اطلاعات از مداوای زندانی سیاسی کورد «حسین عثمانی» پس از شش سال حبس جلوگیری می‌کند

«حسین عثمانی»، زندانی سیاسی کورد که ششمین سال از مدت محکومیت ۳۰ ساله خود را در در زندان مرکزی اورمیه سپری می‌کند از چندین بیماری رنج می‌برد و از زمان بازداشت تاکنون به دلیل مخالفت اداره اطلاعات از اعزام به مرخصی استعلاجی محروم بوده است.

بنابر گزارش حقوق بشر کوردستان «حسین عثمانی» زندانی سیاسی کورد در ششمین سال حبس در زندان اورمیه همچنان از اعزام به مرخصی استعلاجی محروم است.

یک منبع آگاه به شبکه گفته است:"حسین عثمانی در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۲ از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات مهاباد احضار و سپس بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شد. وی به مدت ۱۳ ماه در سلول‌های انفرادی این بازداشتگاه نگهداری شد و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت. همچنین در این مدت از هر گونه حق ملاقات با خانواده‌اش محروم بود و تنها دو بار موفق به برقراری تماس‌های تلفنی کوتاه با خانواده‌اش شد.»

این منبع در ادامه افزود که حسین عثمانی به‌ دلیل آسیب‌های ناشی از شکنجه به‌ مدت ۴ ماه در بیمارستان خمینی اورمیه تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت، با این وجود وضعیت جسمانی وی تاکنون به‌ صورت کامل بهبود نیافته است.

منبع مذکور در خصوص روند دادگاهی این زندانی سیاسی اظهار داشت که در فرودین ماه سال ۱۳۹۴ وی به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های «دیاکو رسول‌زاده» و «صابر شیخ عبدالله» بدون حق داشتن وکیل تعیینی، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا به اتهام «محاربه از طریق عضویت در حزب کومله» و «مشارکت در بمب‌گذاری سال ۱۳۸۹ در شهر مهاباد» به «اعدام در ملا عام» محکوم شد. پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده این سه زندانی به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی کشور حکم دادگاه انقلاب شهر اورمیه را نقض کرده و جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد ارجاع کرد.

به گفته این منبع، شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی «جواد غلامی» در تاریخ ۱ آبان‌ماه ‍۱۳۹۷ حسین عثمانی را این بار به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان اورمیه محکوم کرد. این حکم در تاریخ ۲۲ تیرماه سال جاری از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تایید شد. صدور و تایید این حکم در حالی صورت گرفته است که این زنداین سیاسی در هر دو دادگاه همه اتهامات وارده را رد کرده و اعلام کرده بود که این اتهامات بر اساس اعترافات اجباری اخذشده زیر شکنجه به او وارد شده است.

 حسین عثمانی در تاریخ ۱ مهرماه سال جاری پس از ۱۱ ماه از زندان مهاباد به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد و در حال حاضر ششمین سال از مدت محکومیت خود را در این زندان سپری می‌کند.

پیشتر در آبان ماه سال ۱۳۹۷ یک منبع مطلع به شبکه گفته بود که اخذ اعترافات تحت شکنجه از حسین عثمانی و دو هم‌پرونده‌ای دیگرش در حالی صورت گرفته که پیشتر مسئولین دولتی و سپاه پاسداران در خصوص عاملین انجام این بمب‌گذاری اظهارات متناقضی ابراز کرده بودند. وزارت اطلاعات در روز ۲۸ اردیبشت ماه سال ۱۳۹۳ با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت سه نفر از «عاملان این بمبگذاری» خبر داد. این در حالی بود که سه سال پیش از آن یعنی در ۴ مهرماه سال ۱۳۸۹ «محمد پاکپور»، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از «کشته شدن عوامل اصلی و محوری» این بمب‌گذاری خبر داده بود.

به گفته‌ی این منبع که از نزدیک در جریان پرونده این زندانیان سیاسی بوده است: «بازجویان وزارت اطلاعات در زمان بازداشت این سه شهروند کورد ابتدا با شکنجه و سپس با تشویق به همکاری، به هر سه زندان قول مساعدت داده بودند که در صورت بر عهده گرفتن این بمب‌گذاری آنها را آزاد خواهند کرد در غیر این صورت با پرونده سازی، وزارت اطلاعات آنها را به اعدام محکوم خواهند کرد. پس از صدور کیفرخواست برای این سه شهروند کورد، آنها از حق دسترسی به وکیل تعیینی محروم بوده و در جلسه‌ی دادگاه در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد نیز حسین عثمانی ضمن رد اعترافات درج شده در پرونده رسما به آقای جوادی‌کیا، قاضی پرونده اعلام کرده بود که تحت شکنجه‌ی شدید قرار گرفته و آثار به جای مانده از شکنجه‌ را به قاضی نشان داده است، اما قاضی نسبت به این دفاعیات بی‌توجه بوده است».

شبکه‌ی پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه سال ۱۳۹۳ اقدام به پخش فیلمی از اعترافات اخذشده از این زندانیان سیاسی کرده بود.