به سیاست‌ورزی دست زد و در غیر اینصورت کاستی محسوب می‌شود. البته در این رابطه قصد زدن اتهام به هیچ کسی را نیز ندارم. اما لازم است تمامی این کاستی‌ها را نیز مد نظر قرار داد. براین باورند که اگر چنین کاری را انجام دهند در معرض حملات فلان گروه یا حزب قرار خواهند گرفت. اما اگر دستاوردهای خلق را مبنای عمل خود قرار ندهید، به خلق اطمینان نداشته باشید، بدون هیچ تردیدی سرانجام روزی در مقابل این واقعیت قرار خواهید گرفت. امروزه شاهد هستیم که نهاد فدرال کوردها در عراق از سوی حزب الله لبنان، شیعیان عراق، ایران و ترکیه مورد هدف قرار می‌گیرد. در چنین صورتی است که ما وظیفه بزرگی برای ایجاد اتحادی قدرتمند داریم. تلاشهای پیشین کنگره ملی کوردستان در رابطه با این نوع نگاه به پیروزی منجر نشدند.

برهه‌ای مهم و حیاتی

احمد ترک سیاستمدار نامی کورد در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که خلق کوردستان در برهه‌ای مهم و حیاتی قرار دارد و کوردها باید فرصت به دست آمده را به خوبی مورد استفاده قرار دهند. ما در برهه‌ای مهم و حیاتی قرار داریم. چنین لحظات حساس و مهمی همیشه به وجود نمی‌آیند. امروزه کوردها در سراسر جهان شناخته شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند. اگر برهه کنونی به خوبی مورد ارزیابی قرار نگیرد، تمامی دستاوردهای کوردها در معرض حمله قرار گرفته و کوردستان با رویدادهای بزرگ و مصیبت‌باری روبرو خواهد شد. اما اگر برهه کنونی به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد و اتحاد کورد برقرار شود، این دستاوردهای کنونی گشترش یافته و عصر جدیدی را برای کوردها رقم خواهد زد.