بازداشت ۱۵ شهروند کورد طی دو هفته‌ی گذشته در بانه و پیرانشار

طی دو هفته‌ی گذشته دست کم ۱۵ شهروند کورد در شهرهای بانه و پیرانشار توسط نیروهای امنیتی رژیم دستگیر شده‌اند.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان طی دو هفته‌ی گذشته نیروهای امنیتی رژیم دست کم ۱۵ شهروند کورد را به اتهام همکاری با یکی از احزاب کورد در بانه و پیرانشار در استان‌های سنه و اورمیه بازداشت کرده‌اند.

این افراد پس از بازداشت بلافاصله به بازداشتگاههای اداره‌ی اطلاعات در شهرهای سنه و اومیه منتقل شده‌اند و تاکنون از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند.

حسام‌الدین پیرانی، امیر قادری، محمد قادری، واحد قادری، سلام خری‌آغلان، احد محمود حسن و ابوبکر محمود حسن طی سه روز گذشته در پیرانشار بازداشت و پس از آن به بازداشتگاه اداره اطلاعات در اورمیه منتقل شده‌اند.

همچنین پیشتر نیز در روزهای ۶و ۷ و ٨ اردیبهشت، ادریس کریم‌زاده، هادی احمدپور، فرهاد احمدی‌پور، بیستون احمدی‌پور، کریم کریمی، بارزان کریمی، خلیل کریمی و یوسف احمدی در بانه بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنه منتقل شده بودند.

وزارت اطلاعات رژیم ایران روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت تنها یک روز پس از کشته شدن سه عضو سپاه در چلچمه طی درگیری با یکی از نیروهای کوردستانی با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرده بود، "سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات‌ کل آذربایجان غربی و کردستان موفق شدند، دو تیم تروریستی وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب را که برای اقدامات ایذایی و تروریستی از اقلیم همسایه وارد کشور شده بودند رصد و منهدم نمایند."

در گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان تاکید شده است که بر خلاف ادعای رژیم این افراد از اقلیم کوردستان وارد نشده و همگی شهروندان عادی و ساکن بانه و پیرانشار هستند.

ادامه بی‌خبری از سرنوشت این افراد و انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات باعث افزایش نگرانی‌ خانواده بازداشت‌شدگان شده است. آنها همچنین نگران سناریوسازی وزارت اطلاعات و تحت شکنجه قرار گرفتن بازداشتی‌ها برای انجام اعترافات اجباری هستند. به نظر می‌رسد وزارت اطلاعات قصد دارد با سناریوسازی این افراد را که پیشتر بازداشت شده‌اند، به درگیری در منطقه چلچمه ربط دهد و با شکنجه آنها را مجبور به اعتراف اجباری نماید.

رژیم جمهوری اسلامی همیشه در موارد مشابه چه در روژهلات کوردستان و چه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان پس از روی دادن هرگونه درگیری مسلحانه اقدام به اعتراف‌گیری از طریق شکنجه‌ی افراد بی‌گناه و سبب مجازات آنها نموده است و در این زمینه دارای کارنامه‌ی بسیار سیاهی است.