خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

کارنامه یکساله‌ی جمهوری اسلامی در روژهلات: بازداشت حداقل ٢ هزار فعال کورد و صدور احکام حبس و اعدام برای ١٠٠ نفر

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان رژیم جمهوری اسلامی در سال ١٣٩٨ بیشتر از ٢ هزار نفر از فعالان عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، حقوق زنان و ... را در روژهلات کوردستان بازداشت کرده است.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان رژیم جمهوری اشغالگر جمهوری اسلامی در سال ١٣٩٨ بیشتر از ٢ هزار نفر از فعالان عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، حقوق زنان و ... را بازداشت کرده است. قضات رژیم در این مدت همچنین حکم حبس و یا اعدام ١٠٠ نفر را صادر کرد‌ه‌اند.

بر اساس تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲ هزار شهروند کورد در استان‌های سنه، کرماشان، اورمیه، ایلام، تهران و… به دلایل سیاسی و عقیدتی بازداشت شده‌اند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی از جمله نهادهای بازداشت ‌کننده بوده‌اند.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان بیشترین آمار بازداشت‌های جمعی مربوط به اعتراضات آبان ماه در شهرهای کرماشان، سنه، مریوان، جوانرو، اورمیه، ایلام و بوکان بوده است که در پی افزایش قیمت بنزین همزمان با بسیاری از شهرهای ایران صورت گرفت. شبکه حقوق بشر کوردستان پیش‌تر از بازداشت حداقل هزار نفر از شهروندان کُرد در جریان این اعتراضات خبر داده بود.

بخش دیگری از بازداشت‌های جمعی در شهریور و مهر ماه همزمان با اعتراضات مردمی در برخی از شهرهای کوردنشین و همچنین تهران به حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه (روژئاوا) صورت گرفت. در جریان این اعتراضات خیابانی نیز ده‌ها نفر از شهروندان معترض در شهرهای سنه، اورمیه، تهران، جوانرو، مریوان و … بازداشت شدند.

دیگر موارد بازداشت به صورت فردی، خانوادگی و گروهی طی سال گذشته صورت گرفته است و شبکه حقوق بشر کوردستان توانسته است ۵۴۰ مورد از این بازداشت‌ها را با ذکر اسامی افراد و دیگر اطلاعات مربوط به چگونگی بازداشت و وضعیت فعلی آنها در این گزارش به ثبت برساند.

بر اساس اطلاعات موجود ۲۵۲ نفر از تعداد ۵۴۰ بازداشتی ثبت شده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و ۵۵ نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند یا جهت اجرای حکم به زندان منتقل شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کوردستان اعلام می‌کند که در رابطه با وضعیت ۲۳۶ نفر باقی مانده تاکنون اطلاعاتی کسب نکرده و «فشار نهادهای امنیتی برای وادار کردن بازداشتی‌ها و خانواده‌های آنها به سکوت» را از جمله دلایل بی‌اطلاعی از وضعیت این افراد عنوان کرده است.

گزارش سپس به نگهداری بازداشت شدگان به مدت طولانی در سلول‌های انفرادی، شکنجه‌های روحی و حتی شکنجه‌های جسمی پرده برمی‌دارد. این مرکز حقوق بشر پیشتر گزارشی را در رابطه با آزار و اذیت جنسی کودکان بازداشت شده قتلعام آبانماه در بازداشت‌گاه‌های مریوان منتشر کرده بود.

در کارنامه ١٣٩٨ جمهوری اسلامی در روژهلات کوردستان همچنین از صدور احکام حبس و اعدام برای ١١٧ شهروند و فعال مدنی کورد با اتهامات «امنیتی» از سوی مراجع قضایی رژیم سخن به میان آمده است؛ حیدر قربانی، محی الدین ابراهیمی، هوشمند علی‌پور، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه، داود عبدالهی، فرهاد سلیمی، ایوب کریمی و قاسم آبسته از جمله شهروندان کوردی هستند که طی این سال در داگاه‌های بدوی و تجدیدنظر اکثرا با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند یا حکم اعدام آنها در دیوان عالی کشور تایید شده است.

طبق گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان بیشترین آمار بازداشت‌ها در سال ۱۳۹۸ مربوط به استان سنه با ۲۴۱ مورد است. شهر سنه با ۹۲ مورد بازداشت، بیشترین آمار بازداشت شدگان در بین شهرهای کوردنشین طی سال گذشته را داشته است.