"استقرار پیشمرگه‌های پ.د.ک در زینی ورتی با دستور ترکیه بوده است"

اساتید دانشگاه و فعالان مدنی با تأکید بر اهمیت پیام عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد مبنی بر اتحاد و همبستگی داخلی خلق کورد اعلام کردند که آنچه در زینی‌ ورتی روی داد تصمیمی بود که از سوی دولت ترک صادر شده و پ.د.ک آنرا به اجرا گذاشت.

هاوژین ملا امین استاد دانشگاه و سمکو صابر فعال مدنی در مورد پیام رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای اتحاد خلق کورد و تحولات مربوط به زینی ورتی با خبرگزاری روژنیوز گفتگو کردند.

پ.د.ک فرامین دولت ترکیه را اجرا کرد

هاوژین ملا امین استاد دانشگاه سلیمانیه بر این باور است که حاکمان جنوب کوردستان به رغم گسترش اعتراضات مردمی از عقب‌نشینی نیروهای نظامی از زینی ورتی جلوگیری می‌کنند. هاوژین می‌افزاید:"دلیل اصلی انتقال و استقرار این نیروها در زینی ورتی به تصمیم دولت ترکیه برمی‌گردد. این اقدام در راستای اشغال باشور کوردستان صورت گرفته و بخشی از برنامه حمله به قندیل است."

هاوژین در مورد دلایل مانع‌تراشی نیروهای اتحادیه میهنی کوردستان برای حل این مسئله و توقیف کاروان‌‌های مردمی که قصد عزیمت به زینی ورتی داشتند گفت:"احتمال اینکه در سطوح بالا توافقی میان سران پ.د.ک و ی.ن.ک در مورد ماندگاری این نیرو صورت گرفته باشد دور نیست."

این استاد دانشگاه سپس با خاطرنشان کردن پیام عبدالله اوجالان در مورد لزوم همبستگی خلق کوردستان می‌افزاید:"پیام آقای اوجالان پافشاری بر آشتی است و از وقوع جنگ کوردکشی جلوگیری می‌کند. همچنین این پیام حاوی هشداری جدی در مورد پیشروی دولت ترک با همکاری حاکمان اقلیم است، اوجالان این مورد را به عبور از خط قرمز می‌داند که باید کوردها در قبال آن ساکت نباشند. زیرا در صورت تداوم آن احتمال روی دادن جنگ افزایش می‌یابد. وقوع جنگ نیز دستاوردهای باشور را با خطر جدی مواجه می‌کند. بدین ترتیب هدف اصلی توطئه ضربه‌ زدن به باشور کوردستان و مناطق استراتژیک آن است، ترکیه به بهانه موجودیت پ.ک.ک در تلاش است تا از نیروهای کورد باشور برای دستیابی به آمال نوعثمانی بهره گیرد."

جنگ کوردکشی از سوی نیروهای کورد به ویرانی و تباهی کوردستان می‌انجامد

سمکو صابر از فعالان مدنی باشور کوردستان با اشاره به پیام رهبر خلق کورد در مورد لزوم اتحاد کوردها در مقابل دشمنان اظهار نمود:"پیام‌های اوجالان برای خانواده‌های بارزانی و طالبانی و همچنین به قندیل واجد اهمیت فراوانی هستند. آقای اوجالان در پیام خود یادآور شده است که زمان زمان اتحاد ملی کوردهاست. ایشان می‌گوید با گفتن «اینجا برای من و آنجا برای تو» همه ضررمند خواهیم شد. جنگ کوردکشی از سوی نیروهای کورد به ویرانی و تباهی کوردستان می‌انجامد. امیدوارم که طرف‌ها به پیام‌ ایشان پاسخ دهند زیرا این پیام یک هشدار است، ایشان تأکید کرده‌اند که باید مسائل داخلی را با گفتگو و مذاکره حل کرد."