اعتصاب غذای برهان کمانگر با دوختن لبهایش

برهان کمانگر زندانی سیاسی کورد با دوختن لبهایش اقدام به اعتصاب غذا کرد

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان برهان کمانگر که در حال گذراندن ۲ سال حبس خود در زندان کامیاران می‌باشد، از روز دوشنبه ٨ اردیبهشت/ ٢٧ آوریل با دوختن لبهایش اقدام به اعتصاب غذا کرده است. وی به دلیل مخالفت اداره‌ی اطلاعات کامیاران با اعزام به مرخصی وی دست به اعتصاب غذا زده است.

علی رغم آنکه دادستانی و قاضی پرونده با اعزام به مرخصی برهان کمانگر موافقت کرده و حتی مراحل اداری آن برای سپردن وثیقه طی شده است اما به دلیل کارشکنی اداره‌ی اطلاعات کامیاران از اعزام به مرخصی وی جلوگیری شده است.

برهان کمانگر فعال مدنی و هنرمند کورد اهل کامیاران همچنین از بیماری ریه و معده رنج می‌برد و علی رغم اعزام به مرخصی بسیاری از زندانیان به دلیل شیوع ویروس کرونا اما از اعزام به مرخصی وی تاکنون ممانعت به عمل آمده است.

برهان کمانگر هنرمند کورد عضو گروه موسیقی کورال کامیاران و خواهرزاده‌ی حسین کمانگر فعال مدنی اهل کامیاران در ۱۵ مرداد ۹٨ همزمان با بازداشت گسترده‌ی فعالین مدنی و محیط زیستی کامیاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

وی روز ۱ مهرماه با پایان مراحل بازجویی و صدور قرار بازداشت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه به زندان کامیاران منتقل شد. پس از دو هفته قرار بازداشت موقت وی به قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد و ۲۰ مهرماه با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

در آذرماه سال گذشته این هنرمند از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنه به ریاست «قاضی سعیدی» به اتهام «عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از اعتراض در دادگاه تجدید نظر سنه به دو سال حبس کاهش یافت. وی در ۲۸ اسفندماه سال گذشته جهت تحمل محکومیت دو ساله خود روانه زندان کامیاران شد.