ایمام تاشچر: کوردها با اتحاد می‌توانند به رهایی دست یابند

پارلمانتار ه.د.پ، ایمام تاشچر اظهار کرد که کوردها قلبا و روحا به همدیگر وابسته‌اند، وی از احزاب و سازمانهای کوردی خواست تا با توجه به این واقعیت با همدیگر متحد شوند. تاشچر افزود؛ کوردها با اتحاد می‌توانند به رهایی‌ دست یابند

پس از حمله رژیم اشغالگر ترک به اداره خودگردان در شمال و شرق سوریه اتحاد ملی بیش از هر زمان دیگری به مبحث روز کوردها مبدل شده و در این رابطه نشست‌های فراوانی برگزار شدند. فعالیت ائتلاف کوردستانی که کنگره جامعه دمکراتیک نیز به آن پیوسته است متشکل از ٨ حزب و جریان باکور (شمال کوردستان) در روزهای ١٨ و ١٩ ژانویه کارگروهی را حول اتحاد ملی کوردها در کلانشهر آمَد برگزار کردند. نمایندگان احزاب سیاسی، معتمدین، دانایان، نمایندگان نهادها و جمعیت‌ها، نویسندگان و روشنفکران در این کارگروه شرکت کردند. در پایان قطعنامه‌ای منتشر شده بود و در آن ضرورت وحدت ملی کوردهای هر چهار بخش کوردستان مورد تأکید قرار گرفته بود.

پس از کارگروه نمایندگان احزاب سیاسی نشستی را برگزار کردند و در آن تصمیماتی را با افکار عمومی در میان گذاشتند. اعلام شد که در این نشست یک کمیسیون برای فعالیت‌های دیپلماسی و روابط خلق و یک کمیسیون هم برای تعیین مکانیسم‌های اتحاد ملی تشکیل شده‌اند.

ایمام تاشچر عضو دیوان ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و پارلمانتار ه.د.پ آمَد در گفتوگو با خبرگزاری فرات فعالیت‌ها برای اتحاد ملی و اهمیت آن مورد ارزیابی قرار داد.

به وحدت نیاز داریم

تاشچر اظهار کرد؛ از روزی که کوردستان در پیمان سایکس پیکو تجزیه شد تا کنون اتحاد مبحث اصلی کوردها بوده است، نیروهای فرادست بدون توجه به خواست کوردها آنان را تجزیه کردند. بسیاری از خانواده‌ها در دو سوی مرزها قرار گرفته و اینچنین از همدیگر جدا گردانده شدند. کوردهای هر یک از بخش‌ها وقتی حق مشروع خود را مطالبه کردند هر چهار دولت اشغالگر با همدیگر به آن حمله کردند. به همین دلیل وحدت برای کوردها واجد اهمیت و ضروریست. کوردها این مرزهای تصنعی را به هیچ شیوه‌ای قبول ندارند و به درازای تاریخ با همدیگر رابطه داشته‌اند. اگر چه کوردستان به چهاربخش تقیسم شد اما کوردها در روح خود هیچگاه تقسیم نشدند و همیشه در کنار همدیگر بوده‌اند."

خلق متحد شده است

تاشچر در ادامه سخنان خود به مبارزات و مقاومت کوردها و تأثیر آن در سطح جهان اشاره کرده و افزود:"در پاسخ به فراخوان آقای عبدالله اوجالان، مسعود بارزانی و جلال طالبانی در سال ٢٠١٣ پیشاهنگان کوردها در هولیر گردهم آمدند و فعالیت‌هایی در چهارچوب کنگره ملی کورد برگزار شد. این فعالیت تا مقطعی پیشرفت کرد و سپس متوقف گردید. توقف فعالیت‌ها از سوی بدخواهان و حاکمانی بود که وحدت کوردها را مایه زیان خود می‌دانستند. اما ما در همان موقعیت توقف نکردیم بلکه در هر فرصتی بر اتحاد تأکید کردیم. بدون اتحاد رهایی کوردها بسیار مشکل است. در واقع کوردها از قتلعام هلبجه تاکنون به وحدت در صفوف داخلی خویش دست یافته‌اند. در جریان قتلعام هلبجه صدها نفر از کوردهای باشور به باکور کوردستان پناه بردند و باکور هم به گرمی از آنان استقبال کرد. بازهم زمانی که تبهکاران داعش به کوبانی حمله‌ور شدند قلب و روح کوردها حول کوبانی متحد شد. همچنین زمانی که شبه‌نظامیان حشد الشعبی به کرکوک حمله کردند به همان شیوه شاهد صیانت کوردها از همدیگر بودیم. اتحاد در میان کوردهای هر چهاربخش کوردستان شکل رفته است. حتی اگر به سبب منافع چند حزب میان احزاب و سازمانهای کوردها اتحاد فراهم نشده باشد اما با این همه می‌توان گفت که خلق به اتحاد میان صفوف خود دست پیدا کرده است."

وحدت باید به سازماندهی متحول گردد

تاشچر یادآور شد که برای حل مسئله کورد باید احزاب، سازمان‌ها، شخصیت‌ها و روشنفکران به اتحاد دست یابند و این اتحاد به سازماندهی بیانجامد. وی افزود:"باید اتحاد به یک سازمان یا سازماندهی منجر شود. زمانی که دستاورهای کوردها و یا ارزشهای مشترک آنان هدف حمله قرار گرفتند باید در پیش گرفتن موضعی مشترک به چنین سازمانی نیاز وجود دارد. همچنین احزابی که برای خلق فعالیت می‌کنند باید در فعالیت اتحاد ملی جای داده شوند. از اینرو باید احزاب سیاسی به هم نزدیک شوند و با همدیگر سیاستی مشترک را در پیش گیرند. اکنون در باکور به مرحله رضایت‌بخشی رسیده‌ایم. قبل از چند روز پیش کنگره حزب مناطق دمکراتیک آمَد برگزار شد که در آن نمایندگان تمامی احزاب شرکت کرده بودند و با شور و هیجان برگزار شد. سیاست باکور به وحدت دست یافته است. باید در باشور، روژاوا و روژهلات نیز به وحدت دست یافت. در روژاوا نیز این فعالیت در شُرف کسب نتیجه است. بایست سیاست باشور هم اتحاد را سرلوحه خود قرار دهد تا اینگونه فعالیت برپایی کنگره ملی کورد را آغاز کنیم. اگر ما اینچنین به سازماندهی خویش بپردازیم به پیروزی دست می‌یابیم."

رهایی کوردها با اتحاد میسر است

تاشچر خاطرنشان کرد که سال ٢٠١٣ مبانی اتحاد فراهم نشدند و افزود:"امروز زمینه‌ی اتحاد فراهم شده و کوردها خود را سازماندهی کرده‌اند. بویژه در باکور بنیان‌های مستحکم اتحاد فراهم گشته‌اند. ما خبرهای خوبی از روژاوا می‌شنویم. معتقدم و امیدوارم که در باشور نیز برخی احزاب از منافع کوچک دست بردارند و برای اتحاد آنها نیز گام‌هایی بردارند. جمهوری ترکیه از روز تأسیس خود تا امروز سیاست نابودی و آسیمیلاسیون علیه کوردها را تداوم بخشیده است و هر روز به آن سرعت بیشتری می‌دهد. موادی که ترکیه برای انکار کوردها در پیش گرفته‌ است هیچگاه تغییر نخواهند کرد. ترکیه در هر جایی کوردها را هدف حمله قرار می‌دهد و می‌خواهند که تمامی خاک کوردها را غصب کنند. رهایی کوردها با اتحاد میسر است. برای این مهم کوردها باید بدون اتلاف وقت به وحدت داخلی دست یابند."

فعالیت‌ کمیسیون‌ها

تاشچر اعلام کرد که فعالیت اتحاد ملی تمامی احزاب باكور کوردستان را در کنار همدیگر قرار داده و اینچنین به سخنان خود پایان داد:"در کارگروه ١٨ و ١٩ ژانویه برای اینکه ما [همچون احزاب، جریان‌ها، شخصیت‌ها]  و خلقمان بیش از پیش با خلق یکدست شویم و خلق در فعالیت‌ها جای گیرند کمیسیون دیپلماسی و روابط خلق را تشکیل دادیم. این کمیسیون به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. همچنین برای مکانیسم اتحاد ملی هم کمیسیونی حول «چگونه مدلی برای اتحاد ملی لازم است» تشکیل شد. در آینده کمیسیون‌های جداگانه‌ای تشکیل می‌شوند. ما بی‌وقفه به فعالیت‌هایمان ادامه می‌دهیم."