بازداشت ۳۰ شهروند و فعال روژهلات کوردستان در شهریور ماه

طی شهریور ماه امسال دست کم۳۰ شهروند و فعال کورد از سوی رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف روژهلات کوردستان دستگیر شده‌اند. همچنین در این مدت برای دو شهروند کورد حکم اعدام صادر و تایید شده است.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان طی شهریور ماه دست کم ۳۰ شهروند در شهرهای کامیاران، سنه، مریوان، اورمیه، کرماشان، شنو، نقده، جوانرو، پیرانشار، بوکان و سردشت در استانهای سنه، کرماشان و اورمیه بازداشت شده‌اند. تعداد شهروندان بازداشت‌ شده در چهار استان دیگر روژهلات شامل همدان، لرستان، ایلام و خراسان شمالی در این آمار قید نشده است.

از این میان ۴ تن جهت گذراندن حکم بازداشت و روانه‌ی زندان شده‌اند و سایر افراد توسط وزارت اطلاعات و یا اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاههای امنیتی این دو نهاد منتقل شده‌اند.

تاکنون فقط ۴ تن از بازداشت شدگان با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شده‌اند و سایر بازداشت شدگان همچنان در بازداشت به سر برده و بیشتر آنها از ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده‌ی خود محروم هستند.

همچنین در شهریور ماه یک زندانی کورد با نام "شاکر بهروز" به اتهام " بغی" در اورمیه به اعدام محکوم شد و درخواست اعاده‌ی دادرسی "حیدر قربانی" دیگر زندانی سیاسی کورد که به اعدام محکوم شده بود در دیوان عالی رد شد.

همچنین در شهریور ماه حکم اعدام هوشمند علیپور در دیوان عالی کشور نقض و وی در شعبه هم‌عرض در دادگاه انقلاب سنه مجددا محاکمه شده است.