انقلابی نوع‌دوست کوردستان؛ دیار غریب

شهید دیار غریب (هلمت) به معشوق خود نوشته بود که اگر چه او را بسیار دوست دارد اما "عشق دیگری نیز وجود دارد که از آن من و تو و میلیون‌ها انسان مظلوم است، آن هم عشق به کوردستان است. به همین دلیل امیدوارم این را درک کنی که عشق نهایی را به مبارزاتم می‌بخشم".

یک انقلابی که مبارزات ملی و دمکراتیک را با هم پیش برد، مبارزی که عمل و رفتارش یکی بود، جنگاور آزادی بود، از سن ۲۵ سالگی به مبارزات آزادی پیوست، در هر جایی به خوبی به وظایفش عمل می‌کرد، آموزش رهبر آپو را دیده بود، در مبارزات به هیچ وجه به دنبال منافع شخصی نبود. در رفاقت هرگز منفعت‌طلب نبود، نویسنده‌ای هشیار بود و اطلاعات دقیقی در مورد تاریخ کورد داشت، پیشاهنگ و رهبر اتحاد ملی بود، بله دیار غریب اینگونه با کُد سازمانی رفیق هلمت در مبارزاتش شناخته می‌شد، انقلابی و سیاستمدار و متفکری پیشاهنگ بود.

خلاصه‌ای از زندگی کودکی و جوانی و انقلابی شهید

اسم کامل شهید هلمت، دیار غریب محمد رسول است و در صبح روزی از ماه آوریل سال ۱۹۷۳ در روستای سیوسینان در منطقه‌ی قره‌داغ متولد شد. نام وی را دیار نهادند و به ارمغانی برای مبارزات خلق کورد تبدیل شد. نام کامل مادرش سعدیه محمد و نام پدرش غریب محمد رسول است. خانواده‌ای شناخته شده در منطقه‌ی قره‌داغ و شهر سلیمانیه هستند، او فرزند چهارم خانواده است، مادرش پیشتر سه فرزند به دنیا آورده که دو تن از آنها در کودکی فوت کرده‌اند اما دلیر که یک سال از دیار بزرگتر بوده است یعنی در سال ۱۹۷۲ متولد شده است، پس از آنکه بزرگ شده به نیروهای پیشمرگه پیوسته و در سال ۱۹۹۱ در زمان قیام خلق باشور در پروسه‌ی آزادسازی کرکوک در «معسکر خالد» شهر کرکوک در نتیجه‌ی جنگ با رژیم بعث به شهادت رسیده است.

"اولین معلم زندگیم در مبارزات مادرم بود"

پس از شهید دلیر برادر بزرگش، دیار پسر بزرگ خانه شده و سه خواهر و یک برادر کوچکتر از خود دارد که نام آنها هلاله، شیلان، لاوه و رزگار است. محمد غریب پدرشان کارمند اداره‌ی کشاورزی بوده است، به دلیل آنکه دایه سعدیه و همسرش غریب هر دو تحصیل کرده و باهوش بوده‌اند در آموزش فرزندانشان بسیار موثر بوده‌اند و فرزندانشان در هوش و زیرکی و آشنایی با شرایط ملی نمونه بوده‌اند. دیار غریب در این باره گفته است:"اولین معلم من در مبارزاتم، مادرم بوده است."

دیار غریب در سال ۱۹۸۰ در روستای خودشان به مدرسه رفته و در آنجا تحصیلات ابتدایی را به پایان رسانده است. همانطور که مادر شهید دیار می‌گوید، چون دیار باهوش بود، هر ساله در دوران تحصیلات ابتداییش به عنوان دانش‌آموز نمونه انتخاب شده است. همیشه از دروسش نمره‌ی کامل گرفته و به عنوان شاگرد اول انتخاب شده و جایزه گرفته است. غیر از تحصیلات در مدرسه، شهید دیار در حجره نیز طلبه بوده آموزش در حجره را با موفقیت به اتمام رسانده است. دایه سعدیه نمونه‌ای از علاقه‌ی معلمان به دیار را تعریف کرده و می‌گوید: "در یکی از کلاس‌های ابتدایی بود، دانش آموزان همه دعوا کرده بودند، معلم مدرسه همه‌ی دانش آموزان را جمع کرده وبه آنها گفته بود: باید همه پدر و مادرتان را به مدرسه بیاورید وگرنه دیگر تدریس نمی‌کنم، اما از میان همه‌ی بچه‌ها دیار را جدا کرده و به او گفته بود، لازم نیست تو والدینت را به مدرسه بیاوری تو دانش‌آموزی مودب و باهوش هستی."

