بازداشت افشین شیخ الاسلامی در سنه

افشین شیخ الاسلامی وطنی فعال مدنی اهل سنه روز شنبه ۷ تیر در منزل خانودگی‌اش در این شهر توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد.

نگین شیخ‌الاسلامی وطنی، خواهر این فعال کورد با تایید این خبر به شبکه حقوق بشر کوردستان گفت: "امروز حدود ساعت ۹ صبح، ۵ نفر از ماموران اطلاعات با ورود به منزل مادر و پدرم در شهر سنه، افشین را بدون هیچ توضیحی بازداشت کردند و به مدت بیش از ۳ ساعت تمام منزل را مورد تفتیش قرار دادند. مادرم به آنها اعتراض کرده، اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ایی به او ندادند و برادرم را با خود برده‌اند."

افشین شیخ الاسلامی پیشتر نیز در جریان بازداشت گسترده‌ی فعالان محیط زیست و اعضای شاخه‌ی کوردستان حزب وحدت ملی در تاریخ ۲٨ آبان ۹٨ بازداشت شده و پس از یک ماه بازجویی با قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی بازداشت شده بود.

آقای شیخ‌الاسلامی در تاریخ ۲٨ اسفند ۹٨ به اتهام "تبلیع علیه نظام" به سه ماه و یک روز حبس متهم شده بود که باقیمانده‌ی دوران حبس وی با احتساب دوره‌ی بازداشت به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشیده شد.

افشین شیخ الاسلامی مقیم ایالات متحده‌ی آمریکا است اما به دلیل حکم ممنوع الخروجی توسط شعبه‌ی دوم بازپرسی دادگاه سنه طی دوسال اخیر قادر به خروج از ایران نبوده است.

این فعال کورد تاکنون بارها احضار، بازجویی و حداقل ۴ بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

وی در دی ماه سال ٨۹ نیز به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی شهر سنه در منزل خانوادگی حبیب‌الله لطیفی بازداشت شده بود. حبیب‌الله لطیفی زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام بود که فعالین مدنی و از جمله آقای شیخ الاسلامی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام وی بسیار تلاش کردند و در نهایت با تلاش آنها حکم اعدام لغو و به حبس ابد تبدیل شد.