انتقال زینب جلالیان به زندان کرماشان؛ نگرانی نسبت به وضعیت نامناسب جسمانی وی

زینب جلالیان زندانی سیاسی کورد پس از سه ماه نگهداری در زندان کرمان به زندان کرماشان منتقل شد.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، روز سه شنبه ۱ مهرماه/ ٢٢ سپتامبر پس از سه ماه نگهداری در سلول انفرادی زندان کرمان به زندان کرماشان منتقل شد.

این زندانی سیاسی کورد پیشتر در ۱۰ اردیبهشت ماه به طور ناگهانی از زندان خوی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. خانم جلالیان پس از حدود دو ماه نگهداری در زندان خوی، پس از یک دوره اعتصاب غذا به زندان کرمان منتقل شد. در زندان کرمان علی رغم آنکه وضعیت جسمانی او بسیار نامناسب بود و به دلیل ابتلا به کرونا، حدود سه ماه در سلول انفرادی نگهداری شده بود. نهایتا خانم جلالیان در اول مهرماه به زندان کرماشان منتقل شد.

یک منبع مطلع در مورد وضعیت سلامت خانم جلالیان به شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان گفته است:"ریه‌های خانم جلالیان پس از ابتلا به کرونا در زندان قرچک و عدم رسیدگی پزشکی دچار آسیب جدی شده است و در این مدت به صورت مداوم سرفه می‌کند و دچار مشکل شدید تنفسی شده است. در این مدت همچنین به دلیل التهاب چشم راست وضعیت بینایی وی نیز بار دیگر دچار مشکل  شده است."

به گفته ی این منبع، به دلیل نگهداری طولانی مدت خانم جلالیان با دست بند و پابند و کشیدن وی بر روی زمین، آثار کبودی و ضرب وشتم بر مچ دست و پای وی مشخص است.

زینب جلالیان، متولد سال ۱۳۶۱ در روستای "دیم قشلاق" شهرستان ماکو در استان اورمیه است. او اسفند ماه ۱۳۸۶ در کرماشان بازداشت شد و پس از ماه‌ها نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر و تحمل شکنجه‌های شدید جسمی و روحی، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "محاربه" از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر در سال ۱۳۹۰ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد و پس از آن زینب به زندان خوی در استان اورمیهانتقال یافت. وی طی این سال‌ها در زندان به بیماری‌های متعددی از جمله اختلال در بینایی، ناخنک چشم و برفک دهان مبتلا شده است.