اوجالان: لزوم اتحاد در میان کوردها

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد با اشاره به رویدادهای اخیر در جنوب کوردستان اعلام نمود که تلاش می‌شود تا کوردها را در مقابل یکدیگر قرار دهند. اوجالان اعلام کرد که توافقنامه امضا شده در سال ۱۹۸۲ با ادریس بارزانی می‌تواند بار دیگر تجدید شود

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در زندان فوق امنیتی گروه F در زندان جزیره امرالی، بعد از ۲۱ سال برای نخستین بار از طریق تلفن با خانواده خود سخن گفت. عمر خیری کونار، هامیلی ییلدریم و ویسی آکتاش نیز از همان زندان از طریق تلفن با خانواده‌هایشان سخن گفتند. گفتگوی تلفنی رهبر اوجالان در ۲۷ آوریل با محمد اوجالان ۲۰-۲۵ دقیقه ادامه یافت.

محمد اوجالان برادر رهبر خلق کورد طی گفتگویی با آژانس خبری مزوپوتامیا اعلام کرد که در دادستانی جمهوری در روحا، توانسته است با برادرش این گفتگوی تلفنی را انجام دهد، محمد اوجالان در این رابطه اظهار داشت که عبدالله اوجالان در رابطه با سه موضوع سخن گفته و در این رابطه ارزیابیهای خود را با وی در میان گذاشته است. محمد اوجالان در این رابطه گفت رهبر خلق کورد با خاطرنشان ساختن پروتکل سال ۱۹۸۲ که با ادریس بارزانی منعقد شده بود گفته است که برای کوردها لازم است که از این سیاست «اینجا برای من و آنجا برای شما» دست بردارند. کوردها نیازمند آشتی و اتحاد هستند.

نخستین تماس تلفنی با اوجالان

محمد اوجالان خاطرنشان ساخت که وی با فرزندش، عمر اوجالان که نماینده شهر روحا در پارلمان ترکیه، یک وکیل و دو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها این تماس تلفنی را انجام داده‌اند، اما تنها اجازه داده‌اند که وی با عبدالله اوجالان مکالمه تلفنی داشته باشد. محمد اوجالان اظهار داشت که نخستین بار است که حق تماس قانونی تلفنی را به برادرش داشته و در این رابطه اظهار داشت: پیش از این ما برای ملاقات با ایشان سوار کشتی شده و به کرات ما را از نیمه راه بازمی‌گرداندند. چندین ماه سپری می‌شد و اجازه ملاقات نمی‌دادند. و طی سالهای اخیر چند سال نتوانستیم وی را ملاقات کنیم. اگر دولت بخواهد و مایل باشد می‌تواند تماس تلفنی با ایشان را امکان‌پذیر کند. مدت ۲۱ سال است که حق قانونی و دمکراتیک ما تامین نشده است. آخرین بار در ۲۷ آوریل ساعت ۱۳:۰۰ برای نخستین بار توانستیم قادر به تماس تلفنی با ایشان شویم. تماس ما تقریبا بین ۲۰-۲۵ دقیقه به طول کشید. زمانی که از پشت تلفن صدای رهبری را شنیدم، بسیار خوشحال شدم. چشم و گوش خلق کورد متوجه امرالی است.

من خوبم، اما در آینده نا‌مشخص است که چه خواهد شد

محمد اوجالان خاطرنشان ساخت که رهبر آپو در نخست از برقراری تماس تلفنی بسیار اظهار خوشحالی کرده و گفته است که برای تحلیل رویدادها زمان کافی در اختیار ندارد و باید در رابطه با موضوعات اصلی سخن بگوید. وی در ادامه افزود که به رهبری گفته است که به دلیل شیوع ویروس کرونا نسبت به وضعیت وی نگران هستند و وضعیت را با نگرانی دنبال می‌کنند. رهبری نیز گفته است که وضعیت سلامتی وی خوب است. اما اینکه در روزهای آینده چه اتفاقی روی دهد، اطلاعی ندارد. محمد اوجالان گفت: رهبری در رابطه با موضوع این بیماری چندان سخن نگفته است و بیشتر  در رابطه با وضعیت کورد سخن گفته است.

