اونلو: درصدد اجرای دومین توطئه خود هستند

علیجان اونلو نماینده درسیم از حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه اعلام کرد که قانون آزادی زندانیان سیاسی را نیت و قصد قبلی در دوران شیوع ویروس کرونا اجرایی کرده و در صدد اجرای دومین مرحله از توطئه‌های خود هستند.

علیجان اونلو نماینده درسیم از حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه در رابطه با شیوع ویروس کرونا، قانون آزادی زندانیان سیاسی و کارزار خواهری و برادری خانواده‌ها، وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، ارسال جنازه شهید عگید ایپک از طرق پست اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا به شیوه‌ای طبیعی روی نداده است. این ویروس در نتیجه مدیریت تاراجگرانه محیط‌زیست و فقر و تنگدستی شیوع پیدا کرده است. سرمایه‌داری شکل دیگری از بیماری و مدیریت به شمار می‌رود. زیرا این بیماری نتیجه‌ی بحرانی جهانیست و هر سال در فصول معینی، بیماریهای ویروسی شایع می‌شوند. اونلو خاطرنشان ساخت که به منظور ممانعت و مقابله با این بیماری تمامی جامعه منتظر صلح و ثبات بوده و جامعه برای دست‌یابی به ثبات و صلح منتظر اقدامات حاکمان هستند. امروز تمامی فرصت‌ها و امکانات تحت کنترل آنها قرار دارد. در دورانی که در آن به سر می‌بریم، حتی تکنولوژیهای پیشرفته نیز تا کنون عاجز از یافتن راه‌حلی برای مهار این ویروس بوده‌اند و حاکمان در این باره تلاش دارند تا از این مسئله برای فشار و سرکوب هر چه بیشتر جامعه استفاده کنند.

زندانها پر‌خطرترین جای ابتلا به ویروس

اونلو همچنین خاطرنشان ساخت که قانون آزادی زندانیان سیاسی را عمدا و با نیت قبلی در مرحله  شیوع بیماری کرونا به اجرا گذاشتند. حاکمان برای سلامتی خلق تدابیر لازم را اتخاذ نکردند. حاکمیت به منظور تداوم بقای خود بر مسند قدرت، هیچگونه اقدامی نکرد. تلاش‌های شهرداری استانبول را محدود کردند. این اقدامات، زمینه‌ای برای اجرای دومین مرحله توطئه است. تخریب شهرها در زمان برقراری خودمدیریتی، توطئه علیه انتخاب‌شدگان، و هم اکنون نیز توطئه علیه زندان‌ها بخشی دیگری از این توطئه است که به منظور به زانو درآوردن مبارزه تهیه شده است. حاکمیت به منظور حفظ خود، حاضر است تمامی جامعه را فدا کند.

در این رابطه اونلو خاطرنشان ساخت که زندان‌ها پرخطرترین جای ابتلا به ویروس به شمار رفته و در بسیاری از کشورها بدون اعمال هیچگونه تبعیضی از زندان آزاد شده‌اند. باید زندانیان در ترکیه نیز آزاد شوند و تحت تدابیر سلامتی و بهداشتی قرار گیرند. ماندن زندانیان سیاسی در زندانها گونه‌ای اعدام به شمار می‌رود. باقی ماندن زندانیان سیاسی در زندان نه به معنای اخلال در حقوق، نه به معنای فشار، بلکه مستقیما به معنای قتل آنهاست.

سلامتی اقای اوجالان به معنای صلح و بهداشت اجتماعی است

اونلو با اشاره به شرایط ناگوار امرالی و وضعیت رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان نیز گفت: امروز آقای اوجالان در معرض تهدیدهای بزرگی قرار دارد. وی به عنوان یک شخصیت سیاسی، واجد حقوق سیاسی بوده و به همین دلیل باید اجازه دیدار با وی داده شده و تدابیر لازم در این رابطه اتخاذ شوند. سلامتی آقای اوجالان به معنای بهداشت اجتماعی و صلح و دمکراسی در جامعه است. این موضوع به معنای آزادی خلق کورد است. تحلیل‌های آقای اوجالان در دفاعیاتی که ٢٠ سال قبل آن را به اطلاع افکار عمومی رساند واقعیت مسائلی را بیان می‌کند که ما امروزه با آن روبرو شده‌ایم. تحلیل جامعه، سرمایه‌داری و وضعیت نیروهای هژمون است. این بیماری به هر نحو ممکن یک بیماری تولید شده است. ویروسی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده و به هر نحو ممکن تلاش می‌کند که زنده بماند و در این رابطه، مدرنیته دمکراتیک آقای اوجالان نیز کاملا بر خلاف مدرنیته سرمایه‌داری است.

باید از کارزار سلامتی و موارد لازم برای مقابله، حمایت شود

اونلو خاطرنشان ساخت که ممنوعیت خروج از منازل برای حفظ سلامتی خلق، تحمیل نمی‌شود، مگر ویروس صرفا در آخر هفته ظاهر می‌شود؟ آخر هفته به معنای پایان روزهای کاری است. در تمامی نقاط ترکیه هر هفته تدابیری اتخاذ می‌شوند. از این طریق نمی‌توان این مرحله را مدیریت نمود. حزبمان بیش از تمامی احزاب در رابطه با این وضعیت دست به تحلیل زده است و برای این مرحله اعلام آمادگی کرده است. ما مجبور هستیم با نیروهای دمکراسی خود مبنای حمایتی مشترک، نیروی سازماندهی و بهداشتی را حفظ کرده و با خلق دست به دیالوگ بزنیم. با این اقدامات می‌توان از مرحله نیز به سلامت عبور کرد و این انتظار ما از این کارزار است. باید سلامتی، امنیت و حمایتهای بنیادینی را از خلق به عمل بیاوریم. به همین دلیل یک مرکز هماهنگی ایجاد کرده‌ایم. کارزاری را در این رابطه به راه انداخته‌ایم. این کارزار در کوردستان اتحاد ملی کورد و در کلان شهرهای ترکیه برادری خلق‌ها را می‌آفریند.

سمت‌‌های دولتی معنی خود را از دست داده‌اند

اونلو با اشاره به استرداد جنازه گریلای شهید پ.ک.ک از طریق اداره پست نیز اظهار داشت: در بسیاری از مناطق سمت‌های دولتی کارویژه‌های خود را از دست داده‌اند. فرماندار کارویژه خود را از دست داده است. در رابطه با تمامی منصوبین اینگونه نمی‌گوییم. زیرا ترازوی عدالت در دست برخی از این منصوبین نیست. اخیرا در درسیم استخوان‌های انسانی را از طریق اداره پست به خانواده‌اش تحویل داده‌اند. استخوان‌های عگید ایپک توسط یکی از گماشتگان دادگستری به خانواده‌اش تحویل داده شده است. به همین دلیل در این مرحله بحرانی نیز آنچه شاهد هستیم ابتکار عمل از دست سازمان‌های دولتی خارج شده [و به دست گروه‌های مافیای نژادپرست تُرک افتاده] است.