"اگر لازم باشد در آرامستان‌‌ها نگهبانی می‌دهیم"

 شیخموس کاراداغ ریاست مشترک پشتیبانی و حمایت از خانواده‌های جانباختگان مهد تمدن MEBYA-DER اظهار داشت که در صورت لزوم در آرامستان‌ها نگهبانی می‌کنیم.

نارضایتی‌ها از حملات دولت ترک به آرامستان‌های گریلاهای مدافع خلق همچنان ادامه دارند

حمله به آرامستان‌ها و جنازه‌های کورد به عنوان یکی از رویکردهای جنگ ویژه دولت ترک ادامه دارد. این رویه همراه با بی‌احترامی و اهانت به جنازه گریلاهای مدافع خلق و همچنین شکستن سنگ مزار این شهدا افزایش یافته است. دولت ترک از دسامبر ۲۰۱۷ تا کنون مزار ۲۶۷ گریلای مدافع خلق را با بیل مکانیکی نبش کرده و به مراکز پزشکی قانونی در استانبول فرستاده است. از ان زمان تا کنون همچنان ۲۶۲ جنازه در مرکز پزشکی قانونی باقی مانده و ۱۰ جنازه نیز در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ به خانواده‌ها مسترد شده است. ۲۵۲ جنازه نیز همچنان در مرکز پزشکی قانونی مانده است.

در زمان مقاومت خودمدیریتی در شرنخ جنازه‌ها مورد اهانت قرار گرفته و جنازه حاجی لقمان بیرلیک مورد بی‌احترامی قرار گرفت؛ در منطقه گمگم از توابع موش نیز جنازه‌های بسیاری مورد بی‌احترامی و اهانت قرار گرفتند. با این وجود حمله به آرامستان‌ها خاتمه نیافت. در ماه رمضان نیز اقدامات دولت ترک در این راستا ادامه دارد. هفته گذشته در منطقه فارقین از توابع آمد، در ارجیش از توابع وان و در روستاهای منطقه موش آرامستان کوردها مورد حمله قرار گرفتند. در برخی از مناطق مقامات امنیتی و نظامی ترک از کدخدایان و برخی از خانواده‌ها خواسته‌اند که سنگ مزار فرزندانشان را بشکنند. همچنی از خانواده‌های جانباختگان خواسته شده است عکس سنگ‌های شکسته شده مزار فرزندان خود را برای مقامات امنیتی ارسال کنند.

شیخموس کاراداغ ریاست مشترک پشتیبانی و حمایت از خانواده‌های جانباختگان مهد تمدن MEBYA-DER، عبدالله زیتون ریاست مشترک سازمان حقوق بشر، شعبه آمد ÎHD و محی الدین موغوچ عضو سازمان حقوقدانان آزادیخواه OHD در این رابطه با خبرگزاری فرات گفتگو کردند.

MEBYA-DER: رویه جنگ ویژه

شیخموس کاراداغ در این رابطه اظهار داشت که حملات دولت ترک نشان دهنده موضع این دولت  علیه خلق کورد و بشریت است. این رویه، رویه جنگ ویژه است. از طریق این حملات نشان می‌دهند که زندگی را بر ما ممنوع کرده و حتی نمی‌توانید صاحب مردگان خود نیز باشید. خواست حقوق دمکراتیک از یک سو، حتی می‌خواهند که مطالبات انسانی و ارزشهای بشری را نیز برای کورد ممنوع کنند. تنگناهای اقتصادی و سیاسی خود را می‌خواهند با این جنگ ویژه علیه کوردها مخفی کنند. واکنش جامعه را محک می‌زنند. از این نگرش برخوردار هستند که اگر نارضایتی وجود نداشته باشد این رویه از جنگ ویژه را در ابعاد وسیعتری ادامه می‌دهیم.

مسئله انسانی

کارداغ در این اعلام داشت که به خاک سپردن جنازه‌ها در آرامستان‌ها از جمله حقوق انسانی در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود. این معضل، معضل یک خانواده یا یک نهاد نیست. این مسئله مسئله‌ای انسانی به شمار می‌رود. مسئله وجدان و اخلاق است. با این اقدامات، دولت ترک حتی ارزشهای بشری را نیز نقض می‌کند. طرح نابودی خلق کورد را در پیش گرفته است. نباید این حملات را از حمله به زینی ورتی متمایز دانست. این حمله، یکپارچگی این حملات را نشان می‌دهد. رویه‌ای کلی برای این حمله مشاهده می‌شود.

در صورت لزوم از آرامستان‌ها نگهبانی می‌کنیم

کاراداغ خاطرنشان ساخت که آنها در مقابل این حملات واکنش نشان می‌دهند، ما این اقدام را به هر نحو ممکن مورد اعتراض قرار می‌دهیم. پیش از این در شبکه‌های اجتماعی اقدامی را تحت عنوان آرامستان‌ها ارزش‌های ما هستند انجام دادیم. ما تلاش می‌کنیم که توجه افکار عمومی را به این مسئله جلب کنیم. به دلیل شیوع ویروس کرونا اما در مقطع کنونی نمی‌توانیم تحرک زیادی داشته باشیم. اما در صورت لزوم از آرامستان‌ها نگهبانی می‌کنیم. با خانواده‌ها در حال گفتگو هستیم شما نیز می‌دانید که این مسئله حتی یک مسئله دینی نیز می‌باشد. به همین دلیل با نمایندگان نهادهای دینی نیز گفتگوهایی داشته‌ایم.

سکوت نمی‌کنیم

در هر حالت، در مقابل این حملات ما سکوت نمی‌کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم که حاکمیت سیاستهای پلید خود را در آرامستان‌ها بر فرزندانمان تحمیل کند. باید نهادها، دانشگاهیان، روشنفکران، زعمای قوم و احزاب سیاسی دیگر نیز نسبت به این عملکرد دولت اعتراض نشان دهند. از اقدامات خانواده‌ها در این رابطه حمایت کرده و ابعاد حقوقی آن را پیگیری می‌کنیم.

لزوم واداشتن ترکیه به اجرای بندهای حقوق بشر

عبدالله زیتون رئیس سازمان حقوق بشر ÎHD  نیز در این رابطه اظهار داشت که شکستن سنگ مزار با هیچ مبنای حقوقی، اجتماعی و اعتقادی قابل توجیه نیست و در این رابطه اعلام کرد که نگرش پشت این اقدامات به هیچ وجه قابل درک نیست. عبدالله زیتون در این رابطه اظهار داشت که کسی که جان خود را از دست داده باشد، در هر صورتی هیچیک از مقامات نهادها و سازمانهای پزشکی و اداری جنازه وی را مورد بررسی مجدد قرار دهند. در چنین وضعیتی باید تحقیق از چنین افرادی صورت گیرد. عبدالله زیتون در ادامه افزود: چنین حملاتی بر اساس پیمانها و معاهدات بین‌المللی در چارچوب ممنوعیتها و اقدامات غیر انسانی قرار می‌گیرد.

پیمان ژنو

عبدالله زیتون با اشاره به پیمانهای بین‌المللی که ترکیه نیز آنها را امضا کرده است گفت: پیمان ژنو مبنای اصلی حقوق بشر محسوب می‌شود. در بند سوم این پیمان به حق حفظ ارزش‌های مادی و معنوی در زمان جنگ اشاره شده است. زیتون با اشاره به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا گفت: شکنجه معنوی بازماندگان افراد جانباخته به عنوان نقض قوانین حقوق بشر محسوب می‌گردد.

عبدالله زیتون در ادامه خاطرنشان ساخت که به دلیل نوع برخورد ترکیه با پیمانهای بین المللی، باید مکانیزمی برای اجرای این قوانین علیه ترکیه تحمیل شود.

OHD: اماده حمایتهای حقوقی هستیم

محی‌الدین موغوچ از وکلای OHD نیز با اشاره به روند حقوقی مرتبط به این اقدامات گفت: روند حقوقی به شیوه‌ای طرح شکایت می‌تواند پیگیری شود. اگر خانواد‌ه‌ها به OHD مراجعه کنند به هر طریق ممکن از آنها حمایت می‌شود. اگر نیز از طریق مکانیزمهای حقوقی داخلی نتیجه خوبی عاید نشود، به دادگاه بین‌المللی مراجعه می‌کنیم. دیر یا زود در این رابطه به نتایجی دست می‌یابیم.