ارن: برای همه‌ی خلق‌ها یک چیز را می‌خواهیم

جیهان ارن عضو کمیته‌ی خلق‌ها و ادیان ک.ج.ک گفت،" همان چیزی را که برای خلق کورد می‌خواهیم، برای سایر خلق‌ها هم می‌خواهیم".

جیهان ارن عضو کمیته‌ی خلق‌ها و ادیان کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) گفت، دولت ترکیه هم باید سیستم خود و هم تفکری را نیز که به دلیل مسئله‌ی کورد ایجاد شده است تغییر دهد. وی گفت،"این دو مسئله کاری می‌کند که ترکیه تحت فشار قرار گیرد و دست به حمله بزند. به جای آنکه دمکراتیک شود و مسائلش را حل کند، بزرگتر و ثروتمندتر شود، جنگ و اشغالگری را انتخاب می‌کند."

ارن همچنین گفت، داعش از لحاظ حضورش در خاک کشورها پایان یافت اما در حال حاضر در خاورمیانه و شمال آفریقا طرفی که سبب نزاع و درگیری و جنگ می‌شود و خاک کشورها را اشغال می‌کند، دولت ترکیه است. پس از شکست داعش در رقا اکنون ترکیه کشوریست که خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را تهدید می‌کند. وی گفت، این دو مسئله نشان می‌دهد که اگر به طور مستقیم هم دارای پروژه‌ی داعش نباشد، اما دولت ترکیه نمایندگی یک پایه‌ی داعش را به عهده دارد. ابرقدرتها نیز بخشی از این پروژه را با بکار گرفتن ترکیه، اردوغان و باخچلی اجرا می‌کنند."

ارن در ادامه می‌گوید،"پس از پایان داعش و شکستش، این دولت ترکیه است که جبهه‌ی جنگ سوم جهانی را آغاز کرده است  و این خلاء را پر کرده است. "

به گفته‌ی جیهان ‌أرَن با شکست داعش بر روی خاک، اما داعش به طور کامل از میان نرفته است. وی می‌افزاید،"هر دولتی که خود را مسلمان می‌نامد، کم یا زیاد به بخشی از داعش تبدیل می‌شود. رژیمهای دولت-ملت در خاورمیانه تا به این رویه ادامه دهند، داعش پایان نخواهد یافت. نباید راه دوری رفت، به بیانیه‌های وزیر اوقاف ترکیه دقت کنید، خطبه‌ها و سخنرانیهایشان را گوش دهید، می‌توانیم این موضع گیری را کامل ببینیم. در اینجا آنچه دیده نمی‌شود و نمی‌خواهند دیده شود، این است که خطبه‌ها و سخنرانیهایشان بر اساس احساس و تفکر دینی اردوغان و بر اساس درخواستهای سیاسی اردوغان است."

ارن همچنین اعلام کرد که همه می‌گویند چرا سیاستهای خارجه‌ی دولت ترکیه سبب تنش و ناآرامی می‌شود. همه می‌خواهند بدانند که چرا ترکیه کشورهای اسلامی دیگر را که اخوانی نیستند تهدید می‌کند. دانش و میزان اعتبار اردوغان از سوی دولت سایه ترکیه تأیید می‌شود و او نیز بر این مبنا به سیاست‌ورزی می‌پردازد."

ارن در مورد داعش و اسلامگرایی ترکیه صحبت کرد و گفت، "طرز جنگ داعش و حکومتش بسیار نزدیک به تفکر ترک اسلام است. اسلام قطع عضو، قتل عام و اسارت زنان را ممنوع کرده است. سر بریدن در قبیله‌های عرب قبل از اسلام وجود داشت. در اسلام غارت و سربریدن زمانی پیدا شد که ترکها حکومت اسلام را بدست گرفتند. به عنوان مثال داستانهایی در مورد خلق‌های بالکان وجود دارد. چرا در میان مسلمانان فقط ترک‌ها قتل‌عام انجام داده‌اند؟ قتل عام ارامنه، رومیان، آسوری‌ها و سریانیان و عرب و کورد. اگر دقت کنیم می‌بینیم که همه‌ی قتل‌عام‌ها با الهام از شیوه‌ای جداگانه انجام شده‌اند. قاتلان آیه‌هایی را تلاوت کرده‌اند و انسانها را کشته‌اند.