دیار غریب از همان کودکی شخصیتی رهبرگونه در میان رفقایش داشت، از سنین کم و جوانی مطالعه را آغاز کرد و به دنبال علم و دانش بود. در همه‌ی زمینه‌ها بویژه در زمینه‌ی تاریخ مانند یک عاشق تاریخ کورد با دقت به تحقیق می‌پرداخت.

در خانه نه تنها مانند یک برادر، بلکه برای آموزش خواهر و برادرانش مانند یک معلم بود. از سنین کودکی چون در روستایشان نیروی پیشمرگه حضور داشتند، هر سال پس از اتمام فصل مدرسه برای دیدن پیشمرگ‌ها به روستایشان باز می‌گشت و تعطیلات تابستان را در روستا و در کنار پیشمرگه‌ها به سر می‌برد.

رفیق هلمت در مبارزات انقلابی پس از آنکه از روستا به شهر نقل مکان می‌کنند تحصیلش را در سلیمانیه به پایان می‌رساند و در سال ۱۹۹۱-۱۹۹۲ برای آغاز تحصیلات دانشگاهیش به دانشگاه صلاح‌الدین در هولیر می‌رود و در رشته‌ی فیزیک دانشکده‌ی علوم پذیرفته می‌شود. هم زمان با قیام سال ۱۹۹۱ و شهادت برادرش دلیر در سنگرهای مقاومت، تغییری در فکر و اندیشه‌ی رفیق غریب ایجاد می‌شود. جستجوهایش برای تشریح و درک شرایط خلق و چاره‌یابی مسئله‌ی مشروع خلقش، روز به روز بیشتر فکرش را مشغول می‌کند.

برای کوردستان معشوقش را ترک کرد

در ابتدای دهه‌ی ۹۰ قرن گذشته، با فکر و اندیشه‌ی رهبر آپو و پ.ک.ک آشنا شد. به ویژه آن زمان که در دانشگاه صلاح‌الدین در هولیر درس می‌خواند بیشتر با جنبش آزادی پ.ک.ک و فکر رهبر آپو آشنا می‌شود. در هنگام تحصیل به طور مداوم ادبیات فکری و سیاسی رهبر آپو و پ.ک.ک و گفتگوی گرم با دوستان و رفقایش روز به روز بر آزادیخواهی وی می‌افزود.

در مورد اخلاق انسانی و عمق معرفت این جوان شایسته‌ی بختیاری سلیمانیه، یکی از دوستان دانشگاهش می‌گوید:"دیار به دختری در دانشگاه علاقه داشت که جزء یکی از زیباترین دخترهای دانشگاه بود. زمانی که تصمیم گرفت به مبارزات نظامی بپیوندد، در نهایت برای معشوقش نوشت: درست است من تو را بسیار دوست دارم، اما عشق دیگری وجود دارد که برای من و تو و چندین میلیون انسان مظلوم است، آن هم عشق کوردستان است. به همین دلیل امیدوارم درک کنی که عشق پایانی را به مبارزاتم می‌بخشم".

زمانی که در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۶ تحصیلاتش در رشته‌ی فیزیک دانشگاه صلاح‌الدین را به پایان می‌رساند، ارتباطش با رفقا و میهن‌دوستان جنبش پ.ک.ک را افزایش داد. به همین دلیل در سال ۱۹۹۶ در سطح باور و عقیده خود را به سطح پیوستن به صفوف پ.ک.ک رساند.

رفیق دیار غریب ابتدا مانند جوانی دانا و آگاه در کنفرانس تاسیس" اتحاپ دانشجویان و جوانان میهن‌دوست کوردستان YXLWK" شرکت کرد و به همراه رفقایش نقش موثری در هشیار نمودن و سازماندهی کردن جوانان باشور کوردستان ایفا کردند.

