اعتراف تلخ نمایندگان کورد مجلس عراق: بخش اعظم درامد نفت اقلیم کوردستان به رژیم ترکیه می‌رسد!

بنابر اظهارات دو پارلمانتار کورد مجلس نمایندگان عراق، رژیم ترکیه سالانه بیش از پنج میلیارد و پانصد میلیون دلار از درآمدهای نفتی جنوب کوردستان را با کمک پ.د.ک به تاراج می‌برد.

دو عضو شورای نمایندگان عراق چند پیشنهادی را به همراه تعدادی دیگر از پارلمانتاران کورد در مجلس نمایندگان عراق آماده کرده‌اند که در آن در مورد حل مسائل ما بین اقلیم کوردستان و حکومت عراق بحث شده است. آنها همچنین اعلام کردند: درآمد فروش نفت اقلیم سالانه هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است اما فقط ۳ میلیارد آن باقی می‌ماند و مابقی آن سهم ترکیه و کمپانی‌های این کشور می‌باشد.

سرکوت شمس‌الدین عضو کمیته‌ی دارایی در شورای نمایندگان عراق-فراکسیون آینده و غالب محمد عضو شورای نمایندگان- فراکسیون گوران(تغییر)، امروز در دفتر سلیمانیه مجلس نمایندگان عراق در یک نشست خبری شرکت کردند.

غالب محمد و سرکوت شمس‌الدین در این نشست خبری گفتند، اقلیم کوردستان روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد و درآمد سالانه‌ی آن ٨ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که از این مقدار فقط ۳ میلیارد دلار نصیب اقلیم می‌شود و مابقی آن به ترکیه و کمپانی‌هایش می‌رسد، "این هم به آن معناست که اقلیم کوردستان به جای سود، ضرر می‌کند چون اگر اقلیم کوردستان این ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به بغداد تحویل می‌داد، ۶ ترلیون و نیم دلار بدست می‌آوردند".

غالب محمد گفت: حکومت اقلیم نفت را به بغداد تحویل نداده است چون نفت ملک آنها نیست بلکه ملک تعدادی از افراد حزبی و مافیا و خانواده‌هاست، همین افراد سبب شده‌اند تا نفت به بغداد تحویل داده نشود و به کوردها ضرر وارد شود.

این دو پارلمانتار به همراه چند پارلمانتار دیگر کورد در بغداد چندین راه حل کوتاه مدت و بلند مدت را آماده کرده‌اند. راه‌حل‌های کوتاه مدت که برای شرایط کنونی اقلیم کوردستان است به شرح زیر می‌باشد:

-همه‌ی پارلمانتارهای کورد در شورای نمایندگان عراق یک صدا باشند و به کابینه‌ی مصطفی کاظمی رای ندهند تا آن زمان که قول فرستادن حقوق کارمندان حقیقی اقلیم کوردستان را بدهد.

-همه‌ی پارلمانتارهای کورد در بغداد راضی نشوند که از این به بعد حکومت اقلیم کوردستان و حکومت عراق هم حقوق کارمندان اقلیم را قطع کنند. زیرا شهروندان ارتباطی به آنچه میان بغداد و هولیر روی می‌دهد، ندارند.

-باید از این فرصت استفاده شود تا کاظمی قول دهد که حقوق کارمندان حقیقی اقلیم را بفرستد و همچنین باید کاظمی با تمام توان مانع از غارت نفت اقلیم کوردستان شود، همچنین فرستادن نفت اقلیم از راه شرکت نفت سومو.

راه‌حل‌های طولانی مدت:

-مجبور کردن حکومت اقلیم کوردستان به دادن کلیه‌ی اطلاعات و جزئیات مربوط به تعداد کارمندان حقیقی اقلیم کوردستان تا حکومت عراق حقوق همه‌ی کارمندان واقعی را پرداخت کند.

-تصمیم به ثبت شکایت علیه حکومت عراق و اقلیم کوردستان به دلیل نقض قوانین که توسط آنها انجام شده است.

-کار بر روی تصویب پروژه قانونی در شورای نمایندگان عراق برای مجازات و وارد کردن به لیست سیاه آن دسته از افراد و بانک‌های اقلیم که فروش و انتقال نفت اقلیم را بدون اطلاع عراق و کمپانی سومو انجام می‌دهند.

منبع: rojnews