در مورد اختلافات میان کشورهای عرب و ترکیه ارن گفت،"ترکیه با رژیم آ.ک.پ و اردوغان و اخوان می‌خواهد تغییرات میان اعراب را محدود کند. نمی‌خواهد آنها پیشاهنگ باشند. می‌خواهد مشکلات در عراق، سوریه و لیبی را عمیق‌تر کند و مسائل دیگری پیش ‌بکشد. عثمانی‌ها نیز به جای آنکه به پیش بروند و تغییراتی ایجاد کنند به خلق‌های دیگر حمله می‌کردند و حقوقشان را نقض می‌کردند. زمانی که در مورد آن دوره صحبت می‌شود، ترک‌ها می‌گویند، اعراب به ما خیانت کردند و از پشت به ما خنجر زدند و حکمرانان ترک نیز این حرفها را تکرار می‌کنند. این درک ترکیه از خواست‌های خلق‌ها است. درخواست حقوق و عدالت و برابری و آزادی را به عنوان تقسیم و خیانت و تجزیه امت به حساب می‌آورند.

ارن همچنین می‌گوید، "ترکیه در دوره‌ی آ.ک.پ تغییراتی ایجاد کرد. به نیرویی تهاجمی و مرز نشناس تبدیل شده است. قبل از آ.ک.پ ترکیه با همسایگان روابط خوبی داشت. اما اکنون به آنها حمله می‌کند. مدتی پیش در عراق ارتش این کشور را هدف قرار داد. اشغال یک کشور عربی را امری عادی و حق خود می‌داند. فکر می‌کنند در حال انجام وظیفه‌ای هستند که خدا به ترک‌ها محول کرده است. همچنین با تغییرات منطقه‌ای نیازمند چاره‌یابی مسئله‌ی کورد است. اگر خوب دقت کنیم، می‌بینیم که هم باید سیستم دولت تغییر کند و هم باید تفکر خود را در مقابل مسئله‌ی کورد تغییر دهند. این دو مسئله دولت ترکیه را در تنگنا قرار داده و آنرا تحت فشار گذاشته و کاری می‌کنند که حمله‌ور شود. به جای آنکه مسائل را حل کند و دمکراتیک شود، به جای آنکه بزرگتر و ثروتمندتر شود، جنگ و اشغالگری را انتخاب می‌کند. چون در مسیر دمکراسی گام بر نمی‌دارد، تصمیم گرفته تا بر خط عثمانی قدم بردارد. می‌خواهد علیه کورد و عرب بجنگد."

ارن در ادامه گفت،" علیه اینها، پاسخ خلق کورد و عرب نیز خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است باید این مدل، این پاسخ، به طور رسمی اجرا شود و آنرا گسترش داد. باید خلق عرب سوریه که ترکیه آنها را به اسارت و بردگی گرفته است، به ویژه آنهایی که تحت عنوان پناهجو در ترکیه زندگی می‌کنند، خود را از این بردگی برهانند. وظیفه‌ی مبارزه با این تراژدی و پاکسازی  بیشتر بر دوش روشنفکران و میهن‌دوستان سوریه و اعراب قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی علما است. وظیفه‌ی حکومت سوریه هم است. همه می‌دانند که در این کمپ‌ها چه بر سر مردم سوریه می‌آید. هزاران جوان عرب چون خانواده‌هایشان به اسارت گرفته شده‌اند، تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای دولت ترکیه بجنگند. من در مورد کسانی که با ایدئولوژی و بی‌اخلاقی می‌جنگند، سخن نمی‌گویم. اما به عقیده‌ی من بیشتر آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای ترکیه بجنگند. پولی که از قطر می‌آید، این هم مسئله‌ی دیگری است که باید میهن دوستان عرب آنرا حل کنند."

