انتقال دو زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام به سلول انفرادی زندان اورمیه

صابر شیخ اعبدالله و دیاکو رسول‌زاده دو زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام صبح امروز (دوشنبه ١٣ ژوئیه -٢٣ تیر) از بند ١-٢ زندان مرکزی اورمیه به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان صبح امروز دوشنبه ۲۳ تیر، دو زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام به نام‌های صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده از بند ۱-۲ زندان مرکزی ارومیه به سلول انفرادی منتقل شدند. این مرکز حقوق بشری در ادامه نسبت به احتمال اعدام این دو زندانی سیاسی نگرانی خود را ابراز کرده است.

صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده در مهر ماه سال ۱۳۹۶ برای دومین بار از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست قاضی چابک به اتهام «محاربه از طریق عضویت در کومله» به اعدام محکوم شدند. این حکم عینا در دیوان عالی کشور تایید و جهت اجرا به اجرای احکام ارسال شده است.

دیاکو رسول‌زاده در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ به همراه یک شهروند دیگر به نام حسین عثمانی و صابر شیخ عبدالله،دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز در روز ۲۴ اسفند در شهر مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شهر اورمیه منتقل شدند. این ۳ زندانی سیاسی  به مدت یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات جهت اعتراف به شرکت در بمبگذاری شهر مهاباد که در شهریور ماه سال ۸۹ روی داده بود، تحت فشار و شکنجه قرار گرفته بودند و در نهایت هر دو مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی در این زمینه شدند.

انجام اعترافات تحت شکنجه در حالی بوده که پیشتر مسئولین دولتی و سپاه پاسداران در خصوص عاملین انجام این بمب‌گذاری اظهارات متناقضی ابراز کرده بودند. وزارت اطلاعات در روز ۲۸ اردیبشت ماه سال ۹۳ با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت سه نفر از ” عاملان این بمبگذاری ” خبر داد این در حالی بود که از سه سال قبل از آن یعنی در ۴ مهرماه سال ۸۹ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از “کشته شدن عوامل اصلی و محوری ” این بمبگذاری خبر داده بود.