سیاستهایی که کوردها را در مقابل هم قرار می‌دهد

محمد اوجالان در ادامه افزود: وی ابتدا به من گفته است زمان بسیار محدودی را در اختیار دارم. برای ارزیابی و تحلیل وضعیت کنونی زمان زیادی در اختیار ندارم. در رابطه با موضوعات لازم باید حرف بزنیم. رهبری نخست رویدادها و تحولات موجود در اقلیم فدرال کوردستان را ارزیابی کرد. من به رهبری گفتم که بین قندیل و پ.د.ک و اتحادیه میهنی کوردستان مشکلات جدی روی داده‌اند. مشکلات در دستور روز قرار دارند. من گفتم: مسئله شیوع کرونا در جریان است. اما از این مسئله سخن نگفت. رهبری بیشترین سخنان خود را به مسائل و مشکلات بین قندیل و حکومت اقلیم جنوب کوردستان اختصاص داد. گفتند که باید در رابطه با این وضعیت حرف بزنیم. رهبری در خصوص رویدادهای جنوب کوردستان نیز گفت که این سیاست مبتنی بر رویارو قرار دادن کورد و آتش افروزی بین آنهاست. کوردها از این وضعیت هیچ نفعی نخواهند برد. حتی این سیاستها برای خلق‌های ترکیه نیز هیچ فایده‌ای ندارند. لازم است حزب دمکرات کوردستان و اتحادیه میهنی کوردستان و هیچیک از جنبش‌های کوردی وارد معادله «ما جنگ می‌کنیم و در قبال آن دولت را به ما ارزانی خواهند کرد، نشوند» چنین اقدامی مایه پذیرش نیست. باید اتحاد ملی مبنا قرار داده شود. می‌بایست از ۴۰ سال پیش این اتحاد ملی ایجاد می‌شد. ساکنان این منطقه کورد هستند. اگر هرگونه خونریزی‌ای در این منطقه روی دهد هیچ کس نمی‌تواند خود را از زیر بار آن بیرون بکشد. این پیام من هم برای قندیل و هم برای حکومت فدرال است.  این پیام من برای خانواده بارزانی، خانواده طالبانی، شخصیتها و تمامی افرادی است که در باشور هستند. کوردها هیچ نیازی به جنگ و خونریزی ندارند. کوردها نیازمند اتحاد هستند. نیازی نیست کوردها بگویند «اینجا متعلق به من است و آنجا متعلق به شماست». کوردها نیازمند آشتی و اتحاد هستند. از نظر من، این بزرگترین پیام است.

می‌توان پروتکل سال ۱۹۸۲ را تجدید کرد

محمد اوجالان خاطرنشان ساخت که رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان پروتکل ۱۰ ماده‌ای سال ۱۹۸۲ را که با تدریس بارزانی، پدر نچیروان بارزانی منعقد شده بود یاد آور شده و در این باره گفته است که بر اساس این پروتکل نباید بین کوردها به هیچ نحوی، هیچگونه جنگ و خونریزی روی داده و گفت: رهبری گفته است؛ حکومت اقلیم کوردستان، خانواده بارزانی رئیس حکومت، همچنین اتحادیه میهنی کوردستان که از حکومت اقلیم کوردستان حمایت می‌کند، و جلال طالبانی این پروتکل را پذیرفته بودند. به تمامی این خانواده‌ها مراتب سلام خود را رسانده و به رفقای قندیل و خانواده بارزانی و طالبانی نیز گفته است که دیگر ریختن خون در میان کورد، به هیچ وجه مایه پذیرش نیست. خلق نیز چنین چیزی را نمی‌پذیرد. رهبری گفته است که به جای وجود نواقص و کمبودها، باید با دیالوگ و گفتگو مشکلات را حل کرده و آشتی استقرار یابد. راه اتحاد بین کوردها در روژهلات، باشور، روژآوا و باکور از این طریق می‌گذرد. رهبری این نکته را نیز خاطرنشان ساخت که باید کوردها در یک نقطه به توافق دست یابند و مشکلات بین خود را از طریق دیالوگ حل کنند. خانواده بارزانی و طالبانی و رفقای قندیل باید چنین خواستی را به نتیجه برسانند. هم امید خلق کورد و هم امید ما، عدم خونریزی بین کوردهاست.