رهبر آپو به او چه گفته است؟

در سال ۱۹۹۷ به عرصه‌ی رهبری می‌رود. در عرصه‌ی رهبری رفیق هلمت با جوش و خروشی انقلابی در کلاسهای آموزشی رهبر آپو شرکت می‌کند و با تفسیرها و ارزیابی‌هایش توجه رهبر آپو و رفقا را به خود جلب می‌کند و به یکی از امیدهای رهبر آپو و رفقایش تبدیل می‌شود. همان طور که رفقایش تعریف می‌کنند رهبر آپو بسیار به وی امیدوار بوده است و به او گفته است: "تو می‌توانی پیشاهنگی نیرومند باشی، به عنوان یک جوان می‌توانی بار سنگین این مبارزات را بر دوش خود بگذاری، تو یکی از جوانانی هستی که جوهر و ذاتت پاک مانده است و می‌توانی این ذات پاکت را به نیرو تبدیل کنی تا وظیفه‌ی رهبری و پیشاهنگی را به عهده بگیری."

پس از آنکه از عرصه‌ی رهبری باز می‌گردد در سال ۱۹۹۸ هم مانند کادری آموزش دهنده و مدیر در دانشگاه آموزشی نومبارزان، آموزش فکر و سیاست و اخلاق انقلابی به مبارزان جدید می‌دهد و آنها را برای مبارزات بزرگی آماده می‌کند.

در سال ۱۹۹۹-۲۰۰۰ وظیفه‌ی یک کادر پیشاهنگ خلق رفیق هلمت در کنگره‌ی دوم و سوم هم مانند عضو شورای مرکزی حزب راه‌حل دمکراتیک کوردستان (پ.چ.د.ک) انتخاب شد. مانند مدیری آگاه و متواضع و خاکی و تیزبین نقش مهمی در پیش بردن مبارزات حزب پ.چ.د.ک ایفا کرد و به عنوان فردی دوست داشتنی میان خلق و رفقایش نمونه‌ی عالی انقلابی بودن را نشان داد و در مقابل خط پاکسازی و خیانت دارای موضع‌گیری آپویی بود.

در کنگره‌ی چهارم به عنوان رئیس و در کنگره‌ی پنجم به عنوان رئیس مشترک حزب چاره‌یابی انتخاب شد. به عنوان مدیری پیشاهنگ نقش موثری در سازماندهی دوباره‌ی حزب پ.چ.د.ک ایفا کرد و همیشه در میان رفقا و خلقش با گفتگو و آموزش همه جانبه، سطح سازماندهی و فعال بودن را پیش می‌برد. علی رغم همه‌ی موانع و ممانعت‌ها با اصرار برای سازماندهی تلاش می‌کرد.

در میانه‌ی سالهای ۲۰۱۴ تا روز شهادتش در چهارچوب سیستم کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک)، وظایف و مسئولیتهایی را به عهده گرفته است.

رفیق دیار عضو مجلس پ.ک.ک و عضو شوارای رهبری کل ک.ج.ک بود. در مدت مبارزات برای انجام وظایفش بسیار تلاش کرد. بدون توجه به موانع با روح چاره‌یابی و نیرو و اراده تلاش می‌کرد. در آکادمی‌های ک.ج.ک چندین درس مختلف به نیروهای کادر داده است. در مقابل مبارزات آزادیخواهانه‌ی زنان هم با احترام و هم معیارهای آزادی زنان، مبارزات خود را پیش می‌برد. هم زمان با انجام وظایف و مسئولیتهای شورای رهبری و مجلس پ.ک.ک به طور مداوم مبارزات باشور را جزء وظایف اصلی خود می‌دانست. در مقابل خط خائن و قدرت‌طلب، همیشه پیشاهنگی مقاومتی ملی- دمکراتیک را به عهده می‌گرفت. شخصیت رفیق هلمت دانشگاه بزرگ انقلابی برای رفقا و خلقش است و باید رفقایش و خلقمان در باشور و سرتاسر کوردستان درس انقلابی بودن را از وی بیاموزند.

در مدت ۲۵ سال مبارزات رفیق هلمت همیشه با باور و اراده، با امید و روحیه، در جوش و خروش مبارزات بوده و نمونه‌ی رهبری انقلابی بوده است. تا آن روزی که طی یک حمله‌ی هوایی جنگنده‌های دولت فاشیست ترکیه و با کمک جاسوسان خائن و مزدور به همراه دو تن از رفقایش با نامهای دوران و شاهین شهید شدند و به کاروان شهدا پیوستند.