ارن در ادامه‌ی سخنانش به اشغالگری دولت ترکیه با پشت بستن به دین اشاره کرد و گفت:"اشغالگری ترکیه در کوردستان تاکنون از لحاظ ایدئولوژیک، با اساس قرار دادن اسلام، حکومت می‌کند. علت آن این است که چندین خانواده‌ی کورد از طریقتهای مختلف، از زمان سقوط عثمانیها با حکمرانان ترک در ارتباط هستند. زمانی که در میان اعراب، وهابیت سر برآورد، عثمانیها نیز تلاش کردند در میان کوردها پیشاهنگان طریقتها را به خود نزدیک کنند. به آنها فرصت داد، این گروه‌های کورد نیز در مقابل، برخی اوقات به طور مستقیم و برخی اوقات به طور غیر مستقیم از منافع ترک‌ها دفاع کردند و برای آنها سرباز جمع آوری کرده و برایشان جنگیدند و اینگونه برخی کوردهای ساده را فریب دادند. به گفته‌ی دیگر در میان کوردها، نوکری را از راه اسلام حکومتی تثبیت کردند و آنرا منتشر کردند."

ارن همچنین گفت، برای آنکه در میان کوردها احساس ملی درست نشود، دولت ترکیه که این را برای خود مشروع می‌دانست اما در میان کوردها سیستم طریقت و جماعت را برجسته کرد و اینگونه اجازه داد بقایشان ادامه پیدا کند. مدارس میهن دوستان کورد را بستند و جا برای نوکرهایشان باز کردند و به میهن‌دوستانی مانند شیخ سعید پایان دادند و امروزه نیز طیفهایی که آ.ک.پ آنها را در کوردستان اساس قرار می‌دهد، از همین گروه‌ها هستند."

ارن همچنین گفت، در چنین شرایطی کوردها در بدترین وضعیت از لحاظ فقر، عدم سازماندهی و نبود علم بودند و به نفع دشمنانشان عمل میکنند، اما با ظهور پ.ک.ک، انقلاب در میان انقلاب ایجاد شد. کوردهایی که پراکنده شده بودند، با روح و احساس و تفکر و سیاستشان، به طور گسترده به هم رسیدند."

جیهان ارن عضو کمیته‌ی خلقها و ادیان ک.ج.ک در ادامه‌ی سخنانش گفت، مبارزات ما برای بالادست بودن نیست تا خاک و ثروت جامعه را به دست بگیریم. او گفت:" کورد باید بتواند با خلق‌های دیگر خط مشی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را به طور عمیقتر برای سایر خلقها معرفی کند تا آنها آنرا بپذیرند. اعراب و سایر خلق‌ها بدانند که آن دسته از کوردهایی که اندیشه‌ی اوجالان را اساس قرار می‌دهند، غیر از اتحاد دمکراتیک و برادری خلق‌ها هدف دیگری ندارند."

ارن در ادامه اظهار داشت:" آپویی قبل از هر چیز به فکر یکسانی و عدالت است. کورد میهن‌دوست باید خط فکری و زندگی رهبری را درک کند و آنهایی که آنرا درک نکرده‌اند را توجیه کنند و به آنهایی که آنرا ندیده‌اند، آنرا نشان دهند و به آنهایی که آنرا باور نکرده‌اند، آنرا اثبات کنیم. به ویژه خلق عرب و همه‌ی خلق‌های منطقه باید این را بدانند که کورد نیروی خود را مانند بعث و مانند ترکیه‌ی اشغالگر و فاشیست به کار نمی‌گیرد. باید این را باور کنند."