سازماندهی در هر چهار بخش باید گسترش پیدا کند

محمد اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روژآوا نیز در کانون سخنان عبدالله اوجالان جای گرفته بود و در رابطه با روژآوا نیز گفته است: تا جایی که من اطلاع دارم وضعیت روژآوا خوب، نه خوب و نه بد است. رهبری گفته است که حزب و نهادهای روژآوا، سازماندهی دمکراتیک را گسترش نداده‌اند، بسیار محدود مانده‌اند. با این سطح محدود هیچ مسئله و مشکلی نمی‌تواند حل شود، تا زمانی که نیرو ایجاد نشود، عدم دستیابی به راه حل نیز همچنان ادامه می‌یابد. بدین منظور باید سازماندهی بیش از پیش گسترش یابد، همزمان باید در هر جهار بخش [کوردستان] سازماندهی گسترش یابد. در وضعیت سازماندهی شده و در شرایط قدرتمندی است که راه حل دست یافتنی است. رهبری در ادامه افزوده است: اما من این نگرش را که «مغازه هر چند کوچک باشد مهم این است که متعلق به من باشد» قبول نمی‌کنم. نه کوردها و نه خلق‌های دیگر هیچ نیازی به مغازه‌های کوچک ندارند. مغازه باید بزرگ بوده و همه بتوانند نمایندگی خود را در آنجا بیابند. این مغازه نه متعلق به یک ملت و یک مذهب است، حزبمان چنین نگرشی را هیچگاه نمی‌پذیرد. سازماندهی بر اساس ملت و مذهب امکان‌پذیر نیست. برای اتحاد دمکراتیک، اگر شما بر اساس حزب پیشرفتهایی را ایجاد کنید، آن را گسترش دهید اقدام خوبی است.

می‌توان از خونریزی جلوگیری کرد

اوجالان در ادامه سخنان خود بر این موارد نیز دست گذاشت: طبق گمانه‌زنی‌های من، در میان این نیروها برخی نگاهی درست به من ندارند. احتمال دارد که به من نگاه مثبتی نداشته باشند. همه جهانیان می‌بینند که من مدت ۵۰ سال است چکار می‌کنم. من و رفقایم، در سلولهایمان تا جایی که امکان داشته است، تلاش کرده‌ایم اقدامات مثبتی انجام دهیم. اگر افرادی به من نگاه مثبت نداشته باشند، مایه پذیرش نیست. همه چیز مشهود و عیان است. چیزی برای پنهانکاری وجود ندارد. مشکلات بزرگی وجود دارند و باید همه برای [حل آن] به شیوه‌ای درست و اصولی اقدام کند. باید متوجه بود که امکان خونریزی وجود دارد، اگر به نیرویی تبدیل شوید می‌توانید از خونریزی ممانعت کنید. به همین دلیل باید همه براین مبنا عمل کرده و مبارزه نموده و در این رابطه موضگیری کنند.

محمد اوجالان در پایان سخنان خود گفت: پیام رهبری در ۳ مارس هر چه بوده باشد، اکنون نیز بر همان مبناست. کسانی که به رهبری باور و اعتماد دارند، باید این پیامها را در سطح وسیعتری درک کرده و به مرحله اجرا درآوردند. رهبری در پایان این مکالمه خود به رفقای زندان و خانواده‌هایی که متحمل آسیب شده‌اند نیز درود فرستاده است. وی در آخر گفته است که برای تمامی افرادی که جویای حال من بوده و به سخنانم گوش می‌دهند درود و سلام می‌فرستم.