روزنامه‌نگاری شجاع و نویسنده‌ای تیزبین

 هم زمان با انجام وظایف سازمانی و سیاسیش مانند روزنامه‌نگاری شجاع و دانا در چندین مجله و روزنامه‌ی جنبش آزادی به نوشتن تحقیق و مقاله مشغول بود. همچنین چندین کتاب در مورد تاریخ و آیین و جوانان و خودمدیریتی دمکراتیک نوشته و به چاپ رسانده است و ۶ کتاب با نام‌های «خلاصه‌ای از تاریخ عراق و باشور کوردستان»، «مانیفیست جوانان باشور کوردستان»، «خودمدیریتی دمکراتیک»، «بحران سیستم و مسئله‌ی پیشاهنگی در باشور کوردستان»، «موضع‌گیری در مورد آیین و باورها» و «خوانشی جدید در مورد تاریخ کوردستان» را به رشته تحریر درآورد.

پس از شهادتش میراث با ارزشی برای خواننده‌های کورد بر جای گذاشته است که نویسنده و روزنامه‌نگار حسن جودی در قالب ۶ کتاب تحت عنوان "دیار غریب؛ مانیفست شخصیت آزاد و انقلابی کوردستان" جمع آوری کرده و به زودی به خوانندگان عرضه خواهد شد. علاوه بر این همه دیار غریب، صدها سمینار و تحقیق از کوهستان‌های کوردستان تا همه‌ی شهرهای کوردستان تقدیم کرده است و دهها ویدیو را به خلق کوردستان ارائه کرده است.

پس از شهادت رفیق هلمت گردانندگان جنبش آزادیخواهی کوردستان در مورد رفیق هلمت مطالبی نوشتند و سخنرانی کردند و ما در اینجا به بخشی از سخنان جمیل باییک رئیس مشترک شورای رهبری ک.ج.ک اشاره می‌کنیم که در مورد شهید هلمت می‌باشد.

ویژگی‌های پ.ک.ک را در شخصیت خویش نهادینه کرده بود

جمیل باییک رئیس مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در مورد شهید هلمت می‌گوید: "رفیق در وجود خود پیشاهنگی مبارزات آزادی خلق و اتحاد ملی را عهده‌دار شد. در مبارزات اتحاد ملی و هشیاری ملی، رفیق هلمت بسیار زحمت کشید. یکی از آن رفقایی بود که به عرصه‌ی رهبری رفته و در کنار رهبری آموزش دیده بود. رهبر آپو نیز بسیار به رفیق هلمت و سایر رفقای باشور اهمیت می‌داد و می‌خواست شخصیتی پیشاهنگ و انقلابی را بنیاد بنهد. به همین دلیل برای آموزش این رفقا بسیار تلاش کرد. رفیق هلمت نیز یکی از آن رفقایی بود که آموزش‌های عرصه‌ی رهبری را برای خود مبنا قرار داد و بسیار از آن تاثیر گرفت. بسیار در مورد معیارها و ویژگی‌های شخصیتی پ.ک.ک‌ای بودن و حقیقت رهبری تفکر می‌کرد و بر این اساس خود را آموزش می‌داد.

رفیق هلمت هم در مبارزات باشور و هم در مبارزات کلی جنبشمان نقش مهمی در پیشبرد روح مقاومت در چهارچوب سیستم خودمدیریتی خلق بویژه برای مردم شنگال و کل باشور کوردستان ایفا کرد. در آموزش و آگاه‌سازی خلق و سازماندهی مردم و افزایش سطح فعالیتهای خلق نقش مهمی داشت. همچنین برای اتحاد ملی با روحی میهندوستانه و ملی کار می‌کرد تا اتحادی میان طیفهای کوردستانی ایجاد کند و در میان خلق نیز اتحاد ملی را در سطح فکر و روح و در عمل بنیاد نهد.

رفیق هلمت همان طور که زندگی و مبارزاتش برای جنبشمان و خلقمان نیرو و اراده‌ای بزرگ بود و نقش مهمی در پیش بردن مبارزات و مقاومت داشت، شهادتش هم به همان شیوه نقش مهمی در به پیش بردن مبارزات و مقاومت دارد. هر شهید قهرمانی تاریخی است. برای یاد و خاطره‌ی رفیق هلمت فرزند انقلابی باشور کوردستان و عضو شورای رهبری ک.ج.ک، پیشاهنگ مبارزات آزادیمان، پیوند خود را به راه و اهداف رفیق هلمت و همه‌ی شهیدان راه آزادیمان دوباره نموده و یادشان را گرامی می‌داریم و با انتقامی سهمگین و پیروزی بزرگ روحشان را شاد می‌کنیم."