انتقاد شاهوز حسن از دیدار بارزانی: بارزانی نباید در دام اردوغان بیفتد

شاهوز حسن در این رابطه گفت: اردوغان تلاش می‌کند تا در میان خلق کورد اختلاف و دشمنی ایجاد کرده و حملات خود را مشروعیت بخشد. مسرور بارزانی باید بر این نکته وقوف داشته و در دام اردوغان نیفتد.

شاهوز حسن طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار نیوز اعلام نمود که فراخوان و تلاشهای انجام شده در راستای اتحاد ملی خلق کورد بسیار حایز اهمیت هستند. شاهوز حسن در این رابطه گفت: اردوغان تلاش می‌کند تا در میان خلق کورد اختلاف و دشمنی ایجاد کرده و حملات خود را مشروعیت بخشد. مسرور بارزانی باید بر این نکته وقوف داشته و در دام اردوغان نیفتد.

شاهوز حسن ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) تحولات اخیر در کوردستان را در رابطه با حملات اشغالگرانه ترکیه و کمیته قانون اساسی سوریه با خبرگزاری هاوار ارزیابی کرد.

ارتش اشغالگر ترک حملات خود را در مناطق شمال-شرق سوریه، نواحی باشور کوردستان ادامه می‌دهد، از سوی دیگر دستگیری سیاستمداران در باکور کوردستان نیز همچنان ادامه دارد. شما این حملات را چگونه ارزیابی می‌کنید، چرا اشغالگری ترک موجودیت کوردها را همچنان مورد حمله قرار می‌دهد؟

این فرایند فرایندی طولانی است، دولت ترک و حکومت آن ذهنیت فاشیستی را ادامه می‌دهد و موجودیت کوردها را هدف قرار می‌دهد. تصور می‌کند که مشکلات آن با از میان برداشتن خلق کورد حل می‌شوند. این تصور اشتباهی تاریخی است که حکومت موجود نسبت به ان اقدام نموده است. حملات انجام شده میان پرده‌های استراتژیکی هستند که بر تمامی منطقه تاثیرگذار هستند. در این رابطه خلق کورد مبارزه نموده علیه سیاستهای انکار مبتنی اشغالگری دولت ترک قرار گرفته است. مقاومت کنونی در مناطق روژآوا و شمال-شرق سوریه اکنون در بالاترین سطح آن قرار دارد. خلق کورد مقاومت خود را در راستای آزادی و صلح به جهانیان نشان داده است. ذهنیت ترکیه بر ذهنیت فاشیستی متکی بوده و سیاستهای نابودگرانه و تغییر دموگرافی منطقه علیه خلقمان را به کار می‌بندد.

مسئله‌ای که امروز عیان شده است پیگیری سیاست نابودی خلق کورد از سوی سیستمهای دیکتاتوری است. سیاستی که دولت اشغالگر ترک بر کوردستان اعمال می‌نماید در مسیر حل نا آرامیها و بی ثباتیهای موجود نیست. خلق کورد نیز با مقاومت و مبارزه طولانی مدت خود به این مرحله رسیده است. علیرفم فرایند در جریان کنونی و شرایط دشوار، به رغم حملات سبعانه و سیاستهای انکارگرانه علیه ما، خلقمان مقاومتی قهرمانانه را رهبری می‌کند. این مقاومت برای دستیابی به سرافرازی بوده و در تمامی جهان نیز طنین انداز شده است. ما بر این باور هستیم که خلقمان به پیروزی دست خواهد یافت، تاریخ ثابت کرده است که ذهنیت دیکتاتوری در مقابل اراده آزاد خلق مقاوم به پیروزی دست نخواهد یافت.

به منظور دست‌یابی به اتحاد کوردها و کوردستان، فراخوانها و تلاشهای فراوانی انجام شده‌اند. در خارج از میهن نیز روشنفکران و هنرمندان نیز برای دست‌یابی به اتحاد صفوف کوردها، اقدامات جدیدی را آغاز کرده‌اند. شما این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در فراخوانهایی که برای اتحاد کوردها منتشر می‌شوند معلوم شده است که خلق کورد در مقطع بسیار حساس و سرنوشت سازی قرار گرفته است. سرنوشت خلقمان اکنون در حال رقم خوردن است. برای تحقق اتحاد کوردها باید تمامی احزاب و نیروهای سیاسی متحد شده و فراخوان خلق را مبنی بر یکی کردن گفتمان و اتحاد صفوف در چارچوب مقاومت شرف و سرافرازی عملی نمایند. باید نیروها و احزاب سیاسی به صدای منطقی اتحاد شمال، جنوب، روژآوا و روژهلات گوش فرا دهند.

فراخوانهای منتشر شده از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک و از سوی روشنفکران و هنرمندان در خارج از میهن، بسیار مهم هستند، این فراخوان نشان می‌دهد که اتحاد ملی نیازی اساسی و حیاتی برای خلق کورد بوده و باید اختلافات و نگرشهای مختلف سیاسی در مواجهه با اتحاد ملی به مانعی تبدیل نشوند. لازم است که همگان منافع خلق در مقایسه با منافع شخصی، حزبی و خانوادگی در ارجحیت قرار دهند.

در کوردستان نیز برای اتحاد کورد اقداماتی انجام شد، ما می‌بینیم که اشغالگری ترک حملات خود را افزایش داده است، از سوی دیگر تلاش می‌کنند تا طرفهای دیگری را به عنوان نمایندگان خلق کورد نشان داده و از این طریق حملات خود را بر شمال-شرق سوریه مشروعیت ببخشند. برخی دیگر از نیروها و احزاب نیز تلاش دارند تا خلق کورد را به ترور متهم نمایند. به نظر شما دلیل دیدار اخیر مسرور بارزانی از ترکیه و اهداف سیاستهای ترکیه علیه خلق کورد چیست؟

می‌خواهیم قبل از هر نکته‌ای به این مسئله اشاره نمایم که ذهنیت فاشیست ترک با مقاومت خلقمان در آستانه شکست قرار گرفته است. پروژه‌ای که اردوغان مطرح کرده است نیز از سوی دولتهای جهانی و اروپایی و نیز خلق ما با مقاومت مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. تنها دولت قطر است که از پروژه اردوغان حمایت می‌کند. اکنون اردوغان تنها مانده است، در حملات خود علیه خلقمان از سوی کشورهای دیگر جهان مورد پشتیبانی قرار نگرفت. اردوغان اکنون تلاش دارد تا حملات خود را مشروعیت ببخشد و نیروهای نزدیک به خود را مانند قطر و بخشی از حکومت لیبی را در این راستا به خود همراه سازد. همچنین اردوغان از طریق دعوت‌های اخیر خود تلاش می‌کند که صداهای خلق را خفه کند و مشروعیت سیاسی خلق ما را منکوب نماید، به همین دلیل حکومت کوردستان و آقای مسرور بارزانی باید نسبت به این اقدامات ترکیه واقف بوده و در دام اردوغان نیفتند.

در روزهای اخیر کمیته‌ای برای بازنویسی قانون اساسی سوریه تاسیس شده است، عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه به این کمیته دعوت نشده‌اند، گفته می‌شود که این کمیته هم اکنون منحل یا دچار انحلال شده است، چرا شما به این کمیته دعوت نشده‌اید و چرا این کمیته به موفقیت دست نیافته است؟

عدم دعوت از عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه به کمیته بازنویسی قانون اساسی و منحل شدن این کمیته با یکدیگر رابطه دارند. حل بی‌ثباتیهای سوریه به شیوه‌ای سیاسی باید بر اساس اراده خلق سوریه باشد، همه اینگونه می‌گویند اما در عمل چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

پیش از برگزاری نشست کمیته قانونی اساسی و علیرغم عدم دعوت پترسون از دولتهای ایران، روسیه و ترکیه، این دولتها به ژنو عزیمت کردند؛ این دولتها بیانیه‌ای را در حمایت از کمیته قانون اساسی منتشر کردند. همه براین نکته واقف هستند که هر سه کشور در تداوم بی‌ثباتیهای سوریه تاثیرگذار هستند و انتشار بیانیه حمایتی از کمیته قانون اساسی مشخص ساخت که راه حل تنشهای سوریه باید بر مبنای منافع آنان باشد؛ دلیل ایجاد ممانعت آنان از دست یابی به راه حلی برای سوریه را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد.

در این رابطه عدم دعوت عناصر شمال-شرق سوریه و نیروهای دمکراتیک از این کمیته نشانه‌ای است مبنی بر عدم دست‌یابی به راه حلی برای بی ثباتیهای سوریه؛ زیرا از یک سوی رژیم سوریه با ذهنیت ملت پرست و اقتدارگرا و از سوی دیگر اخوان المسلمین که مورد حمایت سوریه  بوده و در نا آرامیهای سوریه سیمای حقیقی آنها عیان گردید، در این کمیته حضور دارند. خصوصا که اخوان المسلمین بنیاد تمامی تبهکارانی است که از ترکیه حمایت می‌شوند و اهداف این کشور را در سوریه عملی می‌نمایند، به همین دلیل حل نا آرامیهای سوریه از طریق تشکیل کمیته‌هایی از این دست غیر ممکن است.

مشارکت ندادن عناصر شمال-شرق سوریه که برای آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کنند و در مقابله با داعش به نبرد پرداخته‌اند، از اشتباهات بزرگ به شمار می‌رود. همه بر این نکته واقف هستند که از سازمان ملل متحد گرفته تا تضمین کنندگان نشست آستانه و نشستهای کوچک بر این منوال بوده اند. کسانی که خواهان حل نا آرامیهای سوریه هستند باید نمایندگان تمامی سوریها بوده و باید اراده آزاد خلق سوریه، بدور از مداخلات خارجی مبنای راه حل قرار بگیرد.