ایهاده: جنایات جنگی ترکیه را ثبت می‌کنیم

ارن کسکین رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر (ایهاده-IHD) اعلام کرد، دولت ترکیه در حملاتش به شمال و شرق سوریه مرتکب جنایات جنگی شده و آنها نیز این جنایات را ثبت خواهند کرد.

   ارن کسکین رئیس مشترک جمعیت حقوق بشر (ایهاده) طی گفتوگو با خبرگزاری فرات به جنایات جنگی دولت ترکیه در شمال و شرق سوریه اشاره کرد.

   کسکین گفت، "جنایات دولت ترکیه در سطح جنایات جنگی است. گزارش پزشک قانونی هفرین خلف سیاستمدار کورد نشان دهنده‌ی این جنایات است."

​​​​​​​   کسکین همچنین گفت، دولت ترکیه معاهده‌ی قوانین جنگی ژنو را امضا کرده است و مدافعین حقوق بشر جنایات جنگی آنها را ثبت می‌کنند.

​​​​​​​   کسکین اشاره نمود، بر اساس اطلاعات بدست آمده، تعدادی در روژاوا دستگیر شده‌اند و به شهرهای رحا و سایر شهرهای باکور کوردستان منتقل شده‌اند و در این زمینه نیز دست به تحقیق خواهند زد و هفته‌ی آینده نتایج را اعلام خواهند کرد.

​​​​​​​   کسکین همچنین گفت، "از ابتدای حملات اشغالگرانه به روژاوا در داخل ترکیه نیز حملات نژادپرستانه افزایش یافته است. نژادپرستی به شیوه‌ای سیستماتیک انجام می‌شود و آنرا حق خود می‌دانند. در روزهای اخیر چندین حمله‌ی نژادپرستانه انجام شده است. هیچ کدام این حملات تصادفی نبوده‌اند. ابتدا در چاناکاله به مردی مسن حمله شد. او با زبان کوردی با همسرش صحبت کرده بود و به همین دلیل مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده بود. حمله‌ی دوم نیر در ساکاریتا بود و شیرین توسن ۱۹ ساله به دلیل صحبت کردن با زبان کوردی مورد حمله قرار گرفته بود و جان خود را از دست داد. اینها جرایم نژادپرستانه هستند. ما پیشتر نیز شکایتی تنظیم کرده بودیم اما دادگاه از نژادپرستان حمایت می‌کند."

کسکین همچنین اعلام کرد، دولت از خشونت استفاده می‌کند و فعالین حقوق بشر نیز علیه این رفتارها کار می‌کنند.