امروز چهل‌وپنجمین سالروز اعدام لیلا قاسم است

لیلا قاسم در سال ۱۹۷۴ توسط نیروهای حکومت بعث عراق اعدام شد

امروز سالگرد اعدام لیلا قاسم از زنان انقلابی کردستان است. او ۴۶ سال پیش توسط حکومت بعث عراق به دلایل سیاسی اعلام شد. شرح کوتاهی از زندگی او..

لیلا قاسم - زن انقلابی کورد سال ۱۹۵۲ در منطقە "بانمیل" از توابع شهرستان "خانقین" به دنیا آمد.

مراحل ابتدایی تا متوسطە را در همان شهر تمام  کرد و در سال ۱۹۷۱ در رشتە جامعەشناسی دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل شد.

لیلا قاسم از دوران کودکی و تحصیل در دبستان، ظلم و ستم حکومت بعث را احساس کرد و از همان زمان افکار آزادی‌خواهانه در او رشد کرد.

از سال ۱۹۷۰ به‌عنوان یکی از اعضای "اتحاد دانشجویان کوردستان" در دانشگاه بغداد شروع بە فعالیت سیاسی کرد و اقدامات تأثیرگذاری را در این گروه باعث شد.

سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ میلادی، خلق کورد در جنوب کوردستان مرحلە تاریخی جدیدی را آغاز کردە بودند و همین موجب شد تا لیلا قاسم و یارانش، فعالانه در فعالیت‌های سازمان‌دهی خلق شرکت کنند.

پس از گزارش جاسوسان حکومت بعث، لیلا قاسم و چهار تن از رفقایش، روز ۲۸ آوریل ۱۹۷۴ از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و پس از مدت کوتاهی در یک دادگاه نمایشی، بە اتهام اخلالگری بە اعدام محکوم شدند.

لیلا قاسم و چهار رفیق کورد خود به نام‌های جواد هموندی، حسن حمه رشید، آزاد سلیمان و نریمان فواد سرانجام  روز ۱۲ ماه مە سال ۱۹۷۴ از سوی حکومت بعث در زندان بغداد اعدام شدند.

اگرچە حکومت بعث عراق لیلا قاسم و رفقایش را اعدام کرد، ولی امروز لیلا قاسم یکی از نمادهای مقاومت زنان کورد در سراسر کوردستان است و هرساله یادش در این روز گرامی داشته می‌شود.