ایزدیای ساکن اروپا، خیز شنگال برای تحقق خودمدیریتی را گرامی داشتند

سازمان‌های کوردهای ایزدی در اروپا بیانیه‌ای مشترک منتشر نموده و در آن گام «قتل عام کافیست، خودمدیریتی شنگال را به رسمیت بشناسید»  را گرامی داشتند.

در این بیانیه‌ی مشترک آمده است که بهترین پاسخ به فرمان علیه ایزدی‌ها، خودمدیریتی شنگال و خوددفاعی جامعه است.

شورای خوددیریتی دمکراتیک شنگال در ۲۲ سپتامبر / ١ مهر ماه در جلسه ای اضطراری، این گام را اعلام کرد.

مجلس شنگال در تبعید، چتر انجمن‌های زنان ایزدی، مرکز اتحاد جمعیتهای ایزدی، اتحاد ایزدی‌های سوریه، اتحاد جوانان ایزدی، مرکز فرهنگی ایزدخان و انجمن روستاهای ایزدی باکور کوردستان در بیانیه‌ای مشترک با هدف تلاش برای ایجاد خودمدیریتی شنگال گامی جدید را اعلام کردند.

بیانیه سازمان‌ها و نهادهای ایزدی تأکید می‌نماید که گام برداشتن برای خودمدیریتی صحیح‌ترین و مشروع‌ترین حقوق جامعه‌ی ایزدی است و با اشاره به مبارزات جامعه‌ی ایزدی علیه تبهکاران داعش در سوم آگوست ۲۰١۴ خاطرنشان می‌نماید، جامعه‌ی ایزدی برای بدست آوردن جایگاه دمکراتیک و برادری خلق‌ها، همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌های خود را بنیاد نهاده است.

"درستترین پاسخ به فرمان‌ها، خودمدیریتی شنگال و مکانیسم خوددفاعی جامعه است"

سازمانهای کوردهای ایزدی اعلام کردند، بهترین پاسخ به فرمان‌ها علیه ایزدیان، ایجاد خودمدیریتی ایزدخان و مکانیسم خود دفاعی جامعه‌ی ایزدی است و آمده است: "دستاوردهای اداری و جمعیتهای سیاسی و امنیتی و دفاعی، باید همیشگی و رسمی باشند. فقط اینگونه می‌توان مانع تکرار قتل‌عام شد. همچنین باور و عقاید و فرهنگ ما بر این اساس حفظ خواهد شد."

"ایزدی‌ها در هر جایی که باشند، باید از این اقدام حمایت کنند"

در ادامه‌ی بیانیه همچنین آمده است، جامعه‌ی ایزدی در هر جایی که باشند، باید همه با هم از این اقدام پشتیبانی کنند و از همه‌ی ملت‌ها و جوامع و دوستان جامعه‌ی ایزدی خواسته شد تا به طور مصمم از گام ایجاد جایگاه شنگال پشتیبانی کنند.

فراخوانی برای اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل

در این بیانیه به تصمیم اتحادیه‌ی اروپا که در ۴ ژوئیه سال ۲۰۱۸ منتشر کرده بود، اشاره کرده و می‌افزاید،" حق ایزدی‌ها، سریانی‌ها و گروه‌های دشت نینوا است که مستقل شوند"، همچنین از اتحادیه‌ی اروپا خواسته شد تا فورا تصمیم خود در مورد خودمدیریتی شنگال را رسمیت بخشد.

هم زمان از سازمان ملل نیز خواسته شد تا بدون قید و شرط، بر اساس تصمیم ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ کمیسیون حقوق بشر، قتل‌عام شنگال را به رسمیت بشناسد. سازمان‌ها بر این اساس از سازمان ملل درخواست نموده‌اند به وظایف خود در قبال جامعه‌ی ایزدی عمل